Meddelande från fjällsäkerhetsrådet!

Vilket förtroende har du för fjällsäkerhetsrådet utifrån senaste pressmeddelandet?

  • Inget alls, allt är bara svammel och hörsägen som vanligt!

    Röster: 163 94,2%
  • Eftersom Snofed är med så är det nog vetenskapligt underbyggt!

    Röster: 6 3,5%
  • Det här är folk som vet vad de talar om!

    Röster: 4 2,3%

  • Totalt antal som röstat
    173

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
kanon bra artikel av Mattias Lindström precis så är det.

värt att nämna e att "skoter"(fd officielt organ åt svemo)
som ta mej fan varenda gång det har inträffat något negativt tar upp det som nyhet på sin hemsida,typ
"man i fyllan!!körde igenom isen troligen drunknad " bus körning i villa kvarter av knarkande ungdoms gäng" o liknande rubriker med fet stil,men med tanke på hur fiske tidninge"skoter" bedrivit hetsjakt o förtal i tidningen mot klubbar/föreningar som velat förändra/förnya skotersverge e jag inte förvånad.

snowrider/snowmobile är tidningar som enligt mej har lite olika upplägg men med gemensamma intressen dvs skotrar o skoteråkare ,som det ska vara.

skoterklubbar föreningar tidningar svemo snofed ska främja varandra inte motarbeta varandra .
kul att alpina klubbar ,travbanor, fotboll /bandy arenor börjar inse att de bör ha något mer på sina anläggningar än bara det de är gjorda för,skotercross, backe, holeshot,funkar ju utmärkt på nämnda platser :D
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
I Härjedalen är det bra ställt! De flesta "gamla skotergubbar" har en bakgrund inom snöskotercross och tycker själva om att gasa lite då och då :cool: ;) Hårda gubbar som på sin tid höll stumt med hjulboggiskotrar i vilken terräng som helst :D

/Matti
 

astrom

Medlem
2 feb 2007
21
0
1
Överkalix
Nu har debatten spårat ur igen det är väl ändå inte meningen att skoter media som är skoterrörelsens förlängda arm bara ska framhålla det positiva med skoter då är vi illa ute, skotern i vårat vinter klimat är en ypperlig tingest att tillgå för oss här uppe.
Men sorgligt nog så missbrukas denna upplevelse av mindre nogräknade individer. Ska vi tolerera att dessa avarter får fortsätta och saboter något som vi genom ideellt arbete byggt upp, jag hár själv ägnat ca 30 år inom skoter rörelsen.
Under veckan var det ett reportage om den sk vak åkningen i Arjeplog är det något som skoter folket ska syssla med,tänk tanken att det kommer en familj puttrande med sin 5 nia och kälke i mörker följer ett spår fullständigt ovetande om vad som väntar längre fram det slutar med tragedi.Nej skoter media ska förmedla såväl negativ som positiva upplevelser med skoter.
Om vi ska nå ut och bli trovärdiga måste vi hålla debatten på en trovärdig och saklig nivå. Det är det måttot vi inom SSCO kommer att jobba för.
 
E

ejwbegysv

Ska vi tolerera att dessa avarter får fortsätta och saboter något som vi genom ideellt arbete byggt upp, jag hár själv ägnat ca 30 år inom skoter rörelsen.[/B].
Vilka och vad är avarter?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Nu har debatten spårat ur igen det är väl ändå inte meningen att skoter media som är skoterrörelsens förlängda arm bara ska framhålla det positiva med skoter då är vi illa ute, skotern i vårat vinter klimat är en ypperlig tingest att tillgå för oss här uppe.
Men sorgligt nog så missbrukas denna upplevelse av mindre nogräknade individer. Ska vi tolerera att dessa avarter får fortsätta och saboter något som vi genom ideellt arbete byggt upp, jag hár själv ägnat ca 30 år inom skoter rörelsen.
Under veckan var det ett reportage om den sk vak åkningen i Arjeplog är det något som skoter folket ska syssla med,tänk tanken att det kommer en familj puttrande med sin 5 nia och kälke i mörker följer ett spår fullständigt ovetande om vad som väntar längre fram det slutar med tragedi.Nej skoter media ska förmedla såväl negativ som positiva upplevelser med skoter.
Om vi ska nå ut och bli trovärdiga måste vi hålla debatten på en trovärdig och saklig nivå. Det är det måttot vi inom SSCO kommer att jobba för.
skoter tidningar ska inte förmedla det hemskaste som har hänt,
däremot informera om vad som kan inträffa om man gör si eller så ,förebyggande information som tex "lita inte på att spåret du kör är säkert buspojkar kan ha lekt på vattnet"
en åsikt som jag säkert inte delar med alla men den e min och jag behöver inte fundera så mycket mer på det.

