Men är det inte lite väl tilltagna kammar på den? Blir det inte vibbrationer när man kör efter led?600 e-tec hade jag nog valt . Du kör ju den på 0.9l milen om du kör lugnt. Går ju 2000 mil innan man behöver fundera på att börja byta något i motorn.
Enda fördelen jag ser med 600 och 900 Aids motorn är att den går tyst och man slipper fylla på 2-taktsolja. Men annars bara nackdelar.
Nu fick jag en ny matta av BRP som min återförsäljare fixade åt mig.Jag har en Lyxn Ranger 2016 som nu har gått 450mil. Jag är väldigt nöjd med maskinen och dess mjuka och lugna setup.
Dock har jag upptäckt att nästan alla av de yttre kammarna på mattan har fått en spricka nere vid basen av kammen. Två st av dessa kammar har också lossnat. Det har inte gått av en bit utan hela kammen har lossnat från sin infästning i mattan. Troligtvis är även de andra kammarna på väg att lossna. Nu vet jag att kammar går av, men då inte så många i rad efter varandra utan kanske bara en bit som gått av. Så jag misstänker ett fabrikationsfel. Någon annan som råkat ut för detta ?
Mattan är en Flexegde matta med 59mm kammar.
Jag är 60 år och maskinen är gubbkörd och inte över stock och sten.
Vårföre och/eller skare är väl alltid ett problem med varmkörning av matta och slides, det är väl därför isrivare finns. Nu hade jag sådana monterade från mil 0 och vi kunde konstatera att slidesen/matta inte hade något tecken på varmkörning av vid bytet. Handlaren berättade också att BRP inte ofta ersätter matta på garanti/goodwill med just hänvisning till varmkörning. Men visst är inte mattor med höga kammar gjorda för hård ledkörning, så det gäller att vara försiktigt och som alltid tänka med gastummen. Ny matta till en Ranger med montering ligger straxt under 20 papp, så jag hade flyt att jag fick en av BRP.Det som gör att kammar släpper är oftare överhettning än slirande över stock och sten, i alla fall om det rör sig om mer än enstaka kammar här och där.
Kör man på packad led och/eller vårskare så är det till att köra sakta om man har höga kammar annars så kan man förbereda sig på kamsläpp.
Jag går i funderingar att köpa en 49 ranger och skulle vilja veta vad ni som äger en har att säga om den, både 600 e-tec och 900 ace är av intresse. För och nackdelar.