Vid köp utav skoter, sommarköp!

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Tänkt nu på sommaren, passa på att försöka göra mig att klipp och köpa mig en ordentlig skoter.

100% lek, kort maskin! funderat på rev600/pro (prox2?) 600/rave 800 etc.

Nu till frågan/tipsen, att ge mig alla möjliga olika metoder/saker att kolla på vid dessa sommarköp! provkörning är väl inte möjlig.
men övriga saker, hur jag går till väga för att kolla om chassit är 100% rak etc.
Ge mig alla tips ni själv skulle ha kollat!

och helt bortom motorer/snö skotrar är jag verkligen inte.

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
kolla nitar, variatorer så det inte är sprickor, chassie så det inte är sprickor, kolla så framvagnen inte är sne (på revarna kan du kolla det genom att titta så dämparna sitter mitt i a-armarna), kolla hur mattan ser ut och hur det ser ut innuti tunneln (mkt småbucklor och skit kan tyda på att den är sommar/vattenkörd mkt), kolla slangar och sånt, kolla runt omkring variatorerna ( mkt remsot kan tyda på att den är hårt körd), på revarna siter det en vinklad plåtbit (lr vad det nu e) som håller fast styrstången under pipan, den böjer sig lätt vid t. ex rullningar och volter, starta och lyssna efter missljud, reka, peta o pilla överallt du kommer åt, känn lite på dämparna ifall dom e slut på, kolla bultar och skruvar om dom e nötta (kan vara skruvad mkt i än fast han/hon säger att den är heöt oskruvad).
ja det finns massa saker, men känna och pilla och fråga så mkt du kan. lite tips iaf.