Norge på G

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
Sv: Norge verkar öppna upp för skoterkörning

Då var de ju alltså inte riktigt så interessant som man hoppats på..

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.556
424
83
Malå/Adak
Så dom ska inte släppa körningen fri, bara göra leder in till Sverige?

Så då behöver dom inte ens vara nyktra då dom kör bil över gränsen, dom ska kunna ta skotern från brotrappen.....
Häromkring, (den närmaste fjällvärlden), är fyllekörning ett enormt problem. Och Norrmännen är överrepresenterade när det kommer till det, dom riskerar inte ens körkortet utan bara en vad dom tycker vara, en symbolisk böteslapp. Tycker att sveskt och norskt rättsväsende skulle kunna komma överens om att tillåta t.ex svensk polis dra in norska körkort alternativt att svensk polis/åklagare kan få norska medborgare ställda inför norsk domstol för försyndelser gjorda i Sverige.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Så dom ska inte släppa körningen fri, bara göra leder in till Sverige?

Så då behöver dom inte ens vara nyktra då dom kör bil över gränsen, dom ska kunna ta skotern från brotrappen.....
Häromkring, (den närmaste fjällvärlden), är fyllekörning ett enormt problem. Och Norrmännen är överrepresenterade när det kommer till det, dom riskerar inte ens körkortet utan bara en vad dom tycker vara, en symbolisk böteslapp. Tycker att sveskt och norskt rättsväsende skulle kunna komma överens om att tillåta t.ex svensk polis dra in norska körkort alternativt att svensk polis/åklagare kan få norska medborgare ställda inför norsk domstol för försyndelser gjorda i Sverige.
Om det stämmer att svenska polisen inte kan ta kk från en norrman utan endast skriva ut penningböter förstår jag om dom skrattar åt det-sett i ljuset av norska ögon.
En norsk kollega jag har blev stoppad i bil på fyllan för några år sedan (i Norge alltså)
0.7 promille blev tio månaders fängelse och 60000 nok i böter...
Jag ser inte felet i det, bara konstaterar att skillnaden i straff är stor.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.632
99
63
Örnsköldsvik
Tobbe...: Skrev du rätt där? Fick han 60 000NOK i böter???

Ja, då kanske folk ger fan i å köra på fyllan sen. I Sve får dom väl en sympatikram, tappar körkortet nå månader och kanske 6k i böter?

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Det är ju pinsamt, "Vi fixar leder till sverige, så får ni köra där". Borde vara förbjudet för norrmän att köra i sverige utan guide eller liknande, tills Norge fixar skoterleder som är öppna för alla.
Jag blir bara irreterad desto mer jag tänker på det.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.556
424
83
Malå/Adak
En "Bagge" som åkte på 4500kr i böter för fyllekörning med skoter i Arjeplogsfjällen sa att "Det var det värt".....

Det brukar vara så livat på vissa husvagnskampingar kring Jäckvik med omnejd att en del kampingar slutat ta emot norska gäster och en del pimpelfantaster letar sej till uppställningplatser utan elström för att det i regel är norskfritt där.

Naturligtvis finns det norrmän som sköter sej också, och infödda Arjeplogare är inte posterboys för nykter körning varenda en heller......

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Så länge dom lämnar massor av NKR efter sig till näringsidkarna, så är dom nog varmt välkomna!
Vad spelar sånt för roll när dom snart har gjort så vi knappt får köra skoter längre i detta land? Friåkningen är garanterat inom några år kraftigt begränsad! Det kommer lappar och skogsägare att ha grinat sig till!

Dom flesta norrmän sköter sig säkert men det finns väldigt många som inte gör det,och varför ska vi spela rysk roulette med VÅR/Sveriges egen frihet att köra skoter för att få in några kronor från deras börs?

Vad spelar några norska pengar i fjällföretagens fickor för roll när dom kommer tappa nästan all beläggning den dagen friåkningen är ett minne blott?
Tror "ungdomar" som åker till fjälls i gäng och hyr stugor/rum/tankar är rätt överrepresenterade jämfört med den äldre generationen.

Om vi själva hade förbrukat rätten att köra friåkning så är det vårt eget fel,men nu känns det som vi får "hjälp" åt fel håll..!

