Polaris RMK Assault -12

Divra55

Medlem
30 nov 2024
12
4
3
Härnösand
Köpte skotern december-23
Januari-24 blev det motor renovering med vev byte och fix kitt med weseco kolvar och ny nickasill cylindrar
Byttr även alla packningar och pack boxar

3080530806308053080630807308083080930810
 
Reactions: Startgas1

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Äntligen någon som gör något (undantag Asker då för han är ju övermänsklig :)
Vilka planer har du för maskinen?
Har du full kolla på den maskinens svagheter eller vill du ha tips på vad som man bör göra för att de ska hålla bra?
 
Reactions: Divra55

Divra55

Medlem
30 nov 2024
12
4
3
Härnösand
Äntligen någon som gör något (undantag Asker då för han är ju övermänsklig :)
Vilka planer har du för maskinen?
Har du full kolla på den maskinens svagheter eller vill du ha tips på vad som man bör göra för att de ska hålla bra?
har lite koll men är inte nån expert
Tar gärna tips på hur dom håller längre har ställt upp olje pumpen och bytt så att den går på svensk bensin istället för amerikansk inställning
Motorn är nyss inkörd så redo för årets åkning

ska drevs ner den till 19t istället för 20t
Hoppas den ska gå lite bättre
Ska installera en shorty kylare från motor huset som ska kopplas ihop med org systemet
För jag tycker den ligger för hög i temp

ska byta sits med till en nyare kortare
Ska byta bränslefilter med för Sno-x oringar i slangen håller inte ett år tydligen
 

Divra55

Medlem
30 nov 2024
12
4
3
Härnösand
Nu så är shorty kylaren på och in kopplad va ett litet pyssel att få till hur och vart hålen skulle vara utan en beskrivning… och så satte jag på den nyare dynan3081730818
 
Reactions: Startgas1

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Bra att du ställt upp oljepumen men justera in den allteftersom du kör och räknar ut hur mycket olja den drar vs soppan du kör upp. Ställ in den tills den drar 2% men häll i 1% olja även i bränsletanken om den tar 2% ur behållaren de ger böästa tänkbara hållbarhet som är i klass med en Arctic cat 800 motor. Varför de är viktigt med olja i bränslet är föatr att spridarna sopar in rentbränsle rakt mot kolvens insugssida så de slits onödigt hårt där utan olja i bränslet.
Ang bränslereläet som man kan vrda i två olika lägen är inte usa soppa vs svensk bensin , de är för mängden etanol och oktan.Kör man 98 okt som har 5% etanl i sig klassas det som non etanol och kör du 95okt som har 10% etanol heter de etanolläge. På den modellen kan du köra i non etenol både på 95 och 98 okt för de är en rel fet mapp i hela registret och de går effektmässigt bäst i non etanol och drar mindre soppa där. Men kör man med fixkit så kan de tänkas den spikar eller spikvarnar pga att fixkitt ger större vevhusvolym som kan behöva att den körs i non etanol läget. Om den ger spikvarning i non etanol så vrid om pluggen till etanolläget.
Ang wiseco kolvarna så hoppas jag inte du följt deras kolvringsgap rek för de påstår att 0,40 eller om de va 0,45mm duger men de gär de inte! De måste va minst 0,50mm jag brukar sätta dem till 0,53mm annars blir de ringsizing delux! 0,50-0,55mm ringgap slipar man in tiöll alla med 85mm borr skotermotorer.
 
