Skumt tvåtaktsproblem!

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej!

Har arbetat med att få igång en liten fyrhjuling Kawasaki kfx 50cc(jag vet att det inte är en skoter men hoppas att någon kan hjälpa mig endå). Den tänder och kompressionen är bra. Gnistan är fin och nytt tändstift är monterat ! Jag har mätt upp primär- och sekundärspolen och de stämmer enligt de givna värdena. Det är en skum lösning av tändningen. Det kommer bara en kabel från svänghjulet som går direkt till tändspolen som också måste innehålla cdi enhet?! Visst är det svårt att mäta upp upp ett cdi system, kanske skulle köpa nu tändspole (med den intregerade cdi;n)??

Jag har provat att hälla soppa direkt i cylindern utan att den vill gå, den kan tända till ytterst lite men det är allt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det där låter som ungefär samma lösning som man hittar på Husqvarna motorsågar och liknande. Men där är CDI-enheten hopgjuten med spolarna vid svänghjulet, och så går det bara en ledning därifrån till tändspolen, och en annan till dödarknappen.
Där är det vanligt med både tändspolefel och elektronikfel.

Det som händer med tändspolarna är att det blir kortslutning över några varv i sekundärlindningen, det leder till att den slutar (mer eller mindre) fungera som tändspole men resistansvärdena ändras inte mycket. Om man inte har utrustning för att mäta induktans, förlustfaktor mm så är enda sättet att prova den misstänkta tändspolen på en annan liknande motor.
Sådana tändspolar brukar kunna bli "halvdåliga", så att man visserligen får gnista men man får inte igång motorn ändå.

 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Tack Torbjörn!

Får väl köpa en ny tändspole för 2500kr:-(
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Kolla in den här siten.
Mvh: Bola........



http://www.buykawasaki.com/Default.asp?