Om man i powermagazine, 4weeldrive,sreet o strip,bike etc på förstasidan skulle läsa om de fruktansvärda döds kracher som inträffar i bil ,båt ,mc världen så kan man ju fundera om man ska köpa den tidningen eller aftonbladet istället.

Alla som är aktiva vet att olyckor händer oftast otur och ibland i fyllan
men behöver hela världen veta att jhon doe var knall när han dog på skotern :confused:
Det är bara en branchtidning som delger denna info förutom dagspressen.

Det förmedlar bara det till dem man möter på spåret,skidåkare hundrastare,promenixare etc att han på skotern säkert är kanon så de springer mot närmsta träd för att söka skydd.

När man läser om skotrar i media kan man lät tro att minst 50% kör onyktert, vilket är felaktigt
 

astrom

Medlem
2 feb 2007
21
0
1
Överkalix
skoter tidningar ska inte förmedla det hemskaste som har hänt,
däremot informera om vad som kan inträffa om man gör si eller så ,förebyggande information som tex "lita inte på att spåret du kör är säkert buspojkar kan ha lekt på vattnet"
en åsikt som jag säkert inte delar med alla men den e min och jag behöver inte fundera så mycket mer på det.

Om man i powermagazine, 4weeldrive,sreet o strip,bike etc på förstasidan skulle läsa om de fruktansvärda döds kracher som inträffar i bil ,båt ,mc världen så kan man ju fundera om man ska köpa den tidningen eller aftonbladet istället.

Alla som är aktiva vet att olyckor händer oftast otur och ibland i fyllan
men behöver hela världen veta att jhon doe var knall när han dog på skotern :confused:
Det är bara en branchtidning som delger denna info förutom dagspressen.

Det förmedlar bara det till dem man möter på spåret,skidåkare hundrastare,promenixare etc att han på skotern säkert är kanon så de springer mot närmsta träd för att söka skydd.

När man läser om skotrar i media kan man lät tro att minst 50% kör onyktert, vilket är felaktigt
Men nog är det väl ändå skotermedia som ska informera om vad som berör skoter åkningen,vi kan inte bara romantisera skotern utan även belysa det negativa det handlar om trovärdighet. Vi som kör förarbevis utbildningen ägnar mycket tid och diskuterar droger i samband med skoteråkning. Den uppfattning du har i frågan kan man jämföra med Snofeds syn på skotertävlingar.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ser inget behov av att skotertidningar behöver belysa avarter,olyckor och andra negativa aspekter som finns i skoter sammanhang.

Alla former av motor relaterade intressen,hobbies,rekreation har broblem med olika typer av avarter,men det e inte det de lyfter fram till media utan man försöker komma tillrätta med problemen internt.

Där dessa misslyckas kommer polisen o media in i bilden men då är inte en klubb/riksorganisation indragen i det, utan en enskild skoterförare som gjort bort sig .
Man kan tolka snofeds skrivelse som att 90% av landets skoterförare är galna självmordsbenägna fyllon som borde spärras in.

Ett jätte problem som man bör nämna är alla ystra norrmän som förstör för sverges skoter åkande befolkning genom att fullständigt skända våra fjällanläggningar med bus körning etc men det säger inte turistnäringen ett skit om ,de betalar ju bra.och de får ju inte köra hemma.

Att man diskuterar problem i klubbar/föreningar är väl självklart men ring för fan inte till aftonbladet o expressen å berätta om problemet med lilla olle som körde i fyllan eller hoppa över E10an :eek: ,för då gör hela klubben det i svenssons ögon.

Nog berättar väl du det som är bra om dej skälv om någon frågar hur du är som person ,eller berättar du om alla dina fel å brister för det har både du och jag å alla andra.:)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En anledning till att belysa "Problemen" runt snöskotern kan ju vara att påvisa att problemet inte är snöskotern utan i regel den enskilde individen som framför snöskotern.

