Projekt Revo

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Nej! Förstör inte motorn med längre insug, 670in ska ha så kort det bara går! Vinkla heldre fram motorn så får dom kanske plats? Sen går 44orna att korta något också så ger det lite mer plats.
Nej menade ju inte direkt att jag ska förlänga det utan det handlade om att vinkla upp nå något sätt. vilket jag inte har kommit på än.

Funderade just på hur mycket jag vågar förkorta den, attså från (luftfilters sida)
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men om man tar en 307's boggie och en ledad förlängning som är från 345-384, så bord de vell bli 365? eller är ja helt ut och cyklar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.219
1.053
113
Stora Blåsjön
Nej menade ju inte direkt att jag ska förlänga det utan det handlade om att vinkla upp nå något sätt. vilket jag inte har kommit på än.

Funderade just på hur mycket jag vågar förkorta den, attså från (luftfilters sida)
Nu har jag inte 44orna framför mig, men jag hade liknande planer som dig, och då tänkte jag korta dom lite på båda sidorna. Tror man skulle få bort ca 1cm totalt på förgasaren.
Men du har inte funderat på lectron förgasare? Dom är inte lika djupa neråt och möjligen lite kortare också. Dock är det inte billigt med nålar till dom.
Kan mäta imorgon då jag har både lectron förgasarna lösa nu och vm44or liggandes.

Sen lär det väll gå att bygga om lite vid tunneltaket där förgasaren ska sitta, ev en drop and roll? Så blir det mer plats under...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du inte hittar nån lösning på förgasarproblemet kan du maila till Neil på http://www.specialtysleds.com, han hade ett företag förut som hette Neils Power Pipes, han gjorde ett flertal REV-chassien med 670 och uppåt baserat på RV-motorer. Top of the line var en 990cc som dom bromsade till ca 190 hk med singelpipa!

Skicka ett mail till han på pycoon@telusplanet.net, han vet iaf hur man gör! Det jobbar ju ett flertal personer där, så förtydliga att mailet är till Neil...

Annars finns det ett flertal personer på amerikanska forum som gjort denna operation (på REV-chassiet, som har samma grundproblem som ditt).
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Nu har jag inte 44orna framför mig, men jag hade liknande planer som dig, och då tänkte jag korta dom lite på båda sidorna. Tror man skulle få bort ca 1cm totalt på förgasaren.
Men du har inte funderat på lectron förgasare? Dom är inte lika djupa neråt och möjligen lite kortare också. Dock är det inte billigt med nålar till dom.
Kan mäta imorgon då jag har både lectron förgasarna lösa nu och vm44or liggandes.

Sen lär det väll gå att bygga om lite vid tunneltaket där förgasaren ska sitta, ev en drop and roll? Så blir det mer plats under...
Kollade nyss på förgasarna och räknade också ut att max 1 cm kan jag korta ner.
Ne faktiskt inte, kan ju vara ett alternativ.
Kanon om du ids mäta dina förgasare så ser vi ju hur stor skillnad det är i dom.

Sen ett alternativ till motorn är ju om man höjer den några cm. som denna
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Om du inte hittar nån lösning på förgasarproblemet kan du maila till Neil på http://www.specialtysleds.com, han hade ett företag förut som hette Neils Power Pipes, han gjorde ett flertal REV-chassien med 670 och uppåt baserat på RV-motorer. Top of the line var en 990cc som dom bromsade till ca 190 hk med singelpipa!

Skicka ett mail till han på pycoon@telusplanet.net, han vet iaf hur man gör! Det jobbar ju ett flertal personer där, så förtydliga att mailet är till Neil...