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Såg 10 norskreggade skotrar i Tänndalen förra helgen som var ute och körde friåkning just på ett förbudsområde, så nog fan förstör dom för oss!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vad spelar sånt för roll när dom snart har gjort så vi knappt får köra skoter längre i detta land? Friåkningen är garanterat inom några år kraftigt begränsad! Det kommer lappar och skogsägare att ha grinat sig till!

Dom flesta norrmän sköter sig säkert men det finns väldigt många som inte gör det,och varför ska vi spela rysk roulette med VÅR/Sveriges egen frihet att köra skoter för att få in några kronor från deras börs?

Vad spelar några norska pengar i fjällföretagens fickor för roll när dom kommer tappa nästan all beläggning den dagen friåkningen är ett minne blott?
Tror "ungdomar" som åker till fjälls i gäng och hyr stugor/rum/tankar är rätt överrepresenterade jämfört med den äldre generationen.

Om vi själva hade förbrukat rätten att köra friåkning så är det vårt eget fel,men nu känns det som vi får "hjälp" åt fel håll..!
Nu finns det ju inte så värst många skogsägare i fjälltrakterna, som får sina planteringar sönderkörda, och det är ju i fjällen, där i stort sett alla norrmännen är, som hyr stugor och husvagnsplatser.
I och med att dom lämnar mycket pengar efter sig till lokala näringsidkare, så har dom ju ett starkt stöd av dessa, även om säkert renskötarna inte gillar utvecklingen av ökad skoterturism, men dom sistnämnda gillar inte att varken svenska eller norska skoteråkare, kör omkring och stör deras renar.

Sen så är det ju lätt att skylla allt på norrmännen, men vi borde nog först sopa framför egen dörr också. Kan dock inte uttala mig om hur det är på andra platser än Norrbottens fjällvärld.

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Nu finns det ju inte så värst många skogsägare i fjälltrakterna, som får sina planteringar sönderkörda, och det är ju i fjällen, där i stort sett alla norrmännen är, som hyr stugor och husvagnsplatser.
I och med att dom lämnar mycket pengar efter sig till lokala näringsidkare, så har dom ju ett starkt stöd av dessa, även om säkert renskötarna inte gillar utvecklingen av ökad skoterturism, men dom sistnämnda gillar inte att varken svenska eller norska skoteråkare, kör omkring och stör deras renar.

Sen så är det ju lätt att skylla allt på norrmännen, men vi borde nog först sopa framför egen dörr också. Kan dock inte uttala mig om hur det är på andra platser än Norrbottens fjällvärld.

Nä nog vet jag att det inte är skog i fjällen,men skogsägarna som gråter i media just nu bidrar till att sänka friåkningen!
Nä renskötarna gillar inga andra skoteråkare oavsett var dom befinner sig!

Skylla och skylla,det är ju vårt land så vi borde ju först och främst ta bort dom som förstör och inte ens bor här.
Hjälper inte det för att få ner problemen som finns i vissa ögon så måste annat göras....

Är ju rätt korkat att låta någon annan förstöra våra rättigheter!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nä nog vet jag att det inte är skog i fjällen,men skogsägarna som gråter i media just nu bidrar till att sänka friåkningen!
Nä renskötarna gillar inga andra skoteråkare oavsett var dom befinner sig!
Visst är det så att körning i skogsplanteringar, inte är bra för den frihet vi fortfarande har kvar.
Men där jag bor, så är det inte västerifrån "Problemet" kommer, utan då mer österifrån. Så jag köper inte snacket att det är enbart norrmännen som är roten till allt ont.

Är ju rätt korkat att låta någon annan förstöra våra rättigheter!
I Arjeplogsfjällen, så är snöskoterturismen den största inkomstkällan för turisanläggningarna som ligger där. Och så länge lokal befolkningen tillåts att tjäna pengar och leva på skoterturismen så är det en viktig motpol till dom krafter som inte vill ha snöskoterkörning där.
Det är därför viktigt att det finns ett starkt kundunderlag till dessa näringsidkare. Idag så skulle det bli problem för många turistidkare om inte norrmännen skulle få köra snöskoter i området, då dom faktiskt står för en stor andel av dom intäkter som kommer in.

