MXZ 550 går på en cylinder

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Hjälper en bekant med hans mxz 550f 2012 och den vill bara gå på en cylinder. Har rengjort förgasarna med ul-tvätt, båda sidorna har bra komp och det är gnista på båda sidorna. Nya stift sitter i men den vill inte gå på MAG-sidan. Blir ingen skillnad om jag lyfter på den tändhatten. Gnistan är inte jättestark men den är lika på båda sidorna.

Upptäckte nyss att jag grundinställt luftskruven fel för jag hitttade inte rätt manual först men dock för samma motor och där stod det 2 varv men idag hittade jag att det skulle vara 1 på ena sidan och 1,25 på andra men det känns inte som att det kommer att lösa problemet.

Jag ska kolla ikväll om felet flyttar sig om jag kastar om tändhattarna och i så fall kanske det är tändspolen (tändhatt och kabel), annars har jag kört fast.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Antar att du redan kikat på insugsgummina, då de håller max 10 år. Köp endast original om det ska bytas, så slipper man byta året därpå...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag har inte tagit lös dem men visuellt såg de ju väldigt fina ut. Kanske ska skruva lös aktuell sida och kolla lite noggrannare, tack för tipset.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Går den inte på bägge ens om du gasar till eller är de bara på tomg? Om de är hela registret så prova spruta in startgas bak i förgasaren så hör du om den tänder till. Om de nu skulle va soppabrist så gissar jag på att nålventilen fastnar i stängt läge och de beror iså fall på sliten nål eller nålsäte. Fixet för det är att borra upp nålsätet 0,10mm så de blir de ny tätyta både för nål och säte men de är viktigt att fasa av de nya borrhålet med en större borr annars fastnar nålen i stängt läge helt random. Om stiftet är sjöblött på den cylinder som inte funkar så kan reedventilerna va allvarligt väck. Om packboxen är väck på vevaxeln så kan de gå dåligt på tomg men de brukar svara till på högre varv. Insugsgummina kan ha släpt från sin vulkning mot aluplattan om f550 har den typen av insugsgummi som vattenkylda har? De syns inte i första taget man måste bryta och ha sig i dem för att se det.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Har testat lite mer nu och jag blev inte klokare. Först justerade jag in förgasarna som de ska vara. Bröt å bände lite i insugsgummina men såg inget speciellt så jag får plocka av dem nar jag har mer tid.

Kastade om tändhattarna och då gick den på mag-sidan så då satte jag tillbaka dem rätt igen och då gick den fortfarande på mag-sidan men efter en stund så gick den bara på pto sidan så jag börjar tro att en ny tändspole kan vara en bra investering. Hatar när felen inte är konsekventa. Det verkar vara på hela registret.
Ibland får jag för mig att den går på båda (men ändå inte). Varvar 6500-7000 rpm om man drar på men på något vis känns det som att den ändå bara går på en cylinder. Kanske får ta och mäta upp varje del individuellt i elsystemet så kanske man upptäcker något uppenbart.
Kan det vara så att tändspolen laddas upp för dåligt så det blir lite random gnista ut till respektive stift? Tänker att den kanske släcks om den är för klen? Skulle det i så fall indikera på en dålig stator.

Är förövrigt lättstartad trots att den inte går på båda cylindrarna oavsett viken cylinder som har den tändhatt som funkar oftast...
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
Det sitter väl avstörda tändstiftshattar på den?
Jag har varit med om vid flera tillfällen att det blivit oxid inne i tändstiftshatten, i ändarna på resistorn.
Så har du några nya hattar att prova med, gör ett test. Och knacka ihop tändstiftselektroden till 0,5mm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Mas är inne på ett bra spår för de öär extremt vanligt att tändhattar på äldre maskiner ärgar sönder inv där motståndet sitter,speciellt på yamaha maskiner båtmotprer som skotrar. Du kan provköra utan tändhattar genom att bara tyrycka in en ståltråd i kabelnänden och linda fast den på stiften. Men annars kan de som sagt va tändspolen för de är ju vanlig fel på dem, då tar strömmen lättaste vägen de behöver bara komma för mycket bränsle på ett stift så tappar den gnisan där men går på andra cyllen då de är gemensam tändspole.
 
Reactions: mas

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Följetången fortsätter....

Har mätt upp hela elsystemet enligt manualen och alla värden ligger inom spec. Det var ett värde på tändningslåset såom skulle vara "nära 0 ohm" och det var 2 ohm (vilket i min värld är nära) men efter rengöring så var det 0 ohm. Tror inte det påverkar något men nu är det definitivt inom spec.

En annan sak var att spänningen för tändningen från statorn låg mellan 4-6Vac om man drog normalhårt och 6-11Vac om man tog i för kung och fosterland. (Specen säger 7-15Vac så den är ju kanske utanför spec.)

Hittar inga skavda kablar.

Har kollat insugsgummina och reed-ventilerna och de ser också bra ut. Det är förvisso torrsprickor på utsidan av gummit men ser helt intakt ut på insidan.

Nu har jag inte satt ihop den helt och provkört men jag har å andra sidan inte hittat något fel heller så jag har svårt att tro att den har blivit bättre.

Vad tror expertisen? Jag är lite less på den här maskinen nu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Som Pita skriver allt hitintills tyder på fel på tändspolen. Den orkar ge gnista ute i de fria med när bränsle och kompryck ligger på så blåses gnistan ut. Nu när jag läste om tråden så beskrev du att den kunde lägga av endrea på pto eller mag sida och då brukar de va tändspolen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Sitter väll såndär dubbelnugge cdi/tändspole i samma enhet på dessa och de brukar vara rätt vanliga att de lägger av.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Sitter väll såndär dubbelnugge cdi/tändspole i samma enhet på dessa och de brukar vara rätt vanliga att de lägger av.
Ja det är nåt sånt. I manualen kallar de den till och med för ECM. Man skulle ha haft en likadan och testat. Jag hoppades ju i ett tidigare skede att det var den men alla mätvärden på den ligger inom spec.

Någon i Krokom/Östersundsområdet som har en att låna ut? Verkar vara samma på alla 550F från 2010-2020.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
82
48
Övik
Mm dom är tyvärr inte alltid lätt att mäta upp, kan vara felande fastän mätvärdena är OK. Jag har för mig att dessa är rätt dyra så tips kan ju vara att kolla på nån skrot isåfall.
Annars kan det vara värt att testa nya avstörda tändhattar och nya tändkablar som steg 1