Rev 550f -06 PROBLEM!!!!!!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag fixade min maskin igår kväll. Den lät oxå som en trött 4-taktare i pudersnön, gick allt långsammare för att slutligen somna in. Stank bensin.

Det var typ vatten (smält snö) överallt - i luftburken, i förgasarna, i insugen osv. Rengjorde, skruvade ihop, och den startade direkt. :)

Tips: börja med att plocka lös luftburken o förgasarna. Rengör dem, sätt ihop, provstarta igen. Det är basic skruvande. Känner du dig osäker, lägg ut alla skruvar/muttrar/delar på några papper, ringa in o skriv var respektive del satt. Då blir det lättare att skruva ihop sen.

Funkar det inte efter det, återkom.

maskinist500

Ny medlem
24 apr 2008
4
0
1
Lycksele
Om jag inte har fattat insuget helt fel på min GTX -08 så tar den in luften till luftburken genom vänster sidokåpa. Alltså hjälper det ej att täppa igen gallren i huven annat än för att förhindra fastfrusna styrstag mm.

Kolla att "anslutningsmuffen" kommer på plats ordenligt mellan vänster sidokåpa och luftburkens luftintag.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Rätta mej om jag har fel, men de du säger nu är alltså att snögaller inte funkar?, Skotern ska lämnas in imorron, får väll se vad dom säger.

Kom gärna med tips om vad jag kan göra så skotern funkar i extrem-djupsnö , för jag älskar att burka/hoppa o.s.v, vore katastrof om skotern ska snöskära varje gång jag gör det...

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ber om ursäkt för dubbelpost men vill gärna ha svar eftersom ja snart får tillbax skotern!

Funkar snögaller/snöfilter bra? Eller kommer jag råka ut för en snöskärning igen när ja drar ut i pudret.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Tackar så mkt för hjälpen! Fick precis veta att ja kommer få vänta ännu en vecka på att få tillbaka skotern, Känns surt med ALL DENNA SNÖN, Börjar bli lite desperat :argh:

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Han har inte hört av sej ännu, Dock var han rätt säker på att den snöskurit, sen var startklacken väck, sen skulle han tydligen vikta om variatorn, 550f skulle tydligen gå bättre om man gjorde det, jag förstod inte riktigt..

Men eftersom det är SM skotercross föraren Jocke Strandbergs mekaniker som skruvar i den så få han göra va han vill haha :D, bli nog prima sen, Skulle få tillbaka den i veckan iaf :)

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Nu blir det en dubbelpost här! :), Har iaf fått veta vad felet var på skotern, den hade icke snöskurit, utan jag har kört med en startklack som var trasig, och oljepumpen sitter ju på startklacken, så det hade blive nå knas med oljan och den fick ingen smörjning, inte så konstigt att den la av! :stupid: Skotern tbx på måndag och då blire gasen i botten igen, Tack för alla funderingar/råd o.s.v, /sam

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
det viktiga är att på ett så bra sätt som möjligt se till att inte snön kommer in i luftburken. samma problem är de på xp-modellerna jag har tagit en bit gummiduk som jag böjt till och nitat framför insugshålet som gör att snön paserar förbi istället för att lägga sig mot snöfiltret + att jag gjort extra dräneringshål i luftburken.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Tack för det tipset T.N.T, Jag ska höra med han som skruvat i skotern nu vad han har satt dit, och helt enkelt hoppas på att det funkar bättre nu.

Jag tänkte bara höra också, Ni som kör med snögaller/snöfilter, Funkar det bra?