Leder i Ås (Jämtland)

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Ingen som kört upp något spår än så man kan provåka =), man vill ju ta sig ner på någon led i alla fall..

Jag befinner mig ovanför TK motor vid service huset ungefär, tänkte ut och spana lite snart!

deepowder

Välkänd medlem
23 feb 2010
142
0
6
östersund
Tjena, sitter och lite akut kollar igen alla trådar om leder runt ås, krokom och frösön och det, men hittar inte det jag söker..
Jag märker ju att de finns några här med bra koll om området, så hur kan man ta sig från lugnvik till den led som går från krokom till "stan"(östersund), nån som kan nån väg dit?

Snabba svar gärna! :D

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Tjena, sitter och lite akut kollar igen alla trådar om leder runt ås, krokom och frösön och det, men hittar inte det jag söker..
Jag märker ju att de finns några här med bra koll om området, så hur kan man ta sig från lugnvik till den led som går från krokom till "stan"(östersund), nån som kan nån väg dit?

Snabba svar gärna! :D
Ja du, från Lugnvik är det inte alldeles lätt... Men om du kan ta dej till Ås så blir det lite enklare. Eller genom skogen till E14 i höjd med de stora p-fickorna mellan Lugnvik å Potatislagret och sen diket till "åskorset".

Blev inget åkt till Ås för mej i helgen, men jag funderar på att köra en sväng imorgon efter jobbet, blir det så finns jag kring Ås i 15 tiden imorgon. Stripad assault, går inte att missa, kan visa en väg från hamnen till radartornet om nån vill.

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Har tyvärr ingen skoter. Sålde nyss iväg den, men jag har varit ute och gått en del i området och börjar förstå mer och mer tror ja. Hade dock blåst igen bra då också. Men ska man vänster ovanför båthamnen under elledningen eller?

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Har tyvärr ingen skoter. Sålde nyss iväg den, men jag har varit ute och gått en del i området och börjar förstå mer och mer tror ja. Hade dock blåst igen bra då också. Men ska man vänster ovanför båthamnen under elledningen eller?
En kollega åt bror min som bor i Ås sa att de har åkt hela vintern från hamnen och uppåt till e14 och sedan mot radartornet och på leden, så spår borde det finnas. Men som du säger kan de drivit igen. Ska kika på det, annars kan man ta vänster efter järnvägen och efter ca. 200m på höger sida går det en "traktor väg" uppåt mot Åsvägen, över vägen och håll åkerkanten (håll till kanten, noga!!!!) som drar något åt höger en bit, sen drar det in mot vänster igen och vips är man vid e14. Svårt att förklara noggrant, men på ett ungefär iaf. =)
Brukar även vara ett spår där du säger som tar sikte på vattentornet, sen över Åsvägen på en åker vänster om vattentornet till gamla E45.an som går till E14 (varning för vägbom mot Torsta)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Men varför sålde du dinskoter om du är så skoterkåt som du skrev tidigare itråden ?:)
Var du inte nöjd med phazern ?
Jag har en pro rmk och bor i ösd.

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Tack för svaret tjabo. Dock fortfarande svårt i och med att jag inte hittar någonstans eller känner till området. Får leta mer när skoter inhandlats.

Det om att jag sålt skotern är väl ganska orelevant i denna tråd. Men jag var nöjd i det stora hela. Men vi människor strävar alltid mot något värre och bättre och så även jag. Särskilt i och med att jag är ganska stor så tror jag att jag behöver mer hk. Nu vet du :)

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Sitter i båt hamnen nu. Nån av er jag mötte alldeles vid hamnen?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Ska ut och åka med thundercatten någon dag nu eller kanske till helgen och leta mig lite spår

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Har inget kartprogram från GPSen installerat på den nya datorn, så det får bli hemmagjorda spår på googlekarta...

Det röda sträcket är det spår jag körde igår, och det var välkört, mycke spår.

Attachments

deepowder

Välkänd medlem
23 feb 2010
142
0
6
östersund
skulle vi kunna få en mer exakt karta på leden upp från sjön till leden till östersund, lite starkare utritat så det syns och funkar använda för att ta oss dit..
som sagt, det behövs för många här verkar det som :)

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Här kommer flera kartor från Engström. GPS rutter.

Rutten går efter den sk. Forbondeleden, en gångstig. Den sträcka jag körde och la bilder från stämmer inte riktigt då jag följde befintliga spår.
Detta är ingen skoterled idag, men det visar där folk kör för att ta sej vidare. Jag hoppas att de skoteråkare i Ås som vill ha en eller flera skoterleder angagerar sej snart så vi kan få bollen i rullning.

Skoterkarta över Krokoms kommun m.m: http://www.laxviken.se/bilder/ledkarta_krokom.pdf

Den lila sträckningen är officiella leder, och den grå/vita visar GPS rutten

Attachments

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Tack så mycket. Jag var nog på rätt spår första gången, men tordes somsagt inte köra när de drivit. Nu ska det ju vara lugnt, skoter inhandlad också!

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Asså om man utgår från åsvägen åker man ner då på vägen mellan sporthallen och frisören sedan kommer man ju ner på storvägen går leden därifrån till krokom direkt sedan?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Asså om man utgår från åsvägen åker man ner då på vägen mellan sporthallen och frisören sedan kommer man ju ner på storvägen går leden därifrån till krokom direkt sedan?
så körde jag när jag bodde på åsvägen men det går ingen officiell led och det är förbudsområde i centrala Ås så du vet...
passar du dig för skidspåren bör det vara lungt.
men för att hitta till forbondeleden ska du västerut mot tängtorpet.

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Och idag small remmen på skotern jag hämtade igår ;) hade ute hunnit fixa reserv heller så har inte kunnat kolla ås än. Haha de går bra nu