Vikt mellan olika kolvar?

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Tjena. Väger piratkolvar och orginalkolvar olika? Och hur mycket får det egentligen skilja i vikt om man kör med 2st olika? I mitt fall 2 olika piratkolvar.. snabba svar tack, ska skruva idag.

/Jonas

S

StoxResearch

Casy:
Det skiljer alltid i vikt mellan original och piratkolvar... Jag har aldrig stött på nåt annat iaf... Du kan jämna ut vikten mellan kolvarna genom att helt enkelt slipa på insidan av kolvskörtarna, brukar inte behövas mycket... Försök dock inte jämna ut vikten om du har för stora skillnader...

Vad är fördelarna med lättare kolvar? Ja, det ger mindre belastning på lager och vevaxel mm... Dessutom kan man faktiskt märka skillnad på gasresponsen, iaf så inbillar jag mig det... Rent teoretiskt SKA faktiskt responsen bli bättre också, om man märker det eller ej är en annan femma... Utbalanseringen av vevaxeln ändras lite med lättare kolvar, men oftast till det bättre... För mig överväger fördelarna med lätta kolvar nackdelarna... Jag gillar tex Wiseco, men det finns många som hatar dom också, :)

Last edited:

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Det sitter orginal och pirat i min skoter nu, och jag ska byta ut orginalet mot en till kopia. Då blir det alltså 2st kopior i motorn, fast troligtvis olika märken. Jag ska ta lös o väga upp vikten.

Bra att veta, tack. Men skulle däremot vilja veta HUR mycket det får skilja?

S

StoxResearch

Casy:
Ingen aning... Hur mycket det får skilja vet nog ingen, :) Det är bara tumregler alltihopa... Säg plus/minus 5% så blir nog de flesta glada...

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
En annan sak som man bör tänka på, är att inte blanda nya kolvar med beggade. Redan där har du en skillnad i vikt. Ska man byta kolvar så tar man bägge eller alla 3 beronde på motor.

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Du borde helt klart byta båda kolvarna även om det sitter en piratkolv i. Det fungerar säkert utan att byta men motorn belastas mycke mer och risken för motorhaveri ökar.

S

StoxResearch

Så länge kolvarna och ringarna är fräscha så kan man köra med begagnade kolvar, inga problem... De flesta brukar dock byta alla kolvarna när man ändå är på G, känns bättre så... Men för den fattige så duger det gott med (fräscha) begagnade kolvar...

Last edited: