Jag hade en Freeride 154" 2014 tidigare och den är i princip identisk med 2015. Hade inga direkta problem med varmgång med den, ner med isrivare när det är riktigt hårt före bara men annars så räckte det med att vara ute i lössnö då och då när man körde led för att den skulle få nog med kylning. Den var ok i lössnö, inte i klass med den Freeride 154" 2018 som jag har nu (G4-chassiet, 850), men inte dålig på något sätt. Det som jag tyckte gjorde den lite besvärligare i lössnö än de nyare med G4-chassiet är att den hade bredare fotsteg (G4 har samma smala som summit, åtminstone i 154" och 165" längderna) så den hängde lättare upp sig på fotstegen samt att den var mer svårbruten i lössnö bland annat pga. bredare mellan skidorna (38" mot 36" som jag har nu). Pro RMK är definitivt en bättre maskin i lössnö, men då är den ju sämre att köra på led med istället (inte lika bra dämpare som Freeride och mindre kylare). SKS är väl ungefär likvärdig med Freeride, handlar mer om tycke och smak vilken som är bäst på lössnö/led.
Tror både SKS 800/850 och Freeride 800/850 (eller Summit 800/850, om du är ok med lite sämre dämpare) skulle vara bra maskiner för dig. Jag har haft dåliga erfarenheter av Polaris vad gäller olika problem, så av den anledningen så kör jag hellre Ski-doo/Lynx eftersom både 800 e-tec och 850 e-tec fungerat klockrent för mig, inga problem överhuvudtaget. Håller nog med suregom om att, om möjligt, försöka få tag i en maskin med 850 e-tec istället för 800 e-tec eftersom 850 e-tec är otroligt mycket rappare och roligare än 800 e-tec (som kan upplevas lite seg på lägre varv). 850 e-tec är verkligen en kanonmotor på alla sätt och vis, i mitt tycke.