Sdi och remdamm

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag har läst på dootalk om problem med remdamm på sdi maskiner. Genom att bränslet sprutas in efter reedventilerna så sköljs dom aldrig rena av soppan. Dom blir tydligen rätt skitiga med tiden och bör rengöras vad jag förstår.

Är detta nått man bör oroa sig för och åtgärda med bättre filter? Vad jag vet så suger motorn luft från utsidan så det måste läcka nånstans kanske vid genomförningen luftburk-skoter?

Jag har köpt en summit 600- 08 nu och har inte sett detta själv utan bara läst om det på dootalk men där nämns bara större maskiner, dock gäller det väl alla med sdi.

Vet någon hur det ligger till med detta?

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
ingen aning alls om det där men jag kör en lynx rc 600 -07 sdi
har då aldrig haft nått problem med det.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Ja det kanske inte är så dumt. På dootalk nämner dom också att remdammet är som sand i motorn, det sliter nog endel i onödan. På min förra summit med ZX-chassiet där satt ju luft intaget som ni säkert vet under rutan och inte bredvid variatorn. Det känns som att luftburks placeringen på rev:arna är mindre lyckad endel har ju även problem i lösnö tack vare placeringen av luftintaget men allt går att ordna :)

Det sitter tydligen några hål i framkant på luftburken i sidokåpan som man antingen kan täcka igen eller sätta för nått material som filter. Jag tänkte först höra mig för lite men det låter allt som att jag får ta mig en titt på det där och göra nått åt det.

Fler tips och erfarenheter mottages gärna!

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Nu har jag kikat lite på skotern och jag kan ej finna några hål i framkant. Det enda jag kan hitta är några mindre hål för "clipsen/flikarna" som håller luftburken i sidokåpan. Jag har inte heller lyckats finna några svar på frågan så jag får nästan anta att det inte är nått problem. Jag kommer hur som helst lägga igen dom små "hålen" men lite silicon bara för att vara på den säkra sidan. Hur motorn efter denna mod ska kunna suga i sig remdamm förstår då inte jag.

600:an sliter heller inte lika mycket rem som dom andra maskinerna så det kan hända att det är värre på dom med större motorer samt att luftburken kanske ser annorlunda ut på dom.

Tack för svaren! När kommer det nån snö då tro? :D

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Lösningen på 1000 SDI i alla fall, är att montera separata luftfilter för varje
insugnings tratt.
Jag har filter på väg från USA till min 1000, sök på dootalk efter "uni filter" så ser du vad det är för nåt.

//

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Hade låg tomgång nu på min SDI så jag tog lös spjällhuset och såg efter om det var något synligt fel, höll på o få en chock när jag fick lös det. Det satt flera mm med damm runtom i hela spjällhusen, på spjället och reedventilerna var helt igenkorkade :eek: Man såg inte en kvadratmillimeter av aluminiumen i spjällhuset och spjället som är mässingfärgat syntes knappt det heller, lägger upp en kass bild på hur det såg ut.

Så det är ett hett tips till alla SDI ägare att kolla upp det där! Min maskin har gått 450 mil för övrigt.

Och det där är bara en bråkdel av all skit som va där..

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Köpte nyss en rev sdi -05 och har just nå fått något att tänka på efter jag läst allt det här.

Har skurvat med gamla hederliga 2 taktar med förgasare men med denna modernare motor med sdi har jag aldrig skruvat med förr.

Är det något man ska tänka på när man ska ta isär och göra detta? Så att jag inte ställer till med något!

Hoppas få lite hjälp av er som gjort detta.

Mvh Matte

6

600xrs

Som jag skrivit tidigare här på forumet, det ÄR ett problem oavsett om ni hittar hål eller inte. Tror inte att jag, andra här på forumet och andra forum hittar på det här med remdamm och sdi-motorer för att ha lite skojj? :)

Kan säga att min gasrespons vart mycket bättre efter att jag rengjorde spjällhusen och reedkorgarna.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
även på förgasarmodellerna är remdammet ett problem, inte så stort, men med tillsammans med andra omständigheter så är de ju hur som hellst inget som är bra för motorn.
bakom luftboxen, den som sitter monterad på kåpan alllså, så finns det ett gäng hål ungefär 0.5" i luftboxen. denna sitter ju då som sagt ovanför variatorerna och en hel del remdamm åker in genom dessa hål..

Jag har delat på min luftbox några gånger, den innre, de e jobbigt och pillrigt och inte helt säkert utan att den blir lite "repig" ch hur som hellst så innuti är de allt som oftast en ofalltab mängd remdamm och soppa blandat i en illa varslande smet .. kanske lite överdrivet att säga att de e en smet, men en hinna iaf..

LindbladareN

Medlem
30 nov 2009
10
0
1
Västmanlänning
Jag har en sdi som gått 380 mil, rev bort reedsen igår för att kolla läget med remdamm. Visst fanns det men det var ingen katastrof, inte heller känt att skotern betett sig konstigt utan har gått som den ska. Men för att vara på den säkra sidan var det lika bra att ta bort och göra rent så man inte blir ståendes i vinter. Vore ju inte så kul...

Mvh Johan