Tyst i hjälmen?

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Dom gammla gula cylinderformade är som sagt inte vidare bra. Dom är alldeles för hårda för att forma sig bra efter hörselgången, speciellt om det är lite kallt ute.

Näe kör med den mjukare lite spetsiga varianten istället, den formas sig bra efter hörselgången och dämpar därigenom mycket bättre än dom traditionella.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hmm, jag använder enbart hjälm och tycker nästan det dämpar ljudet för mkt... man vill ju höra trippeln skrika :rock:

Men om du nu tycker att det låter för mkt, kör du med slutburk eller nått? tänkte eftersom jag som enbart kör med hjälm tycker att ljudnivån är lagom :)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Skulle vara ritkigt skönt om man kunde få det knäppt tyst så man kan höra sig själv nynna på någon trevlig låt. :beer:

Tycker att min hjälm jag har dämpar ljudet hyffsat.
Men som råden säger, testa med en mjukare typ av propp.

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Ni som bara använder hjälm: Dämpar den så väldans mycket, ni har väl bara en vanlig hjälm? Eran hörsen borde ta enormt mycket skada!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Jag vill då höra sången från 440in, fast på längre turer blir man lite bedövad efteråt. Brukar använda headsetet till telefon funkar klockrent för dom funkar både som hörselpropp, dämpar ungefär lika bra som gulaproppar + att det kommer musik så vid halv volym hör man knappt klubbens Lynx 650 när man pistar lederna :D Rekommenderas verkligen :)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag kör bara med hjälm och det gör mina kompisar också. Jag har en Lazer hjälm. Kommer inte ihåg modell. Jag har kört en Viper med slutburk och jag var på lång turer med den utan att ja fick ont i skallen eller nått.

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
när ja kör phazern så kör jag bara med hjälm å det funkar helt ok tycker jag men man vet ju aldrig hur öronen påverkas. MEN då ja har kört syrrans 550 me slutburk så är de proppar som gäller eller även då hon är med då den låter uta helvete

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Finns en form av öronpropp som är i silikon på clas ohlsson som jag kör med nu. man gnussar in den i örat så dämpar den ungefär 20 db. Blir helt perfekt ljud. Man hör maskinen men inte för högt. Skall då påpekas att ja endast använt dom utan hjälm vid ledpreparering.

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Kan rekomendera såna här från Bilsom, dämpar 28dB. Finns i 2 storlekar och kostar kring 30:-, man kan tvätta dom och så länge man inte slarvar bort dom räcker nog ett par resten av livet.
Snöret går att ta bort samt att det följer med en lite ask där man förvarar dom när dom inte sitter i örona.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Fick några på flyget till Borlänge. Missade att kolla vilket märke det var :-(
Sjukt bra vad dom iaf.Och jag en litet sketet propellerplan låter mer än skotern.

Ska se om jag kan fixa fram vilket märke det var.