Vevaxel av 800 etec

nils_j81

Välkänd medlem
19 jan 2010
224
0
16
Örnsköldsvik
Har bara pratat som hastigast med firman som renoverade veven och vi kom överens om att jag skulle återkomma när jag hunnit klyva motorn. Hade inte tillgång till någon avdragare ikväll så kunde inte öppna vevhuset. Men verkar iaf som om pto skinkan glidit isär en hel del så skulle tro att det är det som är orsaken. Tycker firman gett ett seriöst intryck och haft ett bra bemötande hittills så hoppas att de tar på sig detta på garanti.

balle-anka

Medlem
23 feb 2014
32
1
1
Man bör svetsa vevtappar om den veven har ett rykte om sig att vrida sig och gå av. 800-1000cc tvinnar skulle varit svetsad från fabrik tycker man. Ta bara Yamaha srx trippel de första årg som vred sig, yamaha svetsade sedan tapparna och det var snabba ryck från yamaha att fixa detta gratis.
tänkte köpa en ny vevaxel nu och svettsa tapparna på den, ha hört att ebos ska vara jävligt duktig på 2 takts motorer, nån som ha nån erfarenhet av dom?

nils_j81

Välkänd medlem
19 jan 2010
224
0
16
Örnsköldsvik
Har inspekterar veven och hittar inte något annat fel än att den glidit isär på pto sidan glapp på 1.4mm. Har även pratat med nordi motor som tror att det berott på vibrationer i kombination med en spricka/skada på veven. Vad säger ni andra är det renoveringen som är bristfällig eller har jag bara en jävla otur?