Varför har du satt/ska sätta crosshuv på din skoter ??

Varför har du satt/ska sätta crosshuv på din skoter ??

  • För att orginal huven ska vara hel när ja säljer den

    Röster: 47 79,7%
  • För att skotern blir snyggare

    Röster: 12 20,3%

  • Totalt antal som röstat
    59

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
alltså jag förstår mig inte på er när det gäller att den ska va fin när du säljer den. varför ska man inte ha en fin skoter medans man själv har den för? Jag skulle aldrig sätta på en ful cross huv bara för att orginal skulle va fint när jag säljer den. det är väl bara att polera upp den igen innan man säljer.

Förväntar mig kritik men så tycker jag iaf!
Inte bara du som tycker så =)

Är väl inte bara en huv som slits på en skoter heller? Ni som köper crosshuvar (för anledningen att skotern ska vara fin om/när ni säljer), köper ni extra uppsättningar med övriga delar på skotern också?

Skulle ju se rätt konstigt ut om balja, trailingarmar, dyna, styre, boggie etc. ser jäkligt slitna ut sen sitter det en "shiny shiny" orginalhuv i mintcondition på om man var spekulant på en skoter.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Vad är det för fel på er? hur orkar ni bry er så mycket om vad andra gör? Med en gammal traditionell huv med lack och dekaler och som dessutom inte går att plasta ihop om den spricker så är det väll inte så konstigt att man vill ha en crosshuv. En huv kan gå på 5-6 tusen sen lack och dekaler på det så är det en skaplig slant bara för att man lyckats tippa.
Sen är det väll många som vill få en personlig prägling på maskinen med andra färger osv.
Och andelen som cashar sina 70 tusen kronors skotrar är inte många, och bara för att man har råd med det finns det väll ingen anledning att vilja lägga ut massa extra pengar i onödan.
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
38
Örnsköldsvik/Mjösöby
Att vi orkar bry oss? Läste du inte topic innan du klickade dig in på den här tråden?
Alla är vi olika, jag skrev enbart vad jag tycker och tänker om crosshuvar.

Och som jag skrev, en skoter på 70000+ är oftast en nyare skoter, då är det fult med en risig crosshuv. Har man en gammskoter så gör det ju inte så mycket då skotern inte är i nyskick.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sv: Re: Varför har du satt/ska sätta crosshuv på din skoter ??

Vad är det för fel på er? hur orkar ni bry er så mycket om vad andra gör? Med en gammal traditionell huv med lack och dekaler och som dessutom inte går att plasta ihop om den spricker så är det väll inte så konstigt att man vill ha en crosshuv. En huv kan gå på 5-6 tusen sen lack och dekaler på det så är det en skaplig slant bara för att man lyckats tippa.
Sen är det väll många som vill få en personlig prägling på maskinen med andra färger osv.
Och andelen som cashar sina 70 tusen kronors skotrar är inte många, och bara för att man har råd med det finns det väll ingen anledning att vilja lägga ut massa extra pengar i onödan.
Aldrig hört talas om helförsäkring? Skulle man crasha så att huven går sönder så går garanterat nånting annat sönder också (om man inte rullar då) men då blir det juh jätte dyrt även om man har cross huv. skaffa helförsäkring och behåll org huv.

håller med dig! ska väl va fin mest man har den, annars kan man väl lika gärna köpa en skoter som ser ut som en påse skit från början och sätta på crosshuv
Exakt så ja :) Men låt folk göra som dom vill. jag vill då iaf lâ fin skoter när jag köpt en.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Om man ruller eller tar en sten/stubbe när man burkar så de slår sönder huven. Tar du de på försäkringen så har du en självrisk på 3000-6000kr beroende på vilket bolag du har.
Då kan du köpa en begagnad org huv istället.

Men har du crosshuv så tar du lös den när du kommer hem, spacklar ihop å lackar om. Å en crosshuv kan du hitta för allt från 800-2500kr. Det är fortfarande billigare än en org huv.

så tänkte då jag när de gäller crosshuv..

Men det är upp till var och en vad man gör med sin skoter. Alla är vi olika.
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Tycker att cross huvar oftast kan va lite snyggare än orginal om man gör dom snygg, man slipper vara lika försiktig också + då är den fin när man ska sälja :)
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Med tanke på finishen på huvarna hos vissa nya maskiner så kan jag inte tänka mig att det ser värre ut med en "crosshuv". Snarare tvärtom.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
nu vart det ju ett tag sedan jag svarade men ändå, Dina Försäkringar har självrisk på 10 000:- på vagnsskada om du har över 68kw eller om det var 62kw, så har du en 800 lynx dumlekolan (04:an) så är det nästan jämt skägg att slanta själv som självrisken, räcker att köra lite puder i skogen å tippa mot ett träd för att haverera huven. och det är väll lika fult med crosshuv om skotern kostar 40 eller 70, jag tycker att det är köra som är grejjen å skiter i hur det ser ut å plånboken får styra.
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
alltså jag förstår mig inte på er när det gäller att den ska va fin när du säljer den. varför ska man inte ha en fin skoter medans man själv har den för? Jag skulle aldrig sätta på en ful cross huv bara för att orginal skulle va fint när jag säljer den. det är väl bara att polera upp den igen innan man säljer.

Förväntar mig kritik men så tycker jag iaf!
Håller helt och hållet med dig ! :)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Min anledning till att skaffa crosshuv är för att man kan lacka den som man själv vill ha den, så skotern blir en förlängning av en själv. Och självklart för att ha orginal huven i ett bra skick när man säljer skotern.