Reactions: Divra55

Divra55

Medlem
30 nov 2024
12
4
3
Härnösand
Bra att du ställt upp oljepumen men justera in den allteftersom du kör och räknar ut hur mycket olja den drar vs soppan du kör upp. Ställ in den tills den drar 2% men häll i 1% olja även i bränsletanken om den tar 2% ur behållaren de ger böästa tänkbara hållbarhet som är i klass med en Arctic cat 800 motor. Varför de är viktigt med olja i bränslet är föatr att spridarna sopar in rentbränsle rakt mot kolvens insugssida så de slits onödigt hårt där utan olja i bränslet.
Ang bränslereläet som man kan vrda i två olika lägen är inte usa soppa vs svensk bensin , de är för mängden etanol och oktan.Kör man 98 okt som har 5% etanl i sig klassas det som non etanol och kör du 95okt som har 10% etanol heter de etanolläge. På den modellen kan du köra i non etenol både på 95 och 98 okt för de är en rel fet mapp i hela registret och de går effektmässigt bäst i non etanol och drar mindre soppa där. Men kör man med fixkit så kan de tänkas den spikar eller spikvarnar pga att fixkitt ger större vevhusvolym som kan behöva att den körs i non etanol läget. Om den ger spikvarning i non etanol så vrid om pluggen till etanolläget.
Ang wiseco kolvarna så hoppas jag inte du följt deras kolvringsgap rek för de påstår att 0,40 eller om de va 0,45mm duger men de gär de inte! De måste va minst 0,50mm jag brukar sätta dem till 0,53mm annars blir de ringsizing delux! 0,50-0,55mm ringgap slipar man in tiöll alla med 85mm borr skotermotorer.
Aha bra att veta med oljan för en del skriver att man ska bara göra så när dom ska köras in
Och med kolv ringarna så tyckte jag och farsan att det var lite lite med det dom rekommenderar så då fick vi fram 0,52 i från en amerikansk sida och då blev det så och det värkar funk fint
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Aha bra att veta med oljan för en del skriver att man ska bara göra så när dom ska köras in
Och med kolv ringarna så tyckte jag och farsan att det var lite lite med det dom rekommenderar så då fick vi fram 0,52 i från en amerikansk sida och då blev det så och det värkar funk fint
0,52mm är perfekt 👍
Kollade ni att kolvringsstopparna låg bra centrerade mellan portarna också? Wiseco har i regel bäst centrerade kolvringsstoppar av alla fixkit.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Japp det gjorde jag
Kanon då kommer den hålla bra.
Här har du ett gratis trimtips att borra 3 hål i luftburkens avdelningsskiva. Borra tre hål extra ca 30mm stora som på bilden i länken. De ger några hk till men den kommer leva om bet mer upp genom luftintagen på huven så ljudet går rakt in i öronen! De är lätt att sättlimma fast plastskivor över hålen om man blir störd på ljudet.
Om du gör den modden så måste du absolut köra i etanolläget och helst 98 okt.
 
