Pro RMK 850 tungdragen och svårstartad!

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
261
8
18
Luleå
Har en Pro RMK 850 2020 som jag tycker är väldigt tungdragen!
Får som ingen bra snurr på motorn och kanske därför man får dra massa gånger innan den startar!?
Har även en SKS 850 2021 som känns mycket lättare att dra igång!

Kan det vara skillnad på utväxling i magnapullen eller vad är det som gör att den är så tungdragen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.953
904
113
Kramfors
Är inte bara remmen för spänd? Prova gänga isär skivorna lite och tryck ner remmen för test och dra. Jo just om du monterat en Ultimax xs rem och den är lilla minsta spänd så klibbar de fast bet mer än polaris rem speciellt när man bökar på i snö så den blir varm. Kan även va primären som kärvar så den inte går isär tillräckligt alt felshimsade skivor för tight.
 
Reactions: Sneeuwscooter

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
261
8
18
Luleå
Löphjulet snurrar fint!
Ingen skillnad när man släpper på remmen! sitter originalrem på!
Dragit som fan nu men den startar inte! -18º
Satte in en kupevärmare i en timme och sen startade den på 3:e draget! Så det känns som att det även är något annat problem än att den bara är tungdragen!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.346
1.159
113
Stora Blåsjön
Är det lika olja i maskinerna?
Annars är en tanke att kanske något lager på veven har krypigt iväg mot vevskinkan? Fast det bör väll bara vara 2019 som hade det felet.
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
261
8
18
Luleå
Är det lika olja i maskinerna?
Annars är en tanke att kanske något lager på veven har krypigt iväg mot vevskinkan? Fast det bör väll bara vara 2019 som hade det felet.
Jepp Polaris VES i båda!
Maskinen går bra när den är igång och startar lätt när den är varm!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.953
904
113
Kramfors
Om tomg är onormalt låg 1200-1300v kan den bli lite mer trögdragen men inte enorm skillnad. Har den börjat dra hutlöst med olja på senaste tiden? Tänker om elpumpen fått fnatt och tokpumpar in olja så den går tungt.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.206
75
48
Avliden
Hade ett kort tag en 21as 850 med ett zrp variatorlock. Den var fruktansvärt svår att få nå "snurr" på motorn. Min 23a är superenkel att dra igång och ja tänkte att det var pga det. Men förmodligen var det nog något annat som strulade då? 9r har väl både lättare vev, svänghjul och variator så den borde väl isåfall vara omöjlig att få igång..?
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
261
8
18
Luleå
Om tomg är onormalt låg 1200-1300v kan den bli lite mer trögdragen men inte enorm skillnad. Har den börjat dra hutlöst med olja på senaste tiden? Tänker om elpumpen fått fnatt och tokpumpar in olja så den går tungt.
Varven ligger på över 2000 när den är kall och runt 1800-1900 när den är varm och tycker inte att den tar mycket olja!
Nu när det är -1º så hoppade den igång på andra draget....kanske måste skaffa gymkort ;-)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.953
904
113
Kramfors
Hade ett kort tag en 21as 850 med ett zrp variatorlock. Den var fruktansvärt svår att få nå "snurr" på motorn. Min 23a är superenkel att dra igång och ja tänkte att det var pga det. Men förmodligen var det nog något annat som strulade då? 9r har väl både lättare vev, svänghjul och variator så den borde väl isåfall vara omöjlig att få igång..?
Lättare variatordelar vill man absolut inte ha om man tycker de är tungdragen.Jag startade pro rmk 850 häromdagen utan variator och de va minst sagt tungt.Kändes som 2000cc jag trodde repet skulle gå av. Jag har aldrig provdragit en 9r men den måste va bet tyngre än en 850. Jag funderar på att sätta startkrans på dotterns 850 så den blir mer lättdragen.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
194
21
18
Piteå
Är det inte bara så dom är? Har själv haft en 21as 850 som var ganska tungdragen, särskilt om det var -15 eller kallare, likadant med polares. När dom väl fått upp tempen gick det bättre men ändå ingen garanti att man fick igång dom på första draget.
Båda körde vi på VES Extreme.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.953
904
113
Kramfors
Polaris 850 är lättrare att dra igång vs proride 800 speciellt när den är varm. De upplevs som 850 startar tidigare på utdraget vs proride 800 så den upplevs mer lättdragen varm åtminstone. Tyngsta maskinen att dra är Arctic cat 800 med Suzuki motorn speciellt 12-17 med handtaget så högt i mitten. De har också högst kompförhållande runt 13:1 vs Polaris 12,4:1 på både 800/850. Nyare AC Cetec lyfter avgasportarna just vid start de gör dem en aning lättare att dra.