Har inte riktigt koll på frågan om ingrepp på motorn och renovering etc. Förutom att E-tec 850 väl är en erkänt hållbar motor som har rejäla och hållbara doningar. Så jag skulle tro att vid 295 mil att du inte behöver fundera på motorrenovering, men rätta mig gärna om någon annan har mer koll på det.
Vad gäller ledkörning så är tyvärr inte Freeride 2018 och framåt i längderna 146" och uppåt någon jättehöjdare. I och med G4-chassiet så kan man säga att Freeride tagit flera steg bort från ledkörning och mot lössnökörning och är i allt väsentligt (för längderna 146" och uppåt åtminstone) en Summit med bättre dämpare (och ev. någon liten förstärkning någonstans). G4-chassiet är dessutom i sin grund väldigt mycket tippigare/instabilt än gamla XM-chassiet. Underbart ute i lössnön och jag är skitnöjd med min Freeride 154" 2018 där, men ledkörning är inte det roligaste med den ärligt talat. Väldigt tippig och svår att köra snabbt med på led (även med skidorna i bredaste läget, bredden mellan skidorna är för övrigt samma som Summit), där var min gamla Freeride 154" 2014 mycket bättre, men då var den mycket mer svårkörd i lössnö istället. För mig så är det ändå en toppenändring och exakt det jag ville, eftersom jag hellre har en maskin som är lättkörd och kul i lössnö och lite mer tråkig på led än tvärtom. Varför det inte blev Summit för mig är för att jag vill ha bättre dämpare än vad Summit har. Men det beror ju på vad man är ute efter.
Om du vill ha en mer allround skoter så kolla även på Ski-doo Backcountry X-RS 154", den har i mångt och mycket tagit gamla Freeride:s plats i Ski-doo:s modellutbud som allround-skotern nummer ett. Bredare mellan skidorna, mer allround-boggie. Tror den är ett av de bästa valen om man vill köra Ski-doo och både vill köra led och ta sig upp på fjälltoppar. Sen så för brant, teknisk skogsåkning så är den väl inte den bästa kanske, där är både Freeride och Summit bättre val, men för lite öppnare ytor så tror jag Backcountry X-RS 154" fungerar klockrent