Reactions: Divra55

Divra55

Medlem
30 nov 2024
12
4
3
Härnösand
Kanon då kommer den hålla bra.
Här har du ett gratis trimtips att borra 3 hål i luftburkens avdelningsskiva. Borra tre hål extra ca 30mm stora som på bilden i länken. De ger några hk till men den kommer leva om bet mer upp genom luftintagen på huven så ljudet går rakt in i öronen! De är lätt att sättlimma fast plastskivor över hålen om man blir störd på ljudet.
Om du gör den modden så måste du absolut köra i etanolläget och helst 98 okt.
Tack! Det där ska jag göra 98 kör jag redan
Men finns det några andra lätta sätt att få ur mer effekt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Enda lätta sättet att få mer pulver är borrhålen i luftburk annars är de extremt svårt att få ur mer effekt ur de här äldre 2008-2015 motorerna. De finns ingen trimpipa som ger något värt priset för piporna,de är bara slp pipan som ger npågot men de är bara ca 2-3 hk i mellanregistret och den kräver powerciommander dessutom så de är helt värdelöst. Topplocket är såpass bra att de finns inget triomlock som ger något värt priset heller. Men om du hittar en Bikeman performance lock för under 2000kr så ger det ca 2-3hk just från stillastående och upp till ca 8000 rpm så den blir "lite rappare" vid pumpgasning i djup snö. Men då måste de va 12,7:1 höghöjdslocket för de har lägre komp också och de ger inget alls. Innan jag portade min så körde jag bpåde Bikeman toppen och slp pipan samt mappade in det perfekt med powercommandern, men de gav löjligt lite uppolevd effekt just i botten och ingen toppeffekt kunde jag se på vikter den drog. I bänk gav de säker 4-6hk någonstanns runt 6000-7700v. men enligt Biokeman ska ju pipoan ge 9hk viket är total lögn. Flera firmor har bänkat den pipan till max 3 hk.
Byta reedventiler till V-force ska ge 4 hk i bänk på högre varv så de är prisvärda om man köper beg från polaris axys 800 ho 2016-. Men då bör man ha powercommander för de ger för lite flöde på tomg så motorn går fett = för låga varvtal så man måste skruva upp tomgången. TPS värdet blir för högt när man ställer upp tomg trots att varvtalet ligger på 1700v så jag rek inte byta reeds utan pc för backen kan börja klatra då men tvingar upp tomgången med justerskruven. Med pc kan man dra ner bränslet på tomg så varvat ökar till rätt tomgvarv och då blir även motorn rappare vs att höja tomg med tomgångsskruven. V-force som sitter org på lössnömaskinerna Axys 800cc från 16 kräver även lite moddning och lim för att bli tät på äldre motorn.
Polaris 800 ho som kom 2016-18 svarar enormt bra på trimpipor och de beror på att pipornas dragning i chassit är bättre ,, en sväng mindre på pipan och bde gjorde underverk på effekten. En Jaws pipa som ex kan ge 9 ärliga hk på ho motorn. Jag har köpt en beg Jaws som jag ska försöka fippla fast i min pro rmk 2015 men då blir de att ta hål upp genom huven tyvärr.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Okej känns lite bökigt och börja med nån större insats nu innan snön kommer…
De finns inte ens någon prisvärd trimåtgärd till de här äldre motorerna för chassit sabbar formen på pipan så de är enormt svårt att få ut effekt ur dem. Rätt variatprbestyckning är de viktigaste.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Byta reedventiler till V-force ska ge 4 hk i bänk på högre varv så de är prisvärda om man köper beg från polaris axys 800 ho 2016-. Men då bör man ha powercommander för de ger för lite flöde på tomg så motorn går fett = för låga varvtal så man måste skruva upp tomgången. TPS värdet blir för högt när man ställer upp tomg trots att varvtalet ligger på 1700v så jag rek inte byta reeds utan pc för backen kan börja klatra då men tvingar upp tomgången med justerskruven. Med pc kan man dra ner bränslet på tomg så varvat ökar till rätt tomgvarv och då blir även motorn rappare vs att höja tomg med tomgångsskruven. V-force som sitter org på lössnömaskinerna Axys 800cc från 16 kräver även lite moddning och lim för att bli tät på äldre motorn.
Ang v-force från axys så har jag monterat dessa på pro-ride 13 och en 15 och utan minsta problem, inte behövt justera tomgången eller kört med någon pc5.
Ser bara fördelar med dessa, håller betydligt bättre och ger bättre gassvar och någon kuse på toppen.
Det enda var på 15 maskinen för där köpte jag helt nya, och den gick fett på lågvarv de första 2 helgerna, sen var den precis som den ska, så de verkar kräva lite inkörning.
Till nuvarande 13 maskinen så köpte jag begagnade v-force och de var bara att montera å köra, vart behöver man limma? Det enda som skiljer är ju insugsgummit och det är ju bara cc måttet på spjällhuset som är typ 2-3mm bredare på axys.
 
Reactions: Divra55

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Jag fick inte rätt kläm mot innerdelen av v-force korgen så jag fick fräsa av ytterkanten på korgramen så de klämde mer på mittendelen. De kan nog ha varit felmonterade alt de glömt dra åtskruvarna på maskinen jag köpte dem ifrån så de låg och vibrerade. Jag sättlimmade då ytterramen för säkerhets skull. Min tappade från 1800v ner till ca 1400 varv så jag fick ta bort 5-7% soppa på tomg uttonat upp till 10% gaspådrag. Dynotech i usa har ju bromsat v-foce på den här motorn och de fick ta bort 4% på tomg för att få normala 1750 varv på tomg. Jag gjorde så många moddar vid montering av vf så jag kan inte säga vad de gav för fördelar men enligt Dynotech så gav de 3-4hk någonstanns i registret. Största fördelen är att de är gummidämpade så de håller ju sjukt bra till skillnad mot org reedsen och de tidigare v-force med enbart plastkorg. Beg priset är ju bra 1000-1500kr för bägge sidor och de håller ju minst 400 timmar alt 1000 mil på en ledmaskin.