När myndigheter kommer med förslag på skärpta krav på snöskotern, så kan ju framtagen och ofentligjord fakta, visa att begränsningar på motoreffekt, kamhöjder mm. för att minska olyckor och buskörning inte har någon som helst inverkan på statistiken, så länge som 70% av dödsfallen i skoterolyckor beror på alkohol och nästan 50% av dom förolyckade dött genom drunkning.
Eller att dom flesta svåra olyckorna sker under den mörka tiden av dygnet, så att det visar att det inte har så stor roll för polisen att dra igång stora skoterrazzior dagtid, när största verkan för att minska olyckor antagligen skulle göras nattetid.

När våra skotermotståndare drar igång och vill skapa förbud och restrektioner, så kan vi ju alla faktiskt ha nytta av denna information då framtagen fakta istället förklarar och visar vart problemen finns och vart åtgärder skall sättas in.

Men disskusionen som nu kommit igång är väl om denna "Information" skall vara tillgänglig på skotersidor, eller om det kanske är bättre att det finns på myndigheternas hemsidor. Vad som är bättre eller sämre kan ju diskuteras.

Men fördelen med att det finns på "Vår" planhalva är ju att visa att skoterorganisationen tar olyckorna på allvar och vill att skoteråkarna på ett enkelt sätt kan se vilka risker det finns med att köra snöskoter, med en förhoppning att informationen manar till eftertanke.

Och jag tror att det är dumt att som strutsen sticka skallen i sanden och blunda för olyckorna, för då hamnar vi nog i ännu sämre läge, när lösningarna på olyckorna skall åtgärdas av myndigheterna. För vi får inte glömma bort att dom som bestämmer i regel med få undantag, inte kan ett dyft om hur en snöskoter körs och används.

Men samtidigt så behövs det som många skriver att det även förmedlas mera positiva saker runt snöskotern. Många klubbar runt om i sverige bjuder ut handikapade på skoterturer som det sen skrivs om i lokalpressen. Finns säkert fler positiva saker som det också görs och skrivs om, men dock tyvärr allt för litet av. Men detta skulle kanske även finnas på snofeds hemsida som en motvikt till det negativa.

För framförallt i rikspress och TV har vi jättesvårt, om inte omöjligt, att få fram det positiva budskapet runt snöskotern, det är egentligen ingenting, utan det är bara dödsolyckor och svåra olyckor som det "Frossas" i här. Och detta tror jag inte har ett dyft att göra om det redovisas olyckor och orsaker till dessa på ex. vis snofeds hemsida. För rikspressens "Frosserier" gäller allting runt motor i detta land, även båttrafiken.

Med bakgrund av detta är det därför jätteviktigt att snöskoterns "Positiva" delar kommer fram, till så många som möjligt i södra sverige, för här finns det ju många som tror att norrlänningen lever på bidrag och kör runt och super på snöskotern, tjuvjagar ren, älg och på våren även björnar. samt att en och annan av oss stryker med i en och annan skoterolycka.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Tycker att Snofed kan byta namn till Snöskoterägarnas trafiksäkerhetsorganisation eller liknande eftersom det är det enda som är av intresse där. Men då krävs det en annan organisation som representerar skoterägarna på ett mer konstruktivt och positivt sätt.
 

sledhead

Medlem
1 jan 2007
16
0
1
Torneå
Fy faaaan vad bra skrivet GLS!!!!!

Du stig. "Och jag tror att det är dumt att som strutsen sticka skallen i sanden och blunda för olyckorna, för då hamnar vi nog i ännu sämre läge, när lösningarna på olyckorna skall åtgärdas av myndigheterna."

hur mång av dem organisationer som snowmobile tog upp har döda personer per år????? fiske???? bil??? 100 på mc kanske? mer??
VARFÖR SKA VI VARA MARTYRER???????? Vi har ju knappt nån död i jämförelse om de nu är nån tröst ändå tjat vi om det här hela tiden??? Nästan som vi vill själv uppfylla de!!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Fy faaaan vad bra skrivet GLS!!!!!

