Vänster cylinder sotar igen

sanoj_n

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Luleå Sverige
Visit site
Jag har ett litet problem med min lynx racing 454 98as årsmodell. Har gått hur fint som helst fram till nu, har gått 240 mil. Efter en stund så slutar vänstra cylindern att gå eftersom att tändstiftet sotar igen och inte tänds. Tar man upp tändstiftet och rengör grundligt så funkar det igen men det blir samma effekt efter ett tag. Vad kan problemet vara? är det för högoljeblandning eller kyler den för dåligt eller vad?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Börja att med att göra rent förgasarna, det låter som ett bränsle problem.
 

sanoj_n

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Luleå Sverige
Visit site
jo jag har planerat att rengöra det mesta på den. hoppas bara det löser sig. men vet någon varför det bara är vänstra cylindern som sotar igen och inte den högra? det kan väll inte ha nåt att göra med att bestyckningen är fel på just den för den har funkat hur bra som helst och sen helt plötsligt vart det konstigt.
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Det var inte väldigt varmt(flera + grader) när den började sota? om det var det så hade det ju med bestyckningen att göra, då kan du prova att använda andra stift, Jag använder br9eya istället för br9es, dom klarar sig mycket bättre
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Stiften har ingen betydelse om du kör med rätt värmetal.
Eya stiften tål mera (usel justering)än es och racing stiften,men det är fel väg att gå.
Däremot så kan du ha fått skit i förgasarna,
då ändras bestyckningen,har toppackningen gått?
Ligger choken på?
Gör rent gasarna de kan hända mycket där.
;) Mvh: Bola.....
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Det jag menade med stiften var att eya stiften tål att sura lite mer innan dom slår igen än vanliga es. jag menade att om det tex var 5-10 + grader och han körde lungt, visst beror det då på justering men det är ju inte säkert att man ids bestycka och justera om förgasarna just då..
 

sanoj_n

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Luleå Sverige
Visit site
jo jag vet att jag har skit i förgasarna för den läcker igenom bensin när den står still för nålen far inte ner till sin rätta position. och dagen dom började sota så var det varmt ute. Jag har bytt stift nu så jag får se hur det går nu. En annan sak jag undrar över är om det finns nå bra trix för att få ljudet ettrigt. Fungerar det att borra hål i slutburken?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Apr-04 kl 11:09 AM (CET)]Där har du ditt broblem, varför ettrigt?
Det är väl kul med en tyst maskin som går bra än en maskin som låter illa och går illa.
För det är det dom gör om du börjar mixtra med avgassystemet, om du inte vet vad du håller på med.
Avgassystemet är avstämt med din motor och om du gör hål i luftburken så MÅSTE du bestycka om förgasarna.
Tänk på att får du för lätt flöde i genom burken så går den med största sanolikhet sämre.
Det är svårt att veta hur mycket man kan öka på flödet utan att den går sämre.
Fixa förgasarna och testa att dreva om den om du vill ha bättre drag.(men toppfarten minskar)
Då får du bättre acc, men du kanske får vikta på primären lite. ;)

Mvh: Bola........
 

sanoj_n

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Luleå Sverige
Visit site
nej men jag bara tänkte. då vet jag att jag inte ska börja mixtra med slutburken.
Ja acc har jag så det räcker av. nästan för vasst eftersom den sticker direkt du trycker på gasen:p hade tänkt att vikta om så jag får lite mjukare start:p