Vad täcker igentligen polaris "garanti" gäller en IQ RR 08:a

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Jag har i dagarna köpt en polaris iq rr 08:a med garanti kvar så jag var förbi närmaste polaris ställe å frågade om dessa saker
*Jag har två kylslangar som är ganska nötta
*Plåten på ljuddämparen skallrar
*En fram stötdämpare är lite trött

Inget av det skulle dom kunna åtgärda.. iomed att jag skruvar mycket nya bilar så blir man ju fundersam för i bilvärlden hade det där sakerna varit solklara garanti fel.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Förstår inte det här med slitagegrejer! De måste ju ha någon gräns för hur långt man kört för att det ska kunna bli något slitage!

Måste ju vara någon mil gräns för att det i huvudtaget kan bli tal om slitage!

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Ligger kylslangarna mot något?
Varför "skallrar" plåten? Dåligt åtdragen?
Dämpare ska ju renoveras med jämna mellanrum, typ varje eller varannan säsong!

Hur långt har skotern din gått?

Förresten, grattis till en jäkligt grym skoter :)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Ligger kylslangarna mot något?
Varför "skallrar" plåten? Dåligt åtdragen?
Dämpare ska ju renoveras med jämna mellanrum, typ varje eller varannan säsong!

Hur långt har skotern din gått?

Förresten, grattis till en jäkligt grym skoter :)

plåten är standard..maskinen skakar så mkt vid ett visst varvtal så den plåten skakas lös...
den är bara nita om.inge å göra åt annars..eller helt enkelt tabort den..

kylslangarna är std oxå..dåligt med skydd över dom osv..inget man får på garrantin vad jag kan förstå...

dämparna är slitage..dem ska som sagt renoveras.eller iaf servas varje år..byta gas osv i dom..

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
37
hur fan kan man inte få ersättning för kylarslang? det är ju självklart..

mycket handlar om hur mycket du ligger på ÅFen

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Kylarslangarna borde väll ändå gå på garantin för är skotern konstruerad så att dom råkar skava emot något så är det väll ändå ett konstruktionsfel = garanti.
Kan ju om inte annat sluta riktigt illa för motorn, täcks detta av garantin då?

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Som sagt beror mycket på återförsäljaren. Vet exempel där man fått dra skotern 15 mil till någon annan återförsäljare för att få ut saker på garantin. (Gällde ett annat fabrikat)

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
plåten är standard..maskinen skakar så mkt vid ett visst varvtal så den plåten skakas lös...
den är bara nita om.inge å göra åt annars..eller helt enkelt tabort den..

kylslangarna är std oxå..dåligt med skydd över dom osv..inget man får på garrantin vad jag kan förstå...

dämparna är slitage..dem ska som sagt renoveras.eller iaf servas varje år..byta gas osv i dom..
Yes det är grejer som slits det kan jag köpa men skotern är ju tillverkad för att köras lite hårdare så då ska väl dämparna klara av det ?
Kylslangar ska ju inte ligga å nöta mot saker det är ju imin mening konstruktions fel..
Och den där plåten har jag nu nitat om så den är ju skit samma nu
Men hur som haver om detta gällt en nybil hade det inte vart nån tvekan alls om att det ska va garanti rep.. vi får ju ersättning för Arbete och delar av garanti avdelningen för bilmärkena vi säljer
Fungerar det inte likadant hos en skoter ÅF ?
Jag hade tankar på att köpa mig en helt ny Polaris tur att jag inte gjorde det.
Men jag är iaf jävligt nöjd med maskin när man får köra den :hello:

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Slangarna håller jag med om att de borde gått på garantin, ev att de kunde ha nitat om plåten på ljuddämparen åt dig.. Men stötdämparn faller under normalt slitage anser de nog och jag får nog hålla med.
Det är nog dax för en vanlig renovering ändå av dämperiet nu när maskin har 2 år på nacken.
Se det från den ljusa sidan, det är inga dyra grejjer de har avböjt att ordna. Det har ju kunnat varit mycket värre :)

Kolla med Kramforsligan ang rep av dämpare, de är billiga och verkar vara riktigt seriösa!

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Slangarna håller jag med om att de borde gått på garantin, ev att de kunde ha nitat om plåten på ljuddämparen åt dig.. Men stötdämparn faller under normalt slitage anser de nog och jag får nog hålla med.
Det är nog dax för en vanlig renovering ändå av dämperiet nu när maskin har 2 år på nacken.
Se det från den ljusa sidan, det är inga dyra grejjer de har avböjt att ordna. Det har ju kunnat varit mycket värre :)

Kolla med Kramforsligan ang rep av dämpare, de är billiga och verkar vara riktigt seriösa!
Jag tycker att under den tiden man har garanti så ska dämparna vara fräsha. Håller dom inte 2säsonger utan renovering så är det inte kundens problem. Att vi konsumenter accepterar sånt egentligen ? Funkar inte dämparna får dom väl bygga bättre ? Skulle en bildämpare pajja inom garantin får men den utbytt. Är medveten om att en bildämpare används mer försiktigt men ändå :) Garanti är Garanti.

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Jag tycker att under den tiden man har garanti så ska dämparna vara fräsha. Håller dom inte 2säsonger utan renovering så är det inte kundens problem. Att vi konsumenter accepterar sånt egentligen ? Funkar inte dämparna får dom väl bygga bättre ? Skulle en bildämpare pajja inom garantin får men den utbytt. Är medveten om att en bildämpare används mer försiktigt men ändå :) Garanti är Garanti.

Dämpare går ej under garanti. Det rekomenderas service årligen eller minst per 200:ade mil. Brukar även stå i instruktionsbok. Endast Öhlins som pallar med ca dubbla miltalet innan renovering.
kondens bildas inuti dämparen, framförallt under kyliga dagar. Blir snabbt dålig kvalité på olja med sämre dämpning som följd.