Tänkte ta och starta en ny tråd om mitt senaste lilla projekt.
Byggde 2007 en egen quad, TSX250R döpte jag den till.
Och nu ska motorn få sig en uppdatering!
Rutinerad som man är så köpte jag på mig 2st motorer till den + extra cylinder + kolv och toppar
Cylindern som jag fick tag på hade något "proffs" i USA haft som reserv den är portad och "klar". Dock nu när jag började mäta och provmontera grejerna är det inte mycket som stämmer. Cylindern är nedsvarvad några mm i botten och höjden verkar inte stämma helt på den heller. Men för att den ska passa nu så har jag gjort ett shims som ska sitta vid cylinderfoten.
3mm tjock! Så linjerar kolven fint med nedre kanten på portarna.
Dock går inte kolven upp till kanten på toppen av cylindern nu. Så då fick man ta och göra en ny topp.
Den är gjort precis lika som på skotern, fast för ett mindre borr. Som man ser på bilden så sticker själva förbränningsrummet ner i Cylindern för att få rätt klämspallt. Verkar hamna på ca 1.2-1.3mm nu. Kan komma att justeras något vid riktig ihop montering.
Trevligt med en färdigportad och oanvänd cylinder.
Lite grann kvar att göra i blocket.
Låda med "reservmotorn"
Massa säkert onödiga delar som har legat 2 år sen man skruvade isär den
Finns några toppar att välja bland. 10,6:1 , 12,5:1 (egen) och 14:1
Till sist lite fakta om motorn:
Suzuki RM250 -1997
Uppmätt avgas duration nu: 195grader
Uppmätt insugs duration nu: 131grader
Komp 12,5:1
Förgasare Kehin PWK 39.5 med eget "powerblad"
Reeds: Vforce3
Pipa: Pro Circuit
Koppling: Hinson billet med heavudutti fjädrar
Tändsystem: Honda CR250 1999
Fyll gärna på med frågor och idéer
Byggde 2007 en egen quad, TSX250R döpte jag den till.

Och nu ska motorn få sig en uppdatering!
Rutinerad som man är så köpte jag på mig 2st motorer till den + extra cylinder + kolv och toppar
Cylindern som jag fick tag på hade något "proffs" i USA haft som reserv den är portad och "klar". Dock nu när jag började mäta och provmontera grejerna är det inte mycket som stämmer. Cylindern är nedsvarvad några mm i botten och höjden verkar inte stämma helt på den heller. Men för att den ska passa nu så har jag gjort ett shims som ska sitta vid cylinderfoten.

3mm tjock! Så linjerar kolven fint med nedre kanten på portarna.
Dock går inte kolven upp till kanten på toppen av cylindern nu. Så då fick man ta och göra en ny topp.

Den är gjort precis lika som på skotern, fast för ett mindre borr. Som man ser på bilden så sticker själva förbränningsrummet ner i Cylindern för att få rätt klämspallt. Verkar hamna på ca 1.2-1.3mm nu. Kan komma att justeras något vid riktig ihop montering.
Trevligt med en färdigportad och oanvänd cylinder.

Lite grann kvar att göra i blocket.

Låda med "reservmotorn"

Massa säkert onödiga delar som har legat 2 år sen man skruvade isär den

Finns några toppar att välja bland. 10,6:1 , 12,5:1 (egen) och 14:1

Till sist lite fakta om motorn:
Suzuki RM250 -1997
Uppmätt avgas duration nu: 195grader
Uppmätt insugs duration nu: 131grader
Komp 12,5:1
Förgasare Kehin PWK 39.5 med eget "powerblad"
Reeds: Vforce3
Pipa: Pro Circuit