Annars finns det ett flertal personer på amerikanska forum som gjort denna operation (på REV-chassiet, som har samma grundproblem som ditt).
Tack bcool!!
Skall ta och maila honom!
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Har samma plan som dig kanske, trippel eller en 670 i min rev440 och förlänga, med en trippel är ju problemet med att få in 3 pipor, och att bygga om så att motorn får plats på kedjehussidan. då är det lite enklare med att mängta in en enkelpipa på en 670 men förgasarna är frågan hur man skall lösa, med framflyttad styrstång som på 440n borde man kunna luta motorn rätt mycket frammåt och ordna med böjda insugsgummin, skall fortsätta fundera tills den här säsongen är slut sen riva till "point of no return". En riktigt sopslut 643:a som mall skulle man kanske ha införskaffat sig
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Re: Projekt Revo

Har samma plan som dig kanske, trippel eller en 670 i min rev440 och förlänga, med en trippel är ju problemet med att få in 3 pipor, och att bygga om så att motorn får plats på kedjehussidan. då är det lite enklare med att mängta in en enkelpipa på en 670 men förgasarna är frågan hur man skall lösa, med framflyttad styrstång som på 440n borde man kunna luta motorn rätt mycket frammåt och ordna med böjda insugsgummin, skall fortsätta fundera tills den här säsongen är slut sen riva till "point of no return". En riktigt sopslut 643:a som mall skulle man kanske ha införskaffat sig
En trippel är rätt mycket jobb med, du måste göra en helt egen motorplatta och mätjobbet är ju inte så enkelt som man tror..
med 670:n kan det fungera om du använder machs vinklade insugsgummina och rotax orginal slidmatningshus.

Nå ska ut i garaget och titta o fundera hur man skall ta och göra..
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
motor plattan lär ju göras ny hursom helst för inte passar 670ins direkt? En tank är att man får mäta efter bästa förmåga och med fräs köra fäst hålen för motorn i en modifierad orginal platta har funderat om man kan smalna den så man får utrymme för att förskjuta den och schimsa den rätt med brickor i sidled då kan kan ju även styra vridningen något.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Re: Projekt Revo

motor plattan lär ju göras ny hursom helst för inte passar 670ins direkt? En tank är att man får mäta efter bästa förmåga och med fräs köra fäst hålen för motorn i en modifierad orginal platta har funderat om man kan smalna den så man får utrymme för att förskjuta den och schimsa den rätt med brickor i sidled då kan kan ju även styra vridningen något.
den passar inte riktigt direkt, men det skiljer inte mycket..

Tror jag har kommit på lösningen nu hur jag ska ta och göra..
Alltså motorplattan blir orginal, men jag får höja den något,bygga en ram på den, dvs 5 cm så det räcker för att få spelrum. ska pröva med det imorgon och se hur det blir..
 

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Det finns att köpa motorplattor till rev så trippeln passar, sen ett par jaws trippel pipor till chassiet och det är klart! nästan... :D Dock vet jag ej om det finns till just 670 men det går ju att söka.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Det finns att köpa motorplattor till rev så trippeln passar, sen ett par jaws trippel pipor till chassiet och det är klart! nästan... :D Dock vet jag ej om det finns till just 670 men det går ju att söka.
Nå Till trippel fanns det. men till 670 behöver jag inga, för har nog löst problemet.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Jaha nu har man fifflat med att får motorn att passa och fått till det, har en bild som jag tagit med mobilen.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
ser fint ut lite mer lut så hade det ju gått fint med öppna filter, nu finns det ingen återvändo 440n får gå för fullvarv säsongen ut rasar det så rasar det, dom verkar ju inte gå att sälja ivarje fall ;-) sen blir det riva för riktig ombyggnad, 365 och smalare summit bärarmar vore nog "the shit" :)
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Re: Projekt Revo

ser fint ut lite mer lut så hade det ju gått fint med öppna filter, nu finns det ingen återvändo 440n får gå för fullvarv säsongen ut rasar det så rasar det, dom verkar ju inte gå att sälja ivarje fall ;-) sen blir det riva för riktig ombyggnad, 365 och smalare summit bärarmar vore nog "the shit" :)
Jag höjde motorn avgassidan 2 cm insug 5 cm.
Det ska inte vara några problem att köra med öppna filter, för det gör jag..