Lynx Xterrain 600R E-Tec 2020, Variator trassel?

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
Uppdaterad / Editerad

Hej!

Jag blir inte riktigt klok, trodde jag behövde byta remmen, men den är helt ok. Ny är dock beställd. Men när jag skall ställa in hur "hårt" kopplingen skall låsa på remmen på "sekundärvariatorn"
Så kan jag inte få den att nypa i remmen så man kan ställa in hur remmen skall ligga mot skivorna, det är som något hindrar den bakre skivan att gå i botten när jag skruvat ur min nyckel för att sära på skivorna.

Den inner skivan har fortfarande +1cm kvar tills den går i botten och kan klämma mot remmen som den bör.

Jag kan inte ett jota av CVT grejerna, men man klurar å funderar utan att skruva isär, man googlar så mycket man kan, men hittar inte riktigt infon jag verkar behöva.
Är det ett vanligt fel att bakre skivan låser sig i ett "förtidigt" läge? Har en fjäder gått sönder å låser ? jag får lite uppfattningen som att det kan vara något som ligger
och blokerar. så den inte kan stänga "kopplingen" ordentligt.

De tråkiga är att jag köpte skotern för exakt ett år sedan av Motorbiten i Falun och har inte hunnit kört speciellt mycket. max 4-5 mil. Skotern har gåt 80 mil typ.
Är detta ett vanligt problem?Jag hade inte liknade problem på min gamla ArticCat skoter direkt. Där bytte jag remmen 1 gång på 3 år.

Så jag skulle bli jätteglad om någon har nå tips på hur jag kan lösa detta. Jag är dock mest orolig att de är någon fjäder som pajjat å en del av fjädern ligger och blockerar.
Trodde jag skulle slippa sånt här på en "ny" skoter. ja den är ju inte ny, men den har inte gått så långt häller.

EDIT:
Okej, detta såg ju väldigt simpelt ut, jag är nu dock orolig att fjädern har pajjat. För jag kan se i video att att båda skivoran av sekundärvariatorn mer eller mindre ligger dickt mot varandra i botten läge. De gör inte min. jag har en hel 1cm till som han inte stänger. Är de vanligt att fjädern går sönder?


MvH
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.084
113
Stora Blåsjön
Det låter som dina rullar i sekundärvariatorn har pajat. Ett mycket vanligt fel, inte helt kul att byta heller då det är så dumt gjort.
 

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
Det låter som dina rullar i sekundärvariatorn har pajat. Ett mycket vanligt fel, inte helt kul att byta heller då det är så dumt gjort.
tack för input, min magkänsla har börjat gå åt det hållet också efter att jag hittat lite info genom att söka nätet med hjälp av ChatGPT.
Men alltid skönt att få input från någon som har mer erfarenhet än mig själv.

Det ser ut som att jag måste hitta verktyget han använder i videon. Men frågan är, kan jag byta rullarna när variatorn sitter kvar på axeln till mattan? eller måste jag få av den helt å hållet?

Så länge jag inte behöver plocka av mer än vad han plockar av i videon så slipper jag lämna in den på verkstad kanske?
Eller måste jag sära på skivorna för att komma åt å byta rullarna?

Är det dessa jag behöver till min CVT låda?
Verkty

Rullar


EDIT:
K*KEN

Ser inte ut som att jag inte kommer undan så lätt inte. Precis som du nämnde, nopp de där jobbet gör jag inte i ett kall garage som mitt.
jag får öppna plånboken... suck..

 
Last edited:

Nilsskytte

Medlem
14 mar 2013
20
3
3
Garanti?
Borde kanske gå att få på goodwill om all service är utanför och skotern bara har gått 80-90 mil.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.287
86
48
Övik
Jag skulle vilja säga att om man har gjort det förut så skulle man eventuellt klara av att göra det på plats då man sen första gången vet vilka verktyg man behöver och hur man ska använda dom utan att råka ut för jävulskap.
första gången rekommenderar jag starkt att plocka lös variator med axel och göra det på arbetsbänken, kan vara nog så jävligt då. Eller lämna in på verkstad
 

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
Jag skulle vilja säga att om man har gjort det förut så skulle man eventuellt klara av att göra det på plats då man sen första gången vet vilka verktyg man behöver och hur man ska använda dom utan att råka ut för jävulskap.
första gången rekommenderar jag starkt att plocka lös variator med axel och göra det på arbetsbänken, kan vara nog så jävligt då. Eller lämna in på verkstad
de är just det, jag har inte verktygen och inte garaget för att göra det själv, sommartid så funkar garaget. men jag har inte alla verktyg för att pressa på nya lager osv. och i videon där de tar lös axelns ser det ut som att man är tvungen att ur grejerna och sära på skivorna från från axlen för att komma åt skruv / bult för rollers.

