Service Lynx Commander 600 E-Tec

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
268
27
28
Norrbotten
Idag när vi var ute och körde var det extremt isigt.

Rätt som det var stannade frun som körde commander E-tec 2015 (jag körde den andra skotern).
Hon sa det luktade varmt/bränt. Det hade inte börjat lysa nån varningslampa men motortempen var bara 1 streck från Max :(
Jag hade helt missat ha koll på tempmätaren och informerat min bättre hälft om detta pga isigt före (har inga isrivare på denna äldre commandern). Vi hade inte kört så länge och stängde av motorn direkt. Skotern fick kallna. Startade den efter ca 30 min då tempen var nere på ca 50% (dvs mitten).

När vi skulle köra iväg så gick det inte. Det var som bromsen satt i. Då jag gav lite mer gas for skotern iväg en liten metallbit lossnade. Det var en sådan som sitter runt gummit i mattan där drivhjulen fäster.
Jag vet inte om skotern tagit skada av att ha blivit varm. Men den lät och gick som vanligt när vi for hem. Får väl hoppas den inte skär ihop lagom till påsk.:oops:
Vet inte heller om metallbiten som lossna var kopplat till att boggien blivit för varm eller om det var en slump.

Gällande metallbiten:
Behöver jag sätta tillbaka den som lossnat alternativt köpa en ny och klämma fast?

Attachments

Last edited:

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
191
19
18
Piteå
Det ni kände var lukten av brända slides.
Spelar ingen roll hur bra kylning man har för motorn, får slides ingen kylning från isrivare när det är betongföre överallt
så kommer dom förr eller senare, beroende på modell och antal boggiehjul osv, att gå varma och då börjar det lukta bränt.
Stannar man sen så smälter dom fast i mattan lite grann.Den lösa biten är ett clips, en mattskoning, som förmodligen drogs loss
när ni försökte köra iväg med slides fastbrända i mattan.

Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
268
27
28
Norrbotten
Tack för svaret Trigger.
Ska jag försöka sätta tillbaka mattskoningen?
Alternativt köpa en ny och sätta fast.

Last edited:

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
191
19
18
Piteå
Ja det hade jag gjort, dom sitt ju där av en anledning.
Vissa mattor har i varje lucka, andra har varannan. Har du i varje så är det ju ingen katastrof med en borta, sitter
det bara i varannan är det ju mer angeläget att fixa kanske.

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
268
27
28
Norrbotten
Jag har forskat vidare och den lokala ÅF har inte reservdel (mattskoning) att sälja. De säger att den orginaldelen saknas i BRPs sortiment.
Den enda leverantör jag hittat är Rinab som har en produkt:
Dessvärre säljer rinab även ett specialverktyg för fastsättning av mattskoningar.

Innebär detta att det är svårt få fast dem?

Verktyget kostar ca 1200kr med frakt. Då är det billigare köra skotern till verkstad för att få den fastsatt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.277
1.097
113
Stora Blåsjön
Är nog inga problem att sätta tillbaka den du har, bara man har verktyget.
Har man inte verktyget bör man nog ha matta utanför skotern så går det hjälpligt att få dit den.
Men har du mattskoningar på varje kam så kan du skippa denna.

Jag slipade till ett verktyg av en billig bultsax för att montera mattskoningar på en modifierad matta till en barnskoter.

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
268
27
28
Norrbotten
Tack för svaret Asker.
Den gamla mattskoningen är liksom öppen (har böjts upp, se bild) så den går nypa runt/fast mattan med vanlig polygrip. Kan jag klämma dit den eller är det känsligt hur den sitter så den kan skada drivhjulen, eller nått annat?

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.887
883
113
Kramfors
Polygrip duger inte undantag om du är ruskigt stark. Jag använder rörtång för den går få in i fönstren på 2,86" indelning och större indelningar.