Lyckats prova på lite allt möjligt nu tycker jag, personligen tycker jag 146 är att föredra före 154 om du inte klättrar brant
Håller med föregående talare. Ligger och Marschar 90-120 ledigt med 154” 36” framvagn och 3” kammar. Går att åka riktigt fort om man lutar lite
. Så hellre smal på leden än bred utanför tycker jag
Summit X 850n var hopplös (som en geléklump jämt) tills jag spände på framfjädrarna fullt och låste T-motion. Förutom labba lite med boggin. Nu håller den 45 grader själv, men ändå tycker jag den är sladdrig när man reser. Den är lätt att skråa, så pass enkel att jag sällan gör det ståendes för att jag överkompenserar
Till en början trodde jag hela tiden att jag ville ha en lätt bruten maskin för att den var svår att hålla på skrå, tills jag fick till geometrin så den höll vinkeln själv - nästan. Nu är de lätt att få upp och hålla den men svårt att rikta den exakt där jag vill ha den. I landsproblem...
Personligen hade jag antingen valt 600 för att få en lätt maskin eller en 850. Rappheten i 850in tycker jag gör att 800an känns som en klump. Särskilt utan drevning och variatorkit. Så i efterhand hade jag valt Boondocker DS 850 som inte har T-motion. Eller en äldre 600 3700
Själv gillar jag inte heller skidorna på Summit X G4 när det är mjukt går det inte att svänga utan att kasta runt den
Ps. 3” matta har jag väl i stort sett enbart vid 2 tillfällen gillat, ena gången stod jag mot ett träd i 1 meter puder i uppförsbacke o andra var bottenlöst. Annars greppar de för mycket. Gillar 59 kam klart bättre
Nuvarande mod på X 850in är förutom 3” Grip n rip T-motion delete, Sea level kit på klicker 4, drevat upp något motsvarande 146” med TKI remdrift. Provade neddrevning innan, inte direkt kul att köra. Rapp men hopplös. Ren klättring kanske. Nu är både drevning och variatorkalibreringen spot-on upp till de 1300 meter jag kört iallafall. Bra jäkla ös även när man ligger i 90 och smäller på. Maskinellt helt rätt. Kanske byter från Flex-Edge matta framöver om de hjälper med vingligheten