Mätare som kräver ström på batterilös skoter..... Hur?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har inte kört 1 meter med den än så modifieringar får vänta till nästa vinter, nu vill jag bara få ordning på denna så att allt fungerar som det ska.

Douglas

Välkänd medlem
7 feb 2008
140
0
6
Västerås/Vemdalen
Köpte en sån likriktiare på Kjell o co för 39:-
Någon som kan förklara hurman ska koppla?!?
Finns ju fyra kontakter på likriktaren, vilken är vilken?

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Den borde vara märkt på så sätt att du har ett ben som är märkt med + (plus), ett med - (minus), och två ben är märkta med ~ (växel).
Om du endast har en fas att tillgå (en pluskabel ut från svänghjulet, eller tar från en belysningskabel) vilket är ganska vanligt, så kan du bara likrikta med denna så kallade halv-våg.
Då kopplar du in kabeln från belysningstråden, eller svänghjulet på ett av benen som är märkt med ~ (växel), och sedan tar du ut likriktad spänning på benet som är märkt med + (plus).
Dom andra två benen behöver du inte bry dig om i detta fall, och jordar gör du bara på lämpligt ställe, chassiet brukar gå bra, motorblocket är säkrast.
Därför går det egentligen lika bra med en diod i detta fall, den har ju bara två ben, men en likriktare är oftast enklare att få tag på, och enklare att fästa.

Har du två kablar ut från svänghjulet så kan du koppla dessa till de två benen märkta med ~, och då kan du få en ännu bättre likriktning, men då måste du även använda dig av det benet som är märkt med minus för jorden till ditt likriktade system.
Jag tror inte att denna variant är så vänlig på dessa enklare fordonskonstruktioner.

M.V.H
/Tobias