Ramp till 4P inline

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Är det nån som har bra ide på ramp till min 4P inline vagn med tipp?
Planen är att skruva fast den på baklämmen.
Tänkte ta formplyfa, med ett plattjärn som distans överst för att undvika kåpan.
Nackdelen är ju att plyfan är så hal....
Mått cirka 185 bredd och 70cm lång.
Tips?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har du kikat på fogelsta dom har ju en enkel ramp. som man skruvar fast med 2st skruvar i baklämmen. Jag gjorde en kopia av deras ramp fast bredare.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Vilken tänkte du på av deras modeller?, lite svårt att se på hemsidan tycker jag.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Även Reko har ju en kanonlösning men då lär du svetsa i lämmen och galva om, tänkte göra så på min 4p inline, dåligt me bilder på nätet dock !
Men funkar säkert bra om du kör plattjärn som distans skulle dock montera 3 st en i varje ända och ett på mitten på längden alltså (70cm) så stagar det upp plyfan bra !

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Är det nån som har bra ide på ramp till min 4P inline vagn med tipp?
Planen är att skruva fast den på baklämmen.
Tänkte ta formplyfa, med ett plattjärn som distans överst för att undvika kåpan.
Nackdelen är ju att plyfan är så hal....
Mått cirka 185 bredd och 70cm lång.
Tips?
Dum fråga men varför behövs det ramp till vagnen när det är tipp på den?
Eller är det för att underlätta när man lastar på andra skotern om man tex är själv.

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Har du möjlighet att svetsa alu, skulle jag kapa ur kåpan och bygga en bakbalk liknande den 4P har till sina större vagnar. Balken går upp till halva kåpa och kan fällas ner utan att kåpa först måste öppnas..lr var det tvärt om. Det är helt klart deras bästa lösning.

Tipp och ramp är inte en alls dum combo, då det oftast är is och snö på flaket. Det bara slirar och man halkar mest runt när man tippat släpet. Väldigt smidigt att kunna lasta och lossa utan att tippa varje gång.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Jag köpte å vagn först utan ramp å jag ångra mig har man ramp och fyrhjulingen kan man köra av och på utan å tippa vagnen. Tycker det är dumt att 4p inte har ramp som tillbehör.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Ja det brukar gå fint att köra på, men när 2an skall backas på är det jävligare om de är lite isigt....
Ska kolla hur det går med den nya grejen jag hittade hos Bohlins först, 4P Skiglide, plast som sätts på lemmen, och undviker att det blir en 7-jvl smäll varje gång man kör upp med coromanterna. Bör ge lite grepp också hoppas jag.
4P.jpg

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Ett tips skaffa lösa plastbelag som du sätter remmar på släng in under skidorna på skotrarna. Enklare och köra på och skivan på släpet får inte spår av Koromanten.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ja det brukar gå fint att köra på, men när 2an skall backas på är det jävligare om de är lite isigt....
Ska kolla hur det går med den nya grejen jag hittade hos Bohlins först, 4P Skiglide, plast som sätts på lemmen, och undviker att det blir en 7-jvl smäll varje gång man kör upp med coromanterna. Bör ge lite grepp också hoppas jag.
Visa bifogad bild 16733
Den där lemmen är det på pappas 4P med tipp och kåpa. Helt suveränt att lasta skotrarna, aldrig varit problem att köra på dem. Har i regel kört upp ena och backat in andra så att bara skidorna tar i lemmen i ditt inlägg. Sen vevar man upp tippen och backar den sista biten. Var många gånger jävligare när man backade på allu-lemmen (inget grepp i mattan och då skidorna skulle över "gapet" mellan lem och vagn nöp det eller smällde som du beskriver det) Krökte ett styrstål på en RX-1a vid ett tillfälle i fjälls för några år sen med den gamla lemmen.
Aldrig haft problem med is på plyfan pga att vi alltid sopar av snön när vi tar av skotrarna igen, har en piasava liggandes i framkant i lag med en låda spännband.