Hejsan.
Detta är ett forum med väldigt många intressanta projekt, så jag tänkte visa mitt.
Det började med att jag hade en husvagn stående som jag tänkte sälja för att köpa ett släp istället.
Hittade fukt i den, och ännu mera fukt... så jag slaktade den till småbitar och sålde den i delar istället.
Till slut var jag nere vid chassiet som var väldigt friskt och bra, så då fick det bli grunden till mitt släp.
Jag hade redan tidigare kollat upp en hel del vad det gäller regler för att regga om den till släp, och pratade en hel del med en besiktningsman jag träffar varje vecka.
Tips nr 1.. avregistrera inte husvagnen.. registreringsbesiktningen är lättare om den fortfarande finns i registret.
Mitt släp jag byggde i somras fick behålla sin identitet, så det är fortfarande en Solifer Artic från 1989, fast med en annan påbyggnadskod.
Tips nr 2... om ni vill typa upp vagnen till en högre totalvikt, så gör det medans den fortfarande är en husvagn.. kolla med tillverkaren om dom kan skicka intyg på axel, kulhandske och bromsar.
Dom flesta är hjälpsamma så länge det är en husvagn, men dom hjälper inte till om den är ombyggd.
I mitt fall så klarade axeln bara 10 kg mer än vad den redan var typad för, så det kändes onödigt.
Tips nr 3.. Kontrollera att typ-skyltarna finns kvar på axeln, på kulhandsken och även på baksidan av bromssköldarna, utan dessa så blir den inte godkänd.
Dags att börja bygga..
Detta är ett forum med väldigt många intressanta projekt, så jag tänkte visa mitt.
Det började med att jag hade en husvagn stående som jag tänkte sälja för att köpa ett släp istället.
Hittade fukt i den, och ännu mera fukt... så jag slaktade den till småbitar och sålde den i delar istället.
Till slut var jag nere vid chassiet som var väldigt friskt och bra, så då fick det bli grunden till mitt släp.
Jag hade redan tidigare kollat upp en hel del vad det gäller regler för att regga om den till släp, och pratade en hel del med en besiktningsman jag träffar varje vecka.
Tips nr 1.. avregistrera inte husvagnen.. registreringsbesiktningen är lättare om den fortfarande finns i registret.
Mitt släp jag byggde i somras fick behålla sin identitet, så det är fortfarande en Solifer Artic från 1989, fast med en annan påbyggnadskod.
Tips nr 2... om ni vill typa upp vagnen till en högre totalvikt, så gör det medans den fortfarande är en husvagn.. kolla med tillverkaren om dom kan skicka intyg på axel, kulhandske och bromsar.
Dom flesta är hjälpsamma så länge det är en husvagn, men dom hjälper inte till om den är ombyggd.
I mitt fall så klarade axeln bara 10 kg mer än vad den redan var typad för, så det kändes onödigt.
Tips nr 3.. Kontrollera att typ-skyltarna finns kvar på axeln, på kulhandsken och även på baksidan av bromssköldarna, utan dessa så blir den inte godkänd.
Dags att börja bygga..
Attachments
-
{memory} MB Visningar: 100