Skumfilter får inte förekomma på en skoter för dom dom suger i sig snöpullver som snabbt smälter till is och skiten fryser ihop till en isklump ,,eller i bästa fall blir det en blöt tvättsvamp eller snöpullverklump = värdelöst luftinsläpp.
Samma sak gäller för andra tygfilter liknade kn eller kickass dom hör bara hemma på sommarmaskiner.
Bästa köpes filter är nog att köpa bara själva snöskydden till unifiltren och göra en egen stomme som håller ut det tyget. Eller köpa unifilter komplett med snöstrumpan och klippa sönder själva skummet totalt så det blir bara några stödpunkter av skum för snöfiltret. Jag har inte testat detta nya uni snöstrumpa men folk säger att dom är likvärdiga med slp tyget och då är dom stenbra!!
Eller om man orkar bygga egna filter med max volym för ännu mer genomsläpp och få bättre snurr i motorn så köper man SLP tyget och syr till egna påsar som man trär över valfri uthållare. I mitt fall (bilden) är 1,5L petflaskor hålborrade men hoprullat plastnät från trädgårsdprodukter funkar också som uthållarre av tyget. Flödet är näst intill lika bra som utan filter och vatten tar sig inte igenom + att dom skakar av sig snö som en hund av motorvibrationerna.
Bättre än så kan det inte bli enligt mig då motorn inte kan snöskära någonsin och man får ut maximal effekt hela tiden om man inte fyller hela motorutrymmet med snö dåra :cheesy:
Snäppet bättre för ren effekt är upptagen luftburk med alla inkommande hål täckta av slp tyg
skoter