Phazer 480 förgasarstrul

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
Halloj, har nyligt fått tag i en phazer -89 som ja inte blir riktigt överrens med.
Den går fett på tomgång, snålt på mellan och ok på höga varv

Står den för länge på tomgång så drunknar den om man inte bluddrsr iväg me den.
När man ska iväg så böar den så man flyger nästan över styret, flippar man choke så drar den iväg bra.
Kan hålla den på höga varv hur länge man vill men så fort man kommer lägre ner så böar den

Haft isär dom och tyckte dom såg väldigt rena ut invändigt, gick ner från 45 till 40 på lågfart i hopp om att tomgången skulle bli bra men är inte nöjd ändå
Har mest bara rört rundtrottlar å slidgasare innan så spjällisar kanske beter sig annorlunda?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Försök lista ut om choken är tät i stängt läge ev för spänd wire eller annat fel.
Om de är ok gå vidare till att lista ut om bägge cylindrarna går surt, koll på stiften. Om bara ena stiftet är dränkt kan de va flera fel men först skulle jag kolla om den cylindren sitter på samma sida som bränslepumpens pulsslang är ansluten till den cylinderns vevhus. I många fall av surhet läcker bränslepumpens membran och då åker bränslet in i vebvhuset. Man suger o blåser i bränslepumpens anslutning för den slangen och de ska va tvärtätt mot pump sett, de ska inte gå att dra åt sig soppa eller luftoch de ska inte gå att blåsa igenom den heller.
Fler fel till surningen kan va otäta flotörnålar för de kan va svåra att få täta om nålarna är slitna.Har du skruvat på bränslejuserskruvarna någ? Skruva ut dem för snålare gång.
Varför de stuper i mellanreg är svårare fel om de ens är fel på förgasarna för de kan va trasig packbox på vevaxelns båda sidor ut från blocket. De ger underlig symtom likn din med fet tomg och stupning i mellan men kan upplevas gå bra på höga varv. Kolla på variator sidan om du ser oljekladd ut frå packboxen och du kan även testa spruta dit startgas och höra om motorn reageraer på det. Samma sak med tändningssidan ta bort svänghjulet och lketa oljekladd.
Om de nu sitter i förgasarna kan de ha ärgat igen i någ kanal och de kan va svårt att fixa. Tråta igenom alla kanaler du ser och ultraljudstvätta dem i diskmaskinspulver och värme.
Kolla även komptrycket så ingen cylinder skurit.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
Ja är 99% säker att bägge cylindrarna beter sig likadant, skulle de va membranet i pumpen borde ju bara ena burken sura..
Har startgasat mot båda p-boxarna och insugen men ingen reaktion, men tänker inte utesluta tjuvluft bara för de, tror ja beställer packboxar å byter för att va säker
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Om bägge beter sig likadant så lägg inte ner de stora jobbet att byta packboxarna för bägge packboxarna lär inte va lika dålifga bägge två. Kolla mer noga på inbsugsgummina för om de är vulkade mot en aluminiumplatta är de vanligt att gummit släpper från aluminiumet och de syns inte förenns man tar loss förgarana och tokbryter i gummit. Men de skulle ge tvärtom fel rusande snål tomg.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
Japp dom sitter enligt bilderna.

Släckte ett stift igår så stoppade i 2 nya och stupningarna försvann nästan 80% !! Ja har ALDRIG varit med om stift som betett sig så??
Blir fortfarande sur på tomgång men de måste va pumpen som suger in i vevhuset på MAG sidan, MAG stiftet får mer sås än PTO och eftersom den har "Boost bottle" och oljeslangarna går bara från ena insuget till de andra (bortagen oljepump) så misstänker ja att cylindrarna delar på de som pumpen släpper in
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Fixa bränslepumpens membran så den inte sopar in bränsle i vevuset så lärt den funka. Boostbottel eller inte har inte med saken att göra förutom att boostbottel är svinbra för o få fin tomg och lågfart. Om inte oljenipplarna är pluggade in till insuget så gör det så den inte drar in luft.
Jag förtår inte vad du menar med att cylindrarna delar på de pumpen släpper in? Ojepumpen är ju borta och bränslepumpen skickar ju bränsle till förgasarna.