Så tyvärr blir det verkstad, men ska försöka prata med säljaren som sålde skotern till mig för exakt 1 år sedan, jag hämta skotern den 9e Januari 2024. om det finns en lösning som inte är svindyr. jag har köty 5 mil med skotern.. skotern har dock gått lite längre, men den är inte speciellt använd trotts att den är inne på sin 5e säsong.
 

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
Som ni alla mer eller mindre trodde, jag kan räkna ihop till delar för en rulle. och bitarna från rullen verkar ganska sköra då när jag fick tag på en bit som stack ut kunde jag "krossa" av en bit med plattången. men att skruva in fjädern på max läge och hoppas på att jag kunde pilla ut dem var på tok för ambitiöst av mig, hade jag bara kunnat komprimera fjädern 2-3 mm till så hade jag fått ut alla bitarna.

på en av bilderna så ser ni glipan mellan bakre å främre skivan.
 

Attachments

Last edited:

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
Garanti?
Borde kanske gå att få på goodwill om all service är utanför och skotern bara har gått 80-90 mil.
De blev en goodwill från Motorbiten i Falun på jobbet att byta rullarna. De bjuder på jobbet och rullarna.
Så jag bokade en service samtidigt. som jag får betala för. Lika bra å göra en service när dem ändå river i skotern
och just gav mig goodwill.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.547
422
83
Malå/Adak
För att slippa byta rullarna hela tiden så är lite försiktig när du ska iväg efter du växlat mellan fram och back och vice versa. Det är smällen som blir när variatorn går från back till fram som tar knäcken på rullarna.
 

Soyd©

Medlem
27 sept 2022
15
4
3
Övik
Jag skulle även rekommendera dig att installera starkare rullar typ:
1 - Hi-Torque Rullar QRS
2 - BRP -QRS XD Roller Kit 861805577
3 - OSLÖG - QRS Competition Roller kit

Personligen har jag bara egna erfarenheter av alternativ 1 rullarna! Även min lokala BRP handlare rekommenderar dem över BRP's förstärkta som kom ut förra säsongen!.. De hävdar att de aldrig bytt rullar två gånger på samma maskin efter att de installerat de uppgraderade rullarna!.. Vi får hoppas allt eftersom tiden går att även BRP's förstärkta rullar håller bra!🤞:)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
99
63
Örnsköldsvik
Har för mig det är en kille i Övik som gör egna rullar/kit och säljer till väldigt förmånligt pris. Vet iofs inte hållbarheten på dom.
Han annonserade på facebook i BCOS gruppen har jag för mig. Men som vanligt med facebook är det helt jävla omöjligt att hitta ett inlägg.
 

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
För att slippa byta rullarna hela tiden så är lite försiktig när du ska iväg efter du växlat mellan fram och back och vice versa. Det är smällen som blir när variatorn går från back till fram som tar knäcken på rullarna.
jo men det har jag lärt mig, men tycker att de har slagit lite väl ibland även när man tyckt att man varit försiktigt. Sen dagen jag körde den första gången så har jag tyckt att de slagit lite väl hårt trotts att man är snäll på gasen efter vxl byte. Men jag har inte kört den så många gånger under året jag ägt den häller. så jag vet inte om tidigare ägare slarvat å sen kommer jag å tar knäcken på en redan sprucken rulle.

Bor i Falun, så antalet gånger jag kört skotern kan räknas på alla 10 fingrar och mindre än 5 mil.
Suger bara att de strular när det varit en bra skoter helg. å nu har vi tö väder.
 

