Renegade 800r startar ej, ingen gnista

Snusleif

Medlem
15 feb 2016
30
0
1
Lycksele
Tjena, jag har en renegade 800r -08 som jag fick lite problem med i slutet på förra året. Började med att jag inte fick i backen då den inte startade upp efter jag tryckte på knappen, blev även svårstartad då men gick som vanligt då den var igång.

Nu för någon vecka sedan då jag körde så dog den bara och vill inte starta igen, kollade och såg att jag nu inte får nån gnista på stiften

Tagit lös toppen och kollat cylinder och kolvar som såg bra ut. Gjort komptest och har 9kg på båda kall och 8 på båda varm. Tog lös förgasaren och kollade insugsgummit och ventilerna som även dom såg ut att vara i ordning. Börjar misstänka att det kan ha något med statorn eller cdi-boxen att göra.

Går det felsöka boxen eller måste jag pröva med en annan?

Och om det skulle vara statorn, är det svårbytt?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
kollade du kompet förra året när den gick?? med tanke på att du kollade den varm??
 

Snusleif

Medlem
15 feb 2016
30
0
1
Lycksele
kollade du kompet förra året när den gick?? med tanke på att du kollade den varm??
Precis kollade det förra året, även då jag kollade kolvar och cylinder. Men tog fortfarande komptest iår då den gick och fick samma värden. Har fortfarande 9kg på båda kall nu då den är död
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Vanligare att statorn går än cdiboxen. Kan ju vara vilket som men mitt råd är att börja mäta statorn.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Statorn är inte särskilt svår att byta. Du behöver avdragare till svänghjulet. Sitter som fan och hans moster.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja inga problem det går alldeles utmärkt.
Ta bort slutburken då ser du den svarta plastkåpan till magnapullen.
montera bort magnapullen och medbringaren (tror jag den kallas), där bakom ser du sväghjulet och på den har du kransen/ringen till dragstarten, montera bort den sen lossar du bulten som håller svänghjulet.
skaffa en reäl avdragare sen tar du bort svängjhulet och som vidgren sa så sitter den som helvetet själv.
där har du statorn.
men mät upp statorn innan så du inte tar väck den i onödan, jag kan kolla upp värdena sen efter jobbet för jag tror jag har dom på datorn hemma.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men helt utan gnista så bör väl statorn vara kortsluten/trasig och då bör väl ohmtalet vara noll?

Kan komma ihåg fel men då blir jag säkert rättad.
 

Snusleif

Medlem
15 feb 2016
30
0
1
Lycksele
Öppnade och märkte att en bult som fäster plastkåpan hade rallat löst och farit runt där i. Plockade ut svänghjulet utan problem och fick se att ena "pick upn" satt lös å snett, mätade och konstaterade att den ena var trasig. Statorn verkar vara hel, mätade och fick värden enligt bild. Svänghjulet har fått sig en omgång då kanten är nernött på ena sidan
lånad bild, kan ordna bild på min imorgon

http://imgur.com/a/LzWh4
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
jag personligen tror inte detta ska påverka svänghjulets funktion nånting alls, dessa skador är nog bara kosmetiskt så jag hade smällt tillbaka den