.Tjena har en mxz 500 från 1998 som jag inte vet så mycket om men tänkte trimma den lite några hk mer.
Vad är lättast att göra kan man byta cdi Boxen eller något är ny så vet inte om den har cdi Box men ska väll finnas?
Tack för svar ska fortsätta att kolla runt för har inte så mycket pengar så måste va så billigt som möjligt men braDet trista svaret, som ju inte ger fler hästkrafter men som gör att skotern känns piggare, är att skaffa något slags variatorkit eller åtminstone renovera variatorn. Visst kan det finnas pipor, slutburkar, luftburkar etc. till den, men jag är väldigt tveksam till att du får desto mer hästkrafter ur motorn för det. Tror inte du behöver byta någon CDI-box för att trimma (tror inte heller att något sådant byte skulle ge något speciellt, om det ens är möjligt), det är ju en gammal förgasarmotor så det du kan behöva göra om du t.ex. sätter på någon pipa är ju att göra olika justeringar på förgasarna så att den får mer bensin (alternativt gå upp i storlek på förgasarna, tror det är Mikuni 38mm på din, Mxz 583 1998 t.ex. har Mikuni 40mm istället). Behövs inte grejas något i CDI-boxen för det. Ja, variatorn kan behöva viktas på också om ditt trim ger någon hästkraft extra.
Det vettigaste om du vill få mer att åka med är antagligen att spara pengarna som du tänkt lägga på trim, försöka sälja din till ett bra pris och sen använda pengarna till att köpa en Mxz 670 1998 istället (eller annan skoter som har vassare motor än din redan från början).
Om du vill ha det så billigt som möjligt och göra så stor skillnad som möjligt i hur pigg skotern känns så kolla som sagt på variatorkit eller att bara renovera variatorn. Eventuellt även dreva ner skotern, då kommer den bli piggare och få bättre acceleration men lägre toppfart. Sen så om du kan få hjälp av någon som är kunnig inom det att justera in förgasarna så att du får rätt bränsle-/luftblandning så kan det säkert också ge lite (original så är de flesta skotrar med förgasare något fetbestyckade från fabrik för att ha lite extra säkerhetsmarginaler). Men där är det viktigt att det är någon kunnig som gör det, om man justerar förgasarna att gå för snålt så kommer motorn skära. Ev. så kan det finnas någon modifierad luftburk eller tips på hur man kan modifiera luftburken för att den ska ge lite bättre flöde också. Det är nog det billigaste och bästa du kan göra.Tack för svar ska fortsätta att kolla runt för har inte så mycket pengar så måste va så billigt som möjligt men bra
Skickat från min SM-A520F via Tapatalk