Oljepump osäker funktion efter renovering assault -12

Lundström

Aktiv medlem
9 dec 2009
50
0
6
skotern skar, cylinderkjolen gick av.
Har nu renoverat på firma och efter att jag monterat in motorn och provkört ett par mil med oljeblandad bensin i tanken så kan jag inte se att oljenivån minskat i oljebehållaren.
Har luftat oljapumpen innan provkörning.

Hur kan man kontrollera oljepumpens funktion?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
870
113
Kramfors
De är svårt att få ur all luft till oljepumpen. Jag antar du vet att man öppnar en skruv nere på pumpen och låter de rinna olja ut ur den med avstängd motor. Jag brukar ta loss slangen vid oljebehållaren den som går ner till pumpen och fylla på olja i den. Sedan ploppar jag lös axeln som är fäst mellan spjällhusen och najar fast ståltråd i den och drar upp den i max läge för då ger pumpen max olja. De går trycka sig fram i displayen också så man kan hålla full gas utan att motorn tokvarvar för då ger ju oljepumpen max också men de har jag inte lyckats trycka kig fram till. Starta motorn för då suger pumpen i en jäkla fart och då efterfyller du i den lösa slangen med en spruta eller annat sätt. Kör så i några minuter så du ser att den tar olja hela tiden. Att den skar berodde nog på att de är en 2012 för de cylindrana spricker lätt. Jag tror att cylindern sprack därav att den skar. Jag brukar fippla dit 2013-2015 cylindrar för de är tjockare i godset de spricker aldrig, men de kräver urslipning i blocket npågra mm. Vet du om firman blåste igenom alla oljenipplar? Om inte så bör man göra det i samband med haverier.
Oljepumpen ska va ganska myhcket påställd för då håller de svinbra ev bästa motorn av alla märken om man ställer på den så den tar 2-3% i genomsnitt. Jag justerar in dem till ca 2,5% förbrukning och kör då 0,5% i bränsletanken då håller de svinbra. Olkja i bränslet äör extra viktigt på Polaris för bränslet sprutas rakt in genom boostporten på kolven helt utan olja därav att man kör minst 0,5% i bränslet. Om du har ny 2012 cylinder igen så rek jag att justera in oljepumpen till 2% och sopa i 1% i bränslet för då dämpas klappret mellan kolv o cylinder = cyylindern spricker inte lika lätt.
 

Lundström

Aktiv medlem
9 dec 2009
50
0
6
De är svårt att få ur all luft till oljepumpen. Jag antar du vet att man öppnar en skruv nere på pumpen och låter de rinna olja ut ur den med avstängd motor. Jag brukar ta loss slangen vid oljebehållaren den som går ner till pumpen och fylla på olja i den. Sedan ploppar jag lös axeln som är fäst mellan spjällhusen och najar fast ståltråd i den och drar upp den i max läge för då ger pumpen max olja.

Starta motorn för då suger pumpen i en jäkla fart och då efterfyller du i den lösa slangen med en spruta eller annat sätt.

Vet du om firman blåste igenom alla oljenipplar? Om inte så bör man göra det i samband med haverier.
Jag luftade och fyllde som du beskriver.

Har även hakat upp stången till pumpen och kört ett par minuter, men då med oljebehållaren ansluten, och jag kunde inte komma åt att se om något flödade i slangen.

Vet inte om de blåste kanalerna, men firman har funnits väldigt länge och är erkänt duktiga så jag antar att de gjort det.

Låt säga att oljepumpen inte funkar.. Vågar man köra med 3% bränsle blandat i tanken? Smörjer soppan då alla ställen som pumpen skulle ha gjort?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.287
86
48
Övik
Det kan du absolut göra 👍
Toppfyll oljetanken och kör upp en tank bränsle så kommer du se ifall det har försvunnit och mäta hur mycket
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
870
113
Kramfors
Nej de duger inte med olja i bränslet för ramlagren ligger i vakum så bränslet kommer inte in riktigt i ramlagren.Man måste borra bränslekanaler innifrån vevhus och ut till baksida ramlager för att det ska funka typ genomströmmning genom lagren .Problem nr 2 om inte pumpen ger någ är att pumpens axel skär och då stannar vattenpumpen.
De går inte se om pumpen tar olja med slangen mionterad till oljebehållaren den måste va lös samtidigt som motorn är igång med uppställt pumparm på max. Då ska den dra såpass mycket olja typ 30mm per 5-10 sekunder speciellt om du gasar lite, de ska va stressigt att fylla slangebn med en spruta eller oljekanna.
Jag tror pumpen funkar för de lägger sällan av och är den snålställd fabriksinställning trar de så lite att man knapt ser att den drar npåg ur behållaren, 1,3-1,5% är livsfarliga fabriksinställningen.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.287
86
48
Övik
Kort sagt det jag menade :) förmodligen är det inget fel på oljepumpen och gravitationen och vibrationer kommer att hjälpa oljan att lufta ur det sista och hitta ner till axeln. Men som sagt värt att ta reda på hur mycket den drar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
870
113
Kramfors
Man kan även tvångsmata oljepumpen med luftskruven öppen nere på pumpen. Jag brukar blåsa med lågt lufttryck i oljedburken och då rinner de rejält ur avluftningen. Ta loss oljenivågivaren som bara sitter dittryck med kablar genom en gummitätning de är bara dra loss den. Då kan man blåsa med tryckluft och tätar med en trasa imellan hål och luftmunstycke så de inte bygger för högt tryck så oljebehållaren exploderar. De kan ju hända de är luftficka nere i pumpen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.084
113
Stora Blåsjön
Man kan ta en lång grej och pressa oljepumpens arm uppåt så den drar som på full gas fast du står på tomgång. Då får du snabbt ut luften mellan pump och motorblock. Kör maskinen ute för det blir en riktig rökmaskin :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
870
113
Kramfors
Man kan ta en lång grej och pressa oljepumpens arm uppåt så den drar som på full gas fast du står på tomgång. Då får du snabbt ut luften mellan pump och motorblock. Kör maskinen ute för det blir en riktig rökmaskin :)
Jaha de går dra upp oljepumpsarmen utan att ploppa lös kulleden utan att de påverkar gasen den är ju fjäderbelastad mot gasarmen kom jag på nu först när du skrev det. Men som jag skrivit tidigare enda sättet att se om den tar olja är att rycka lös oljeslangen från oljebehållaren och se om oljan sjunker undan i slangen, men de gäller att fylla efter så man inte får en ny luftficka.
Men du Asker som har koll de ska ju gå trycka sig fram i displayen så man kan ha motor igång och full gas utan att den går upp i varv så mycket, eller krävs de Polaris dator för det?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.084
113
Stora Blåsjön
Men du Asker som har koll de ska ju gå trycka sig fram i displayen så man kan ha motor igång och full gas utan att den går upp i varv så mycket, eller krävs de Polaris dator för det?
Ja det går ju såklart också tänkte inte på det nu. Men det går att få fram denna funktion om man håller bromsen och backknappen i 10 sekunder när motorn är i gång. Då ska det komma upp "Oil prime" på displayen. då kan man hålla fullgas och maskin varvar inte mer än typ 3000-3500. Är somsagt betydligt smidigare än att försöka pilla upp oljearmen bakom motorn.
Inte helt säker på knappar och tid men borde vara rätt.
 
Reactions: Boost III