Mattskoning summit 850

Summit 165

Medlem
18 mar 2020
27
1
3
35
Norrbotten
Såg att det lossnat flera av clipsen/mattskoningen på mattan som är nästan ny.
Vad beror det på och hur dåligt är det att köra utan dom?

Såg att det fanns att köpa lösa men dom var inte helt billiga och då undrar jag om dom sitter fast att montera själv och om det går att göra utan spec verktyg.

Skotern är en summit 850 165" -18

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.807
850
113
Kramfors
Varför de lossnar vet jag inte men du har noslip drivhjul som driver mot dessa skor så kör du utan några sabbar du snart själva glasfiberpinnen och gummit i runt pinnen och då är de slutkört med den mattan. Har du stekt några slides så de blivit så heta att plåtskona bränt fast i slidsen? Jag har visserligen aldrig ens vid slidesgrillning att skorna lossnat.

Summit 165

Medlem
18 mar 2020
27
1
3
35
Norrbotten
Nya slides vid mattbytet och dom såg ut fräscha ännu och vet inte om det är kört långt sen dom börjat lossna.
Ska kolla bättre men såg ut som att det var ganska många som lossnat.
Vars får man tag i nya clips och kan sätta dit?

Var ett försäkringsärende med nya mattan så den är bytt på verksta, så rätt borde det vara.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.537
411
83
Malå/Adak
Släpper clips är något galet, det ska inte hända på rätt länge och då bara enstaka.

Är mattan fullclippad från början? Har inte tänkt på hur 3,5"-mattorna är men förr i tiden var det ju inte ovanligt att dom hoppade över var tredje clip.

Summit 165

Medlem
18 mar 2020
27
1
3
35
Norrbotten
Sitter skoning på varannan, undra om det inte är där kammarna sitter.

Tror fler är borta än som sitter kvar så då kanske det är fel på mattan, blir att åka och visa upp den på måndag.