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Visst är det så att körning i skogsplanteringar, inte är bra för den frihet vi fortfarande har kvar.
Men där jag bor, så är det inte västerifrån "Problemet" kommer, utan då mer österifrån. Så jag köper inte snacket att det är enbart norrmännen som är roten till allt ont.

I Arjeplogsfjällen, så är snöskoterturismen den största inkomstkällan för turisanläggningarna som ligger där. Och så länge lokal befolkningen tillåts att tjäna pengar och leva på skoterturismen så är det en viktig motpol till dom krafter som inte vill ha snöskoterkörning där.
Det är därför viktigt att det finns ett starkt kundunderlag till dessa näringsidkare. Idag så skulle det bli problem för många turistidkare om inte norrmännen skulle få köra snöskoter i området, då dom faktiskt står för en stor andel av dom intäkter som kommer in.

Men snälla du,jag har aldrig sagt att det bara är norrmän som förstör!
Vi svenskar förstör vår egen frihet,norrmännen förstör någon annans frihet(VÅR).

Har man ett problem så måste man först ta bort dom som har minst rätt att vara här,och i det fallet kan jag tycka att vi som bor/lever/betalar skatt året runt i detta land har större rätt att vara här!

För som sagt så kommer fjällen dö ut direkt om friåkningen förbjuds då säkert 75% som är i fjällen dec-maj ägnar sig åt att köra fritt till största delen.

Nog förstår jag att inga norrmän kommer ända till ajaur och kör när dom får bättre körning på halva avståndet i aplogsfjällen,det är ju mestadels kustbor som gör dagsutflykter till ajaur.

Det är alltid vi svenskar som ska förlora på alla regler över gränserna!
Vi får inte tanka diesel i finland utan att riskera höga böter
Vi får inte köra skoter i norge utan riskera ännu högre böter
Men dom å andra sidan är välkommen hit och göra vad dom vill...

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Men snälla du,jag har aldrig sagt att det bara är norrmän som förstör!
Vi svenskar förstör vår egen frihet,norrmännen förstör någon annans frihet(VÅR).

Har man ett problem så måste man först ta bort dom som har minst rätt att vara här,och i det fallet kan jag tycka att vi som bor/lever/betalar skatt året runt i detta land har större rätt att vara här!

För som sagt så kommer fjällen dö ut direkt om friåkningen förbjuds då säkert 75% som är i fjällen dec-maj ägnar sig åt att köra fritt till största delen.

Nog förstår jag att inga norrmän kommer ända till ajaur och kör när dom får bättre körning på halva avståndet i aplogsfjällen,det är ju mestadels kustbor som gör dagsutflykter till ajaur.

Det är alltid vi svenskar som ska förlora på alla regler över gränserna!
Vi får inte tanka diesel i finland utan att riskera höga böter
Vi får inte köra skoter i norge utan riskera ännu högre böter
Men dom å andra sidan är välkommen hit och göra vad dom vill...
Ja men herregud förstå mig rätt, det är inte norrmännen som är problemet till att friåkningen ifrågasätts!
Det är dom snöskoteråkare som inte visar omdöme och hänsyn,
retar upp renägare, genom att köra genom renhjordar,
retar upp skogsägare genom att köra sönder skogsplanteringar,
retar upp människor som söker lugn och ro i fjällmiljö, men blir störda av skoteråkare som kör mitt ibland folk med skrikburkar,
osv.
Det är där problemet sitter, inte vilken nationalitet det är på skallen som sitter under hjälmen!!

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Nu verkar det vara klart, sittande regering har ju bromsat bäst dom kan men nu blir det regeringsskifte.
det är bara att hoppas att de borgerliga infriar sina löften om kommunernas självbestämmande i skoterfrågan.
Jag har med egna öron hört företrädare från flera av valvinnarna säga att dom SKA låta kommunerna bestämma själva om dom kommer i regeringsställning, och glesbygdskommunerna vill ju ha turister, skoterturister som ger mer intäkter än apelsinskalarna...
kanske kan vi snart gästa Norge på skotersadeln :)

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Vad bra! Detta är nog bra för fortsatt friåkning i Sverige också! :)