Summit eller Polaris ??

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Slöheten är ju i bottenregistret, på toppen finns det inget att klaga på. 800SKS:en jag testade var ju tvärt om, explosiv från början och stendöd i toppen.

E-tec 800:an är inte direkt hård på bränsle heller, betydligt snålare än Nytron vid mer eller mindre samma körning och remmen har gått nästan 200 mil hittills så än så länge är den relativt billig. Det kanske tyder på att vi inte är några renodlade extremåkare men det är inga fiskörningsturer vi gör heller. Gällande remmen så får man kanske använda huvvet ibland också och slå av i tid... Nytron tog en rem var 500:e mil då jag satte dit rem nr 3 vid 1019 mil så det är ju helt OK.

De nackdelar jag har upptäckt är hög försäkring (gäller alla 800), vek framvagn (jämförbar med nytron då a-armarna är starkare än dess infästning på båda men den är lagad och förstärkt nu) och kanske lite väl vinglig på led men det hör ju till grundkonstruktionen av maskintypen så det kan man väl egentligen inte klaga på. Tung att dra igång...och det gäller nog alla Rotax-motorer. Inga problem för mig (kanske idag med trasiga axlar) men sambon får verkligen ta i.

Så i det stora hela är jag nöjd.

Berggrem

Ny medlem
3 apr 2016
2
0
1
Västerås
Jag har kört både polaris pro rmk 155 -13 och ski-doo summit 800 x 154 -13, jag tyckte inte om hur man satt på polarisen och en del små saker men sedan när jag fick möjlighet att prova summiten så älskade jag den på studs och jag har en polare som kör polaris och dem gå nästan alltid varma om det inte är lössnö som dem går i. Dra saker med summiten är inga problem och e-tech motorerna är helt oslagbara. Jag skulle säga att köpa en summit 154 är det absolut bästa valet men se bara till att inte ta bort krängningshämmare om du ska köra efter led och inte leka i pudret. Jag tycker att summiten är otroligt lätt startad också.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag har kört både polaris pro rmk 155 -13 och ski-doo summit 800 x 154 -13, jag tyckte inte om hur man satt på polarisen och en del små saker men sedan när jag fick möjlighet att prova summiten så älskade jag den på studs och jag har en polare som kör polaris och dem gå nästan alltid varma om det inte är lössnö som dem går i. Dra saker med summiten är inga problem och e-tech motorerna är helt oslagbara. Jag skulle säga att köpa en summit 154 är det absolut bästa valet men se bara till att inte ta bort krängningshämmare om du ska köra efter led och inte leka i pudret. Jag tycker att summiten är otroligt lätt startad också.
Kört både påskhelgen och den här helgen med min std rmk (stora systemet) på nästan stenhårt skar före. Inte gått varm en enda gång på iaf 30-35 mil. Så köper man en polaris med stora systemet så är det inga problem alls.
Att du inte trivdes med körställningen på polaris betyder inte att alla tycker så, jag själv kan inte med körställningen på brp, känns som man ska falla framåt tycker jag. Men det är ju en smak sak. men min röst faller ändå på en summit eftersom han själv gillar den. Köp en summit, eller så väntar du tills du fått prova en polaris ordentligt, säsongen är ju nästan över nu så man behöver ju inte ha bråttom med köpet

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Angående körställning så sitter jag nog allra bäst på boondocker.
Idag blev det 12 mil led då vi skulle upp till en fjällsjö och fiska och där får man glatt hålla sig till lederna (förbudsområde). Lånade min gamla nytro och sambon hade summiten. I morse när vi stack iväg så var det stenhårt så jag var lite orolig för summiten men det var obefogat och när solen legat på ett tag så var det absolut ingen fara. Men sånna här dagar ska man väl kanske ha haft en helt annan typ av maskin.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jo, helst skulle man ju haft en av varje sort, men de går ju tyvär inte. jag köper den maskin som är mest lämpad till den körning som jag tycker är roligast, och det är skogsbök och klättring, och där ska maskinen fungera bra, sen får man ta att den är betydligt sämre den här tiden på säsongen. men då sitter jag mest vid nån sjö och grillar och bara har de skönt så spelar mindre roll

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Har en Scandinavian beast som jag är riktigt nöjd med, går inte alls varm som de Pro RMK som jag kör med. Funkar även bra vid familjekörningar. Beasten har krupåit ner till 90' nu verkar det som så dem är ju 10' billigare än motsvarande summit, det kan du tanka för i flera år :)

Vad gäller kolvproblem så verkar dem kraftigt minska från -14 (vad jag hört).
Min går på orginalrem nu vid 130 mil med.

Tror skillnaden summit / rmk i princip är subjektiva för oss normala människor så köp en till summit som du vet att du kommer överens med om du vill safea och en RMK (beast eller sks så man slipper varmgången) om du vill prova något nytt. Är ju som sagt bara att sälja om du inte kommer överens, köper du 2 år gammal så kommer inte värdeminskningen vara betydande heller.

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Fattar inte att man kan vara nöjd med en brp?? Dom har ju motorkaraktär som en turbolaggande 4t turbo. Booaaaa, Booooaaaa. Helt värdelöst för skogsåkning. Man vill ju att det skall svara hela tiden..pang, pang. Polaris 600 har ju bättre gassvar än etec 800:an. För mig är det viktigare med hur snabbt motorn bygger effekt än toppeffekten.
Till 2017 ser det ut som att dom fått till en vettig motor dock...

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Fattar inte att man kan vara nöjd med en brp?? Dom har ju motorkaraktär som en turbolaggande 4t turbo. Booaaaa, Booooaaaa. Helt värdelöst för skogsåkning. Man vill ju att det skall svara hela tiden..pang, pang. Polaris 600 har ju bättre gassvar än etec 800:an. För mig är det viktigare med hur snabbt motorn bygger effekt än toppeffekten.
Anledningen man kör brp är exakt samma anledning som jammaägarna helt felaktigt har för att köra yamaha, dvs kvalité!. Polaris är ju roligare att köra men ski-doo är rejälare, exempelvis har kammarna har en tendens att sitta kvar på doo men inte på poo

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Helt rätt att motorkaraktären har betydelse vid skogsåkning.
Har åkt Summit, bytte till Pro-ride och nu Axys.

Men håller man inte på med den typen av åkning så funkar en Summit oftast bättre än RMK:n.
Hade det inte varit för att jag snöade in på teknisk åkning hade jag åkt Summit än.
En otroligt bra allroundmaskin som funkar till allt utom snabbare ledåkning.
Det är väldigt många som åker Summit och Boondocker och är supernöjda, med all rätt.