Du stig. "Och jag tror att det är dumt att som strutsen sticka skallen i sanden och blunda för olyckorna, för då hamnar vi nog i ännu sämre läge, när lösningarna på olyckorna skall åtgärdas av myndigheterna."

hur mång av dem organisationer som snowmobile tog upp har döda personer per år????? fiske???? bil??? 100 på mc kanske? mer??
VARFÖR SKA VI VARA MARTYRER???????? Vi har ju knappt nån död i jämförelse om de nu är nån tröst ändå tjat vi om det här hela tiden??? Nästan som vi vill själv uppfylla de!!
Jag tror att det är så, att om man vill få trovärdighet i ett påstående så bör man nog ta upp både negativa och positiva saker. I det här fallet så tror jag att det är bra att med statistik påvisa att snöskoterolyckorna och buskörningen inte beror på att snöskotrarna har för hög effekt och för höga kammar på mattorna, utan att det mesta hänger på den enskilde individens attityd och omdöme.

Men man måste ju kunna läsa statistik på rätt sätt. Att vi har få döda på snöskoter jämfört med ex. vis mc kan jag hålla med om, när vi enbart kikar på antal döda.
Men skulle vi också kunna lägga till antal utövare och mil/timmar som respektive utövare använder sig av sitt "Hobbyfordon" så TROR jag tyvärr att det inte är riktigt så smickrande siffror längre för vi skoteråkare.
Men däremot så påvisar ju statistiken på att det är förarens felbeteende (=Fyllekörning) som har en större inverkan på snöskoterolyckor än på mcolyckorna.

Att även våra skotermotståndare kan hitta denna statistik enkelt kan ju kanske vara bra, om man därigenom kan visa upp att åtgärder som begränsningar på effekt och kamhöjder inte är lösningen på att begränsa buskörning och skoterolyckor. Utan att lösningen är om den felande procenten kan få lite mer självinsikt till vad man håller på med + att poliser måste ut även nattetid, för att kolla nykterheten på skoterförarna.

Däremot är väl risken att våra skoterhatare får för sig att lösningen är alkolås och förbud att köra snöskoter i mörker.

Att även skoteråkare på ett enkelt sätt kan ta del av denna statistik, är ju en förhoppning om att det även skall mana till efterbara tanke hos den felande procenten. Om det i sin tur, åtminsone kan rädda 1 människoliv ! så är det ju positivt.

Vart skall man då hitta denna statistik finns det ju starkt skilda åsikter om.
Men det är tycker jag, en viss skillnad mellan ex. vis kvällstidningar och snofed när man presenterar olyckorna. I tidningarna så är det ju i regel feta rubriker, i syfte att sälja mer tidningar, men i snofeds fall så är det ju en enkel saklig lista med typ av olycka, och redovisade personskador.
Rätt eller fel, jag anser då inte att detta är direkt fel. Men vad som däremot saknas på hemsidan, är väl mer av dom positiva effekterna av snöskotern.
 

sledhead

Medlem
1 jan 2007
16
0
1
Torneå
Att även skoteråkare på ett enkelt sätt kan ta del av denna statistik, är ju en förhoppning om att det även skall mana till efterbara tanke hos den felande procenten. Om det i sin tur, åtminsone kan rädda 1 människoliv ! så är det ju positivt.
Vem av dem du mena man vänd sig till går in på snofeds sida?????? Dem man vill komma åt går aldrig någonsin in på snofeds sida. om det är som jag säg så betyd ju det att snofed endast vänd sig till redan frälsta och skoterhatarn.

Sluta vara blåögda idialister de blir bara fel. funder på vem som besök den där snofed sidan........ ett gäng "duktiga gubbar" och sen dem skoter hatarn. till sammans så klappar dom varann på bröste o mys. fyyyyy faan jag tror ja spyr!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vad som vore bra, var ju om alla kreativa skoteråkare istället kunde komma med förslag på vad som kan göras för att få bort fokus från att det inte är snöskotern som är orsaken till olyckorna utan det är den enskilde individen som är problemet.
Som det nu är så skriks det på effektbegränsningar och minskade kamhöjder för att lösa problemen runt snöskotern

Som alla vet vid det här laget så är det ju fylleri som ligger bakom dom svåraste skoterolyckorna i detta land, vad göra ?
Skrik på fler poliser ute på lederna skulle kanske hjälpa, men jag tror inte det är den egentliga lösningen, då dom flesta polisdistrikt i skoterlänen står inför kraftiga nerdragningar bland personalen så lär vi ju inte se mer poliser ute på snöskotrar i vart fall. Men klart är att något måste göras nu, men vad???
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
vad är svårt att fatta ? man behöver inte dra upp alla negativa aspekter som skoterns existens innebär ,utan kan göra precis tvärt om och belysa alla dess fördelar.

