Polaris PRO Rmk 850 -2019 sekundärvariator

Mast17

Medlem
31 jan 2025
13
1
3
30
Boden
Hej!

Jag har en Rmk 850 från 2019. Jag skulle justera remen inför säsongen då jag märkte att sekundärvariatorn har ett mindre glapp. Det är alltså om jag drar sekundären rakt utåt emot mig som den rör sig en bit mot mig. Är det så det ska vara eller är detta något jag bör åtgärda. Väldigt tacksam för snabba svar då jag inte vågar köra skotern förens jag fått bekräftelse på att allt är som det ska. Jag kan fixa en film snutt när jag ”ruckar” på den om det skulle behövas.
MVH

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.887
883
113
Kramfors
Och de kallas flytande sekundärvariator., Fördelen är att den självjusterar in sig mot primären i takt med motorns vridningar vid olika gaspådrag.

Reactions: Mast17

Mast17

Medlem
31 jan 2025
13
1
3
30
Boden
Är det rimligt att Jag får respons vid 3500rpm från stillastående? Jag har nämligen försökt justera remmen lite hårdare

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.277
1.097
113
Stora Blåsjön
Är det rimligt att Jag får respons vid 3500rpm från stillastående? Jag har nämligen försökt justera remmen lite hårdare
Hur spänd remmen är har ingen betydelse på tillslags varvet.
Men däremot är det väldigt viktigt att ha rätt spännd rem för annars startar man på onödigt hög växel. Brukar spänna remmen precis så den inte gnisslar varm som kall.
h’Har man haft högre tillslag och plötligt blivit lägre så är det mest troligt att fjädern gått av.

Reactions: Mast17

Mast17

Medlem
31 jan 2025
13
1
3
30
Boden
Okej tack då förstår jag bättre hur det funkar! Det där var ett väldigt ungefärligt tillslagsvarv dock samt att skotern stod även uppallad. Jag har en rem som efter justeringen sticker upp ganska exakt som på norrbotten89s bild. Tillslags varvet är ju bra mycket högre än 3500 när jag har varit och provkört den varm ikväll. Är dock inte riktigt helt nöjd än men den varken tjuter, gnisslar eller vad man ska kalla det den remmen (vet precis vad du menar för ljud). Den driver inte mattan heller när den står uppallad. Men det känns som att det inte är så långt ifrån. Ska jag fortsätta spänna för att komma än lite närmare att den börjar tjuta samt precis driva uppallad? Eller låter det som att jag har spänt den nog nära?

Mast17

Medlem
31 jan 2025
13
1
3
30
Boden
Just nu tankar jag 95 och kör den på etanol läget som heter etanol 10 och det är efter det senaste meddelande angående soppa uppdateringar jag fått av polaris. Har jag uppfattat deras uppdateringar av bränsle rätt och att det är det jag bör tanka med svenska preferenser

Mast17

Medlem
31 jan 2025
13
1
3
30
Boden
Blir inte klok på det här. Har spänt remmen och justerat den men inte fått något resultat som jag kunnat känna mig nöjd med för jag trodde jag hade fått till den bra men då visade det sig att den var alldeles för hårt spänd då mattan roterade lite väl mycket upphöjd efter varm körning. Så jag fick justera den igen och nu har jag den ganska exakt som den var innan jag började justera den. Dock upplever jag ett skallrande från vad jag förmodar är sekundären. Det hörs inget på tomgång men börjar låta precis efter tillslag och skoter börjar röra sig framåt och det blir inte någon skillnad förens jag stannar och står still. Det är alltså ett ljud som uppstår när man kör framåt och då förmodar jag att det är den flytande sekundären som ”skallrar” då det är ett ganska rejält glapp i den. Är det något som jag kan förbise eller? Jag har en hel del erfarenhet av skoter och cross körning men inte varit så duktig på att spendera tid i garaget. Men det ljud jag hör är inte något jag hade fortsatt köra med utan att ha bekräftat att allt är som det ska.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Vad det skulle kunna vara är shimsen bakom sekundären, man sätter dit eller tar bort shims för att få mer eller mindre flyt i sekundären. Har man flera småa shims kan det skallra pga vibrationerna från motorn. Kan vara lite svårt men värt att kolla upp om det låter mycket, för att utesluta det