Soyd©

Medlem
27 sept 2022
15
4
3
Övik
De blev en goodwill från Motorbiten i Falun på jobbet att byta rullarna. De bjuder på jobbet och rullarna.
Så jag bokade en service samtidigt. som jag får betala för. Lika bra å göra en service när dem ändå river i skotern
och just gav mig goodwill.
Har du pratat med Motorbiten så att du i alla fall får de förstärkta BRP rullen av dom? Alternativt så kan du ju erbjuda dig att betala mellanskillnaden! Så minimerar du risken för fler rullhaverier nästa gång det är topp före osv!

För det är tyvärr ingen "Bulletin / Recall" på dina original rullar så att de automatiskt kommer byta till de förstärkta rullarna för kännedom!
 

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
Har du pratat med Motorbiten så att du i alla fall får de förstärkta BRP rullen av dom? Alternativt så kan du ju erbjuda dig att betala mellanskillnaden! Så minimerar du risken för fler rullhaverier nästa gång det är topp före osv!

För det är tyvärr ingen "Bulletin / Recall" på dina original rullar så att de automatiskt kommer byta till de förstärkta rullarna för kännedom!
De föreslog de förstärkta rullarna när jag bokade tiden, så jag tog dem.
Hämta skotern efter jobbet idag, och jag måste säga, växling mellan fram och back natt å dag jämfört när jag fick hem skotern i januari 2024. Nu är det lätt att inte slå i växeln med gasen. stor skillnad.
Vad det beror på har jag ingen aning om det är de nya rullarna som gör skillnaden, eller om det redan var kassa rullar men inte trasiga i bitar ännu, när jag köpte den beg. januari 2024.
 
Reactions: Soyd©

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
oh btw, förmodligen en löjlig fråga, då jag har aldrig haft problem med liknande saker tidigare för båtmotorer och modellflygs bensin motorer. Men jag fegade ur förra året och köpte BRP 2t olja, trotts att jag har hur mycket 2t olja som helst som jag köpte till min gamla ArticCat EFI som var från 2001. Jag antar att det inte är något magiskt med BRP oljan och är samma typ av snöskoter olja som alla andra snöskoter oljor? Eller finns det något additiv i BRP oljan som gör att jag bör använda BRP 2t oljan?
 

Soyd©

Medlem
27 sept 2022
15
4
3
Övik
Om de oljorna du redan har matchar eller överskrider följande standarder så är det ok!..

Använd smörjmedel för snöskotrar med 2-taktsmotorer som
uppfyller eller överskrider följande branschspecifikationer för
smörjmedel:

– JASO FD (M345-2004)
– SAE typ 4 (F / M 4)
 

Attachments

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.547
422
83
Malå/Adak
Det finns risk för att spridarspetsarna sotar igen om du kör fel olja. Men det finns några oljor numera som är "godkända för e-tec".
 

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
Om de oljorna du redan har matchar eller överskrider följande standarder så är det ok!..
Det finns risk för att spridarspetsarna sotar igen om du kör fel olja. Men det finns några oljor numera som är "godkända för e-tec".
Ahh så det finns en anledning varför E-Tech vill ha en speciell olja. Då ska jag kolla upp det asap.
Först trodde jag BRP bara ville tjäna pengar på en gammal dum IT Arkitekt 😄

Förr så fick man hålla koll på 2t olja var för utombords motorer eller MC då de hade olika "viskositet" då utombordare generellt gick svalare med vattenkylning med kallvatten direkt från östersjön jämfört med en MC Enduro / cross med luftskylning.
 

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
Om de oljorna du redan har matchar eller överskrider följande standarder så är det ok!..
Hmm, jag hade en helsyntetisk olja som krävs, men den är inte JASO FD, den är JASO FC.
Så den oljan jag har får gå primärt till frugans gamla med nästan mint condition ArticCat ZL 600 från 2000. Hon har fått lite fetare skidor på sin ZL, annars är det är väldigt sparsamt använd skoter som vi hade flyt att köpa av en granne och döttsbo för några år sedan. jag själv åkte på en Frankenstein Arctic Cat 440 Snowpro med 600EFI motor tills jag sköt toppen med för mycket pudersnö.

3088430885
 
Last edited: