Tips inför sommarförvaring av skotern i varmgarage!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ett annat alternativ är att tömma tanken på vanlig soppa, slå i Aspens miljösoppa och köra några minuter. Finns på de flesta mackar.

Denna soppa tappar inte kvalité lika snabbt som vanlig macksoppa.
 

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
en fundering, när man har haft i det som konserverar bränslet. Ska man låta maskinen gå en stund då så hela systemet får det i sig, och sen spraya in och konservera motorn om man nu vill det? :p
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Bumpar denna tråd för att försöka reda ut en sak en gång för alla!

Det här med att lyfta upp skotern bak under sommarförvaringen.
Det finns tre saker som spelar in här: kammarna på mattan, dämpare och fjädrar.

Det enklaste först, för mattans skull är det bäst om den är fri från långvarig belastning för att skydda kammarna.

Sedan blir det lite oklarare med fjädrarna:
Av vad jag har läst så är det materialutmattning pga av rörelse som försämrar en fjäder, alltså är en konstant belastning inte skadlig för en fjäder.
Så för fjäderns del spelar det ingen roll om den är upphissad eller inte.

När vi då sedan kommer till dämparna blir det krångligare.
Av vad jag har läst förstår många inte ens vad en dämpare är iom att man ofta läser: "man ska lyfta bakdelen för att ta bort belastning från dämparna".
En dämpare dämpar rörelse, är belastad vid rörelse och vilar därför när den står stilla.
Det finns alltså ingen belastning på en dämpare som står stilla halvägs genom fjädringsvägen.
Så för dämparens skull behöver man ej heller lyfta bakdelen.

Så om man lägger samman dessa tre så bör man alltså lyfta bakdelen.......eller ska man??
Det pratas nämligen mycket om att om man hissar upp den helt så vilar hela vikten för boggien på ändlägena på dämparna och det låter inte särskilt nyttigt på något sätt.
Detta måste väl bero på hur en boggie är konstruerad, finns det stopp före den når ändlägen på dämparna eller är det tom så att det inte är någon fara för dämparna?
Är det någon som kan ge lite klarhet i detta?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dämparen går aldrig ut så långt att dom skadar sig själv vid ett "lyft" på detta sätt. Upprepade utfjädringar med full kraft är en annan sak... Dämperiet skyddas av tex ballatarem. Dessutom är dagens dämpare alltid gas- eller luftfyllda, så för att minimera trycket på tätningarna i dämparen så bör man hissa upp den.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är lite överskattat tycker jag med att börja konservera mm. visst mattan mår bra av att få stå i skugga och att man släpper på mattspänningen, men den går inte "sönder om man inte gör det. den ska dock inte stå i solen, då torkar den sönder. men har aldrig haft problem när skotrarna ska igång, dom har alltid startat på en gång och då har vi bara lämnat dom med 95 okt soppa kvar utan några tillsatser alls. sen tror jag att vi aldrig har fettat in nån av skotrarna heller men har då inte märkts av
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Att pumpa in lite fett nu och då är ju rätt brukligt, kan sluta med diverse kostsamma saker annars.

Dock ska det säga att fettnipplar är en utdöende art. Är betydligt vanligare på äldre maskiner.
Vilket är trist, om du smörjer med jämna mellanrum har du fan ett odödligt lager.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ser nu att vissa menar att "jag har då aldrig gjort något med maskin under sommarn och det har aldrig vart nå problem".

-Men vad förväntar man sig då, att skotern har stått för sig själv i en lada och ramlat isär helt och allt är kvaddat.

Eller att den fungerar som tidigare men man, med en smörjspruta, kanske hade förlängt livslängden lite på det där jävla lagret som skar eller svingen som gick av på juldagsturen?


Summa - Underhåll, gärna överdrivet, förebygger haverier.
-Så är det bara.