Det som var är ju att nu sist den varnade för motorfel P1477 så hörde man direkt att den började låta annorlunda och så småpoffade det ut avgasröret men efter att jag slog av och starta igen så har den inte varnat något mer och inte poffat heller. Det var töväder och lite tyngre före när den gjorde så och jag har försökt belasta den för att se om det kommer tillbaka men inget än så länge. Variatorerna kanske kan påverka det eller? Ska kolla imorgon som sagt hur den beter sej vid låga och fulla varv
Om variatorerna kärvar så mycket att motornnblir kvar på för
Har varit och testat skotern idag fortfarande med andra tändspolar och den känns lite piggare ibland men inte 100% som när jag böt stiften och lyckades köra 25 mil och den gick kanon i alla lägen. Idag provade jag ligga och puttra på i 35-40 för att sen ge full gas några gånger och då kändes den seg och ibland kändes den rappare. Sen från nästintill stillastående och full gas så gick den bra vissa gånger. Det har varit lite olika det lilla jag kört idag så jag vet inte vad som kan vara galet. Undrar ju vad annat som skulle kunna vara fel med tanke på hur dom gamla stiften såg ut eftersom jag inte vet hur länge dom sett ut så? Har ju haft maskinen 4 år och den har ju som sagt varnat för P1477 till och från det jag köpte den och varit på verkstad flera gånger. Dom flesta gånger den börjat varna är vid när det går lite tyngre i lössnö och nu sist i blötsnö.
Här är ju en bild på båda gamla stiften tillsammans och som sagt vet jag ju inte hur länge dom sett ut så. Dom nya jag satte in ser ju ut som dom ska ännu iallafall och har ju kört nästan 50 mil med dom
Visa bifogad bild 29409
Ok de låter som variatorfel men de som stör den teorin är felkoden. Om inte variatorerna är renoverade på 1000 mil så är de i dåligt skick så de talar för varaitorfel.
Gamla stiften har garanterat gått för heta och förmodligen på full gas så de syns inte på färgen. Som jag skrivit redan så kan du ha fått bort de problemet med byta av bränslefilter därav att nya stiften ser bra ut än. Men risken finns forfarande att den tappar bränsletryck på full belastning när de går tungt. Att den tycks tappa effekt i djupsnö full pälle talar för det.
Jag skulle inte tordas kör mer utan att kolla bränsletrycket för om de är lågt vid belastning så är de snart helhaveri på motorn.
På firma kan de inte kolla bränsletrycket om de inte kan provköra den ute i fällt eller i bromsbänk så de bör du kolla själv. Felkoden kan ev ha med lågt bränsletryck att göra för de är vanligt att på alla fordon att ett fel kan ge följdfel långt från den äkta felkällan.