kanske boxfel har varit med om samma men då gick det ibland få igång den å köra ngr km sen stod den igen..Har skotern stått med soppa i en längre tid så blir det ett vitt klet i förgasaren detta täpper till allla munstycken. Har sjäv mkt problem med det moderna bränslet inom mitt jobb med säsongsmaskiner. för att eliminera box felet kan han ju brova ge motorn en sup i stiftet direkt när den har stannat å se om den startar igen på 1a rycket eller kanske praya lite startgas i luftburken precis när den vill på att stanna om den rusar upp igen så är problemet soppan.
du menar väl ändå att de oxiderar om den står UTAN soppa i förgasarna...
visst blir de ju avlagringar och skit när de är soppa..men de blir inte alls lika mkt som när du tömmer förgasarna..
vad man ALLTID ska göra är å starta skotrarna ett par gånger under somrarna samt ha lite soppa i tanken jämt.men fylla på fräsch soppa när skotern ska köras..dålig soppa är mångas problem..
ett tips då.. ta å rengör dina förgasare.vilket är ett riktigt finjobb.som tar 10-15 min om inget strular..
ett vägagångssätt jag kör med.som funkar riktigt bra är att du:
börjar med att lossa choken vid konsolen..skruva lös muttern då alltså..sen petar du in choken under huven..
Loss med tratten (10mm hylsa för skruvarna). sen lossar du remmen, fortsätt å lossa sekundären sen.. sen lossar du luftburken och den kommer smyga ut som en fågel på våren när du har tagit bort variatorn (det går att få ut den med variatorn dära men betydligt bökigare och tar längre tid..
sen är de bara ta en skruvmejsel och skruva lös klarena på gasagummina och ta sedan ut gasarna åt sidan..öppna flotör huset. de sitter en skruv i kanten samt att stora "hylsan/bulten" i mitten..sen är de bara blåsa rent och rengöra allt.... sen är de bara å backa bandet när du smäller ihop

..