Ta av variator, utan avdragare

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Har försökt leta lite efter hur man kan få av variatorn utan avdragare, med hjälp av att tömma vatten i hållet och sen använda bulten.
Men det jag hittar är lite luddigt. Jag ska alltså av med HELA primären, inte bara ytterdelen.

Kan någon som vet, förklara ingående hur man går tillväga?
Vill inte att det ska bli något tok.

Mvh//Ronny

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Häll en tjock olja i hålet.Lägg gäng tejp på bulten.Skruva in den och plåpp kommer primären lös.Ibland kan den komma med ordentligt tryck så se efter!

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
med hjälp av att tömma vatten i hållet och sen använda bulten.

Mvh//Ronny
Kanske kan tilläggas att det INTE är bulten som sitter på variatorn som ska användas. Utan en bult som passar i den grövre gängen som finns längst ut på variatorn.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Kanske kan tilläggas att det INTE är bulten som sitter på variatorn som ska användas. Utan en bult som passar i den grövre gängen som finns längst ut på variatorn.
Funkar klockrent med vanliga variatorbulten! Har gjort det flera gånger

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Testa med en tjockare olja och vanliga varitorbulten. Det resulterade att den pressade ut oljan. Så det funkade inte!

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Funkar klockrent med vanliga variatorbulten! Har gjort det flera gånger
Hur kan det göra det??? den gängas ju in i vevaxeln... om du har olja i vevaxeln och sen gängar in bulten så får du ju hydraulverkan inne i vevaxeln som kan sluta med gängpaj i vevaxeln...
trycket måste ske mellan vevaxeln och variatorn, och det får man med en bult som passar där en normal avdragare passar, men istället för att trycka mekaniskt så trycker man hydraliskt.

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Hur kan det göra det??? den gängas ju in i vevaxeln... om du har olja i vevaxeln och sen gängar in bulten så får du ju hydraulverkan inne i vevaxeln som kan sluta med gängpaj i vevaxeln...
trycket måste ske mellan vevaxeln och variatorn, och det får man med en bult som passar där en normal avdragare passar, men istället för att trycka mekaniskt så trycker man hydraliskt.
Jag använde den vanliga variator bulten och det funkade hur bra som helst.Men du måste ha gäng tejp annars går det inte.Kan va att du måste prova några gånger innan du får de att hålla tätt!

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Testade säkert 3-4 ggr. Men hela tiden tryckter oljan ut. Jag testade med mkt gängtejop. Funkade inte ändå? Ska man vara tvungen att köpa
en avdragare?? Går det inte på något annat sätt?

:cool:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
När man skruvar ut bulten så lossnar den ifrån vevaxel sen blir det ett spel på några cm sen gängar den på igen på konan... Därav att man ta lös den med vatten/olja.

Inte säker på att det funkar på alla rotax variatorer dock men det vet säkert någon..

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
Brukar funka bäst om man hä skotern på sidan så man får i tillräckligt med olja/vatten

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kan vara svårt att få det tätt ibland...
Tog av primären på min nyss och det krånglade lite...
Använde först en lite tjockare gängtejp, men den gick aldrig ner i gängorna utan gled bara högre och högre på bulten...
Funkade bättre med en tunnare tejp som kröp ner i gängorna...
Men lägg upp skotern på sidan så du verkligen får fullt med vatten så ska det gå...
Tycker det är bättre med vatten så man slipper söla ner hela variatorn med olja...

Last edited:

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Sen är det bra att använda en mutterdragare så att processen går fortare, då hinner inte oljan/vattnet/valfria vätskan smita ut.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag använde vatten och har bara behövt göra det en gång på varje variator =) Sätt mycket gängtejp. Kanske är bättre att sätta olja, men då grisar du ner hela variatorn och måste få bort allting.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej! ska göra ett försök till senare då! Men hur mkt vatten ska man fylla i isf? ska man pressa med den första gängan, eller den andra?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Toppfyll hålet, sen så gängar du bara på tills den ploppar ut. Kommer inte ihåg om det är första eller andra gängan den tar i

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Nu har jag testat med att fylla vatten ända upp till kanten och ett tjocklager av gängtejp. Vattnet pressas, precis som oljan ut nere där axeln blir tjockare. Så det verkar som man ska vara tvungen att skaffa sig en avdragare..