Sprickor i boggien, hur lagar man?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Idag märkte jag att det var några sprickor i min boggie hur lagar man detta? Kan man laga sprickorna genom att sätta aluminiumplattor bakomför sprickorna och skruva fast dom i närliggande infästningar alt. borra något nytt hål och köra genom bultar och skruva fast eller ska man hellre försöka få det svetsat, vad blir starkare? Det är en SC10 boggie.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
all svetning i alu försvagar matrialet upp till 60% om man varm oldrar fogen så blir den betydligt stadigare dvs kyl inte fogen .

ta gärna en bild så är det lättare att göra en bedömning om svets eller förstärkning med ett förband är lämpligt.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena tack för svaret, jag ska ta några bilder imorgon så ska jag lägga upp dom. Jag kan ingenting om svetsning så jag förstår inte alls vad varm oldrar fog menas osv. Men jag kommer isf lämna bort jobbet åt ngn som kan förhoppningsvis men det är ju bra om man vet hur man ska gå tillväga teoretiskt :D

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
84
48
Övik
Knäckte skenorna helt på min förra polaris boggie och lämnade in den till en riktigt duktig svetsare som även förstärkte en aning. Det sprack igen bredvid där han hade svetsat så någon höjdare är det inte att svetsa.

Det kanske skulle kunna gå att göra som man brukar göra när det spricker i chassiet, att man borrar ett litet hål "längst in" i sprickan som stoppar upp sprickbildningen. Sen så profilfräser man en fet förstärkning i alu som man bultar fast i boggien. Alt. en tjock bit rostfritt stål som håller ännu bättre som man bultar dit. Nackdelen med det sistnämnda är att det inte går att fräsa i rostfritt vad jag har hört.. Men beror ju alldeles på hur profilen i skenorna ser ut som..

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
VIKTIGT, alu och rostfritt lirar inte ihop och blir det sen lite vägsalt så pajar du skenorna.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena igen, så här ser sprickan ut och tyvärr så vart bilden lite suddig men man ser iaf. Givetvis idag när jag va ute å körde så hände nått med krängsningshämmaren..tror den är bara lös eller nått sånt måste göra en ny topic :eek:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
84
48
Övik
Om jag vore du skulle jag försöka fräsa till en tjock alu platta så den följer skenans profil på både in- och utsidan. Helst likadant på den andra skenan också så det inte händer likadant där.

Ett tips: Kör inget mer förrän du har lagat det här

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Asch då det är så pass fina sprickor, ja nää ska nog inte köra mer iår tror jag om det inte kmr 1 meter snö inom närmaste månaden :rolleyes:. Ja jag ska nog förstärka som du du beskriver, om det inte fungerar med rostfritt och jag får inte tag i aluminium skulle det fungera med vanligt stål? Har nämligen en polare som kan tillverka rätt mycket på sitt jobb med vanligt stål eller rostfritt men inte aluminium tyvärr.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
84
48
Övik
Jag vet inte hur det blir som med vanligt stål, men skulle tro att det kommer att oxidera rätt fint, spec tillsammans med aluminiumen. Kan eventuellt gå ifall du lackar stålbiten. Bara att prova :)

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Det verkar inte vara mycket plats för att förstärka med "brickor", de bör vara minst 20cm långa......
Glöm inte att borra vid sprickans slut, annars fortsätter det spricka.

Snacka med Lööve släp i Ersmark, de kan alu - viktigt att få tag i ett proffs som kan göra en riktig bedömning.:)

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja det låter som en idé, fast jag tror det blir lugnt att sätta dit ordentliga aluminiumprofiler på varsin sida på varje skena och bulta fast. Men för ska jag borra hål i slutet på sprickan som du skrev, tack för alla tips och råd! Kan kasta upp en bild när jag e klar med förstärkningen :D

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Min boggie är lagad.... det sitter en bit plåt bockad över sprickan med 2 genomgående bultar i slidesskenan. plus så har jag svetsat igen den också.

Det håller kanon än så länge 200 mil +

/Jag

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
den där skadan kan du laga med svets alt lägga en plåt bit på in & ut sidan å skruva eller nita ihop viktigt att du borrar hålen lika på båda bitarna o änd borra sprickan,har du tid och ger mej mått o adress kan jag göra dessa bitar åt dej med hjälp av laserskärning ,det Pitabroed menar är att alu är en oxiderings benägen metall o rost fritt är inte det ,vilket innebär att den galvaniska efekten blir att alun äts upp.liknade en zinktacka på ett stål båt skrov (offer anod )

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Konan du har just blivit min idol :D Jag ska göra några mått åt dig så skickar jag pm senare, just nu håller jag på med min andra skoter och bilhe***te. Tack på förhand konan