Tänkte riva ur boggien ikväll för att montera Skinz ARC och då tänkte jag även serva dämparna. Som vanligt har man för klent med pengar för den här hobbyn och redan ifjol så testade jag på sambons XM att renovera en dämpare själv, mest för att se hur de är uppbyggda och om jag klarade av det. Det är ju ingen raketforskning direkt så riva, rengöra, sätta ihop, byta olja & gas var inga större problem. Dock hade jag inga nya o-ringar och behövde ha skotern några dagar senare så jag chansade på att det skulle funka. Det gjorde det inte för o-ringen på IFP:n var bevisligen otät så gasen läcker över på fel sida så den hänger lika mycket nu (men den rör sig mjukt och fint...) och det kanske inte var så konstigt då skotern har gått över 800 mil. Oljan var som en gröt i den. Tyvärr verkar det ju vara stört omöjligt att få reda på vilken storlek dessa o-ringar har och de är ganska bökiga att mäta.
Hursomhelst så har min 850 bara gått 160 mil så den kanske har fräschare o-ringar. Den hänger inget och uppför sig som den ska så den mår nog bra av ny olja och gas. Meeen så sneglar man ju på shimsningen och funderar om man kan göra någon förbättring där...
Jag har lyckats få tag på Shock calibration chart 2018 (ligger på dootalk.com) där man kan se hur originalshimsningen är på Ski-doos line up 2018. Där kan jag ju se att det skiljer lite mellan olika maskiner. Egentligen skulle jag vilja ha samma dokument för 2020 då jag har förstått att Summit Expert package verkar ha bättre shimsning än vad min Summit X har men jag ser ju att tex Backcountry X har annan shimsning, Summit T3 har annan etc så man blir ju lite sugen att labba lite när man ändå har isär den. Shims kan ju knappast kosta en förmögenhet.
Det jag skulle vilja göra är egentligen att ändra både comp och retur på framdämparna och eventuellt comp på boggiedämparna. Boggien har jag egentligen ingen åsikt om men framändan tycker jag är lynnig speciellt på returen.
Frågan är ju om tex Backcountry X upplevs OK i framdämparna eller om den är ännu sämre. Ser att 4 av shimsen är tjockare än vad summiten har på returen och att comp dels har ett större men tunnare shims samt ett shims extra. Detta bör ju innebära att både retur och comp är hårdare.
Sen tänker jag att det kanske blir olika egenskaper beroende på vilken olja man häller i...borde ju bli det tycker jag. En trögare olja måste ju bli trögare att få igenom shimsstacken.
Är det någon som har lite tips & trix kring detta så hojta till. Det här är ju ett sånt här ämne man kan fördjupa sig i alldeles förmycket. Största problemet är att jag känner att jag är missnöjd med egenskaperna men jag kan inte sätta fingret på vad och hur det ska lösas men med lite labbande kanske man blir mindre missnöjd.
Hursomhelst så har min 850 bara gått 160 mil så den kanske har fräschare o-ringar. Den hänger inget och uppför sig som den ska så den mår nog bra av ny olja och gas. Meeen så sneglar man ju på shimsningen och funderar om man kan göra någon förbättring där...
Jag har lyckats få tag på Shock calibration chart 2018 (ligger på dootalk.com) där man kan se hur originalshimsningen är på Ski-doos line up 2018. Där kan jag ju se att det skiljer lite mellan olika maskiner. Egentligen skulle jag vilja ha samma dokument för 2020 då jag har förstått att Summit Expert package verkar ha bättre shimsning än vad min Summit X har men jag ser ju att tex Backcountry X har annan shimsning, Summit T3 har annan etc så man blir ju lite sugen att labba lite när man ändå har isär den. Shims kan ju knappast kosta en förmögenhet.
Det jag skulle vilja göra är egentligen att ändra både comp och retur på framdämparna och eventuellt comp på boggiedämparna. Boggien har jag egentligen ingen åsikt om men framändan tycker jag är lynnig speciellt på returen.
Frågan är ju om tex Backcountry X upplevs OK i framdämparna eller om den är ännu sämre. Ser att 4 av shimsen är tjockare än vad summiten har på returen och att comp dels har ett större men tunnare shims samt ett shims extra. Detta bör ju innebära att både retur och comp är hårdare.
Sen tänker jag att det kanske blir olika egenskaper beroende på vilken olja man häller i...borde ju bli det tycker jag. En trögare olja måste ju bli trögare att få igenom shimsstacken.
Är det någon som har lite tips & trix kring detta så hojta till. Det här är ju ett sånt här ämne man kan fördjupa sig i alldeles förmycket. Största problemet är att jag känner att jag är missnöjd med egenskaperna men jag kan inte sätta fingret på vad och hur det ska lösas men med lite labbande kanske man blir mindre missnöjd.