Inte fan vinner man någon trovärdighet i att berätta det negativa,det tar motståndaren till sig och använder som argument emot i debatten och då är vi blåst.

Jag såg för övrigt att björn pettersson ansåg att Mattias Lindströms artikel var "Ett patetiskt skitsnack"
jag känner mej peronligen kränkt av denne björn ,för det är bla min åsikt Mattias framfört.

Är det så snofed ser på folket de ska representera dvs vi är PATETISKA det måste ju betyda att snofed med björn i spetsen ,förstår en högre sanning ,som vi andra "patetiska" inte begriper och för att frälsa oss mindre vetande så skyddar de oss från oss skälva och fattar besluten åt oss.
jag vet inte hur många sekunder statsministern skulle sitta kvar om han ställde sig i talarstolen o förkunnade att sverges befolkning är patetisk
vad tror ni.

Min bedömning är att björn mfl sitter på egna mandat"Jag tänker definitivt inte avgå" bestämmer vekligen björn om detta skälv ,då är vi verkligen illa ute
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
vad är svårt att fatta ? man behöver inte dra upp alla negativa aspekter som skoterns existens innebär ,utan kan göra precis tvärt om och belysa alla dess fördelar.

Inte fan vinner man någon trovärdighet i att berätta det negativa,det tar motståndaren till sig och använder som argument emot i debatten och då är vi blåst.

Jag såg för övrigt att björn pettersson ansåg att Mattias Lindströms artikel var "Ett patetiskt skitsnack"
jag känner mej peronligen kränkt av denne björn ,för det är bla min åsikt Mattias framfört.

Är det så snofed ser på folket de ska representera dvs vi är PATETISKA det måste ju betyda att snofed med björn i spetsen ,förstår en högre sanning ,som vi andra "patetiska" inte begriper och för att frälsa oss mindre vetande så skyddar de oss från oss skälva och fattar besluten åt oss.
jag vet inte hur många sekunder statsministern skulle sitta kvar om han ställde sig i talarstolen o förkunnade att sverges befolkning är patetisk
vad tror ni.

Min bedömning är att björn mfl sitter på egna mandat"Jag tänker definitivt inte avgå" bestämmer vekligen björn om detta skälv ,då är vi verkligen illa ute
Delar dina åsikter, reagerade exakt på samma sätt som dig. Och "Jag tänker definitivt inte avgå" tror gubben att han är diktator eller?

Nä, det är inte Snofeds uppgift att uppfostra Sveriges skoteråkare. Enda som kan att hjälpa mot det fåtal som inte sköter sig är striktare förarbevisutbildningar och regelbunden information från kommun/länstyrelse i lokalpress och/eller utskick.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jajjamen och att vi som ser något mindre bra påtalar dert till den det berör,jag brukar tex när jag olovandes kör tiill pumpen köra försiktigt och visa alla hänsyn,för att inte väcka ont blod hos allmänheten (polisen ids inte bry sig då).
det fungerar så länge man visar varandra den hänsynen men ibland kommer någon mindre eftertänksam filur och kör fort ,vårdslöst,eller på annat sätt uppseendeväckande ,då brukar jag lungt och stilla påtala (utan irritation eller ilska)vikten av att ta hänsyn och att han/hon förstör för alla andra som vill kunna köra till tex macken efter allmänväg,ingen jag "gnällt" på har blivit sne för det utan förstår vad man menar :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är ju jättebra om vi skoteråkare kan visa civilkurage och lungt och sakligt tillrättavisa folk som buskör runt mackar, på villagator etc.
Men det är nog så att det inte är bland dessa skoteråkare som vi finner dom som hamnar i statistiken. För buskörningen utförs i regel av ungdomar, som med ungdomligt oförstånd, retar upp framförallt skoterhatarna. Men det är inte ungdomarna som syns i olyckstatistiken.

Utan det är i regel gruppen som är 25+ som vi hittar dom som hamnar i statstiken. I denna grupp finns den felande procenten, som kör i fyllan på nätterna, utanför tätbebyggelsen och långt från poliser, hur når vi dessa individer ?

Dom flesta av dessa har säkert inte ens förarbevis utan kör lagligt (när dom kör nykter) med sitt vanliga bilkörkort.
Räcker det verkligen med att förarbeviset skulle bli obligatoriskt för alla, oavsett ålder, tidigare skotererfarenhet etc. ?
Eller att kommuner/länstyrelser skickar ut info. ?