Hej det är på tiden att vi skapar en xp tråd. Här kan vi samla positiva å negativa saker om den.Själv så har jag beställt en renegade 800 (om min blir såld )och ser bara posetiva saker om den.Det ser ju ut som att det blir årets skoter.
tufft! du får berätta mer sen om fotstegshistorien och om de bara var tomma rykten om att de var för klena för dem som flyger lite grann med sina skotrar. Iofs. det finns säkert uppdateringspaket för är allt relativt och beroende på vikt och på förare framförallt hur man använder maskinen.Jag har själv beställt en TNT. Jag tror att den kommer att fungera riktigt bra, jag fick hem ett flystyre för någon dag sedan och nu väntar jag på ett par SLP pp skidor. det enda jag tror kommer att vara negativt är nog fotstegen.. men det går ju att åtgärda!
hehe, har läst en tråd om detta med 16 kilos ökning för att kunna kvala in med maskien för minimivikt i skotercross sammanhang. de får alltså inte vara för lätta för att åkas med på bana? stämmer detta?Har lite svar på de frågor ni tagit upp. (eller detta är de svar jag hittat på de frågorna om det är helt sant får ni bedömma själva)
Angående problemen med förra årets 800R motor:
Detta berode på att rotax på ett antal av motoreran hade för små tolleranser vid vevhus lagret, vilket gjorde att detta "nöp" när motorn gick varm. Detta skall vara årgärdat till i år genom en rad förbättringar.
Bättre lager, större tolerans, kanalerna för kylningen har ändrats lite, samt att man fixat en annan (bättre) termostat lösning.
Sen har även andra förändringar gjorts men dessa tror jag mer beror på, att man vill "harmonisera" tillvekningen, alltså samm nyttja så mycket som möjligt mellan de olika motorerna. (källa till dessa uppgifter dootalk och snowest)
Fotstegen, nja vad ska man säga, tror att vill man böja dom så gör man det, men å andra sidan kan man göra det på alla skotrar idag, så det tycker jag inte är nått att bry sig om, är man orolig så köp förstärkningar (eller ännu bättre om dom böjs , köp förstärkningar)
Gällande de demo maskiner som skurit:
Kan säkert stämma att dom har det, men dessa maskiner tillverkades förra året alltså med den "gammla" 800R motorn som hade de problem jag beskrev ovan.
Sänkning av motor effekten:
nja har inte hittat några uppgifter om det, har dok inte sett en enda dyno test på 08'ans motor än, men de jag sett på 07'an har alla visat på mellan 153-155hp (i vissa fall efter att man shimsat knacksensorn p.g.a att denna varit lite väl känslig)
Vikten på racing maskinerna:
Hittar ingen info om detta, så jag är nog bered att kalla detta för "bull" helst eftersom hela utveckligen av XP modelen gjorts med tankte på racing, och tillsammans med race förare, svårt att tro att det skulle krävas förstärkningar av den typen efter detta.
(men efter som jag inte hittat info om detta så är det bara min spekulation.)
Vidare har man på vissa av de skotrar som redan nu levererats i USA/Canada sett problem med att det läcker olja ur kjedjehusventilationen, men detta är åtgärdat nu.
(berode på en lite ogenomtänkt lösning som är fixad med att man "flyttat" ventilationen genom att sätta en slang i hålet och lyta det högre upp på så vis, en lösning som setts på andra maskiner tidigare)
Sen klagar en del på att leveranserna verkar bli något försenade, detta är inte så konstigt, ski-doo har sålt som aldrig förr av dessa modeller och det gör nog att fabriken har lite mer jobb än beräknat.
Eller så är det så att alla andra skoter tillverkare gått samman och betalat brp en massa för att fördröja leveranserna, så att dom hinner sälja lite av sina maskiner också innan XP'n kommer och dominerar allt !! (givetvis ett skämt)
Jo polaris motorn verkar jäkligt fin, den skall ha lite mer HP oxå, men den sitter ju i en PolarisDet kanske är lynexen som har 148 hk på sin maskin? ;D
Är det inte pollas nya 800 cfi som är branschens bästa motor ? ;D