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.277
1.097
113
Stora Blåsjön
Finns även en stor bricka i variatorn också mellan justerskruven och den inre skivan, som ligger på variatoraxeln. Den kan jag tänka mig kan skramla om variator precis har gått isär lite och man kör långsamt.
Men det är väll bara att gratulera om du har en polaris som skramlar så lite i övrigt så du hör sekundärvariatorn :)

Mast17

Medlem
31 jan 2025
13
1
3
30
Boden
Vad det skulle kunna vara är shimsen bakom sekundären, man sätter dit eller tar bort shims för att få mer eller mindre flyt i sekundären. Har man flera småa shims kan det skallra pga vibrationerna från motorn. Kan vara lite svårt men värt att kolla upp om det låter mycket, för att utesluta det
Okej tackar, det låter vettigt att kolla upp!

Mast17

Medlem
31 jan 2025
13
1
3
30
Boden
Finns även en stor bricka i variatorn också mellan justerskruven och den inre skivan, som ligger på variatoraxeln. Den kan jag tänka mig kan skramla om variator precis har gått isär lite och man kör långsamt.
Men det är väll bara att gratulera om du har en polaris som skramlar så lite i övrigt så du hör sekundärvariatorn :)
Haha okey😁 👍👍

Mast17

Medlem
31 jan 2025
13
1
3
30
Boden
När man pratar om att man vill spänna remmen såpass att skotern nästa driver är det då uppallad eller ståendes på marken?

Mast17

Medlem
31 jan 2025
13
1
3
30
Boden
Tack. Det är ju även en ganska markant skillnad mellan att ha justerat tills den precis inte driver uppallad. Mot att efter 500m körning kolla om den fortfarande går att lyfta upp utan att den driver. Är det något man kan göra för att underlätta det här eller är det enbart när man har skotern uppallad inne i garaget som man kan använda sig av metoden att spänna remmen tills den inte ligger på? Jag har inte hört något om det här är något som skall göras när skotern är varmkörd eller tvärtom?

Mast17

Medlem
31 jan 2025
13
1
3
30
Boden
Detta upptäcktes idag när jag försökte bli klok på vad som är orsaken till avsaknaden av helljus/halvljus då jag enbart har ett läge trots befintlig hel/halvljus knapp.

Det ser ut som att jag behöver byta packningen mellan pipan och grenröret, någon som har något annat att tillägga eller om jag har fel angående packningen och att det är en möjlig annan orsak till detta lekage. Det är väldigt tydligt att det enbart är ett par cm som inte verkar kunna hålla tätt, resterande del är helt torrt och fint runt om så man kan väl anta att packningen gett upp precis där man ser avgaserna som smitit ut. Tacksam för alla som vill hjälpa mig med min genomgång av maskinen.
https://share.icloud.com/photos/0faN_bhFN0VwPMFmN5_VN4uiQ

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.556
424
83
Malå/Adak
Om den vill gnälla från remmen när du har den på tomgång när den är körd en bit så variatorerna är varma är den för sträckt.

Annars så brukar jag sträcka så den snurrar då den är uppallad men att jag orkar ta fast den för handkraft. Om man inte tror sig kunna räkna ut hur man ska göra det utan att göra illa sig är det bättre göra på annat vis.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.887
883
113
Kramfors
Läckan i avgaspackningen ger tryckförlust i pipan så man kan tappa allt från 1-10hk. Den där läckan tar bort 2,97 hk gissar jag :) Ang mattspänning med upphissad maskin så justaerar jag in de n så mattan står helt stilla med iskall maskin i garage typ +10-15 c. De blir nästan remgnäll då man kör remmen extremt varm i djup snö. MEN rulla matta tekninken är helt ber på vilken matta man har Tungdriven/lättdriven och hur spänd den är. Jag har Noslip drivhjul på min med en 155" camso Pike 57 och den går ganska tungt.Jag har hellre lite sklak rem för då är de lättare att dra igång motorn, jag har problem med nacken så de är själva fan att draigång en tungdragen motor.