Mattan skadad efter byte!!!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Dom där nötningarna är ju i linje med "knopparna". Om du förstår vad jag menar.. Känns som om det skulle kunna vara nåt med drivrullarna.. Bara spontant av att kolla på bilderna..
Precis...Exakt samma avstånd..Så nåt med drivhjulen är det..Bytte aldrig till noslip vid mattbytet.. Blev för snål..Men nu i efterhand så borde jag slå mitt huvud mot en betongvägg för att jag inte gjorde det..

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Precis...Exakt samma avstånd..Så nåt med drivhjulen är det..Bytte aldrig till noslip vid mattbytet.. Blev för snål..Men nu i efterhand så borde jag slå mitt huvud mot en betongvägg för att jag inte gjorde det..
Tyckte det kändes lite för osannolikt att det skulle komma från dämparen. Vad är oddsen på att den skulle slå i mattan så där jämt liksom.

Men är mattan slut? Köpa ny? Eller går det att köra vidare på den.

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Duuu... kolla så att du inte vänt saxen fel väg! Skruvade i nattmössan och gjorde det på min en gång, fick nötningar på min kolvstång till dämparen. Exakt i mitten så där. För det går montera ihop boggien osv fast man vänt den fel väg, bara ett tips :)

rally

Medlem
13 okt 2006
40
0
1
Du nog har monterat dämparen fel efter som på min edge x 800 -02 sitter dämparen med behållaren nedåt. Den har inga märken i mattan på insidan.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Du nog har monterat dämparen fel efter som på min edge x 800 -02 sitter dämparen med behållaren nedåt. Den har inga märken i mattan på insidan.
Ok..du har inte möjlighet att lägga upp en bild på "hela" boogien.. Tänkte se om det även är nåt annat som sitter fel! :confused:

Mvh jocke

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
jo jag kan då iaf instämma på att dämparen sitter fel, behållaren ska sitt neråt, så har dom iaf suttit på alla mina polarisar.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
ni menar så att kolvstången ska gå neråt istället för som på min uppåt??
Ska förresten främre boogiedämparen sitta i övre bakre fästet eller främre? Tycker även den sitter jäkligt nära mattan..

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Påverkar det funktionen på något sätt att den är monterad fel väg? Eller är det därför den tagit i mattan!??

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
tackar för bilden..Ska snurra på dämparen,,,Ha även tagit bort bakre klackarna!! Kan detta ha åstadkommit skadorna???

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har fått svar av Stenmarks maskin ang. detta:

"Dessa maskiner har liten tolerans vid bakre övre stötdämparfästet .. prova att montera något större bärhjul.."

Någon som testat om detta fungerat???

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Något fel måste du ha gjort när du har monterat tillbaka det. Jag har bytt matta, dämpare + en massa boggie delar i ja, jag vet inte hur många edge'ar och jag har aldrig varit med om nått liknande.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Något fel måste du ha gjort när du har monterat tillbaka det. Jag har bytt matta, dämpare + en massa boggie delar i ja, jag vet inte hur många edge'ar och jag har aldrig varit med om nått liknande.
Boogien är orörd sen förra mattan så den är intakt.. Skador fanns inte på den gamla mattan!!!
Detta tolkar jag som att den sitter rätt!?
Däremot sa stenmarks att mattan jag köpt är lite mjukare än standard matta vilket gör att den ska "vika" in sej vid acceleration och därmed ta i stötdämparfästet..