Yamaha 2013

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Saxat från gårdagens Sled Talk bloggen inlägg:

Well tomorrow is the big day, the 2013 model year launch. I have hinted over the last couple of posts and I’ll come right out and say it today. This is not a big new product year for Yamaha or any of the other OE’s. Guys, it is safe to say the industry as a whole is still in some degree of recovery from three years of tough business and this seasons poor snowfall in most regions isn’t going to help. The mountain market and cross-over trend is continuing strong but the trail / rough trail and touring is still very soft.

Some days I really wish I could confide in everyone and spell out whats going on in the background but I can’t for so many reasons, least of which would be my job lol. We have a plan, and it’s a good one, but it’s complex by nature. I should be able to start pointing out specifics (some subtle) over the next few months and you will see the results over the next 3 years… and beyond…
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Synd att produktutvecklingen på yamahas skotrar verkar styras av den amerikanska marknadsavdelningen. Har en känsla av att vi hade haft betydligt vassare skotrar om dom japanska teknikerna fått större resurser.
Men amerikanerna föredrar ju tyvärr en stor marknadsföringsbudget framför att lägga resurser på att utveckla produkten..
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Fick lov in här å kolla reaktionerna när Yamahas enda nya modell inför 2013 byggs utav Arctic Cat.
Men ni verkar ha tagit det lugnt.:)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
och motorn skall komma 2014,15,16,17,18,19 ? långutveckling men det blir säkert en kanon motor!
 

Samuel

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Norr/Västerbotten
Härligt att höra att det är på gång nyheter från Yamaha! Det har ju vart tyst länge om något revolutionerande, men det är ju inte så konstigt heller. Jag kan tycka det är lite förvånande att folk tycker det är konstigt att det inte hänt så mycket på senaste åren? Visst, övriga märken kommer med större nyheter lite oftare kanske, men till vilket pris? Läser man runt på forum och lyssnar på djungeltelegrafen så framstår det mer och mer som att åtminstone (främst?) Polaris och i viss mån Ski-doo (kanske AC också, men där är jag mindre insatt?) släpper saker som framstår som halvtestat. Det är dåliga bränslemappar, fel på spridare, vissa äter remmar osv.

Utveckling tar tid och kostar pengar, så är det bara. Visst kan man ta fram en motor, sälja den som nyhet för att efter ett tag upptäcka att X antal konsumenter haft problem, vilket leder till att man måste byta ut kolvar, cylindrar, spridare och gud vet allt. Såna saker känns inte riktigt schysst mot konsumenten tycker jag? jag menar, hur svårt kan det vara att själv testa sina motorer i 200 mil för att se hur de mår?

Med andra ord känns det lite som att det är konsumenten som är testpilot ...

Nu vet jag inte hur det är med Yamaha, men jag får iaf intrycket att det är lite mindre struntfel på dessa? Jag TROR att Yamaha har en annan filosofi vad gäller att testa saker ordentligt innan nått släpps till konsument. Kan vara för att det är en Japansk firma, känns som att amerikaner har en liten annan filosofi vad gäller kvalité och ny teknik ...

Det är möjligt att Yamaha inser att 4-takts marknaden inte riktigt blev vad de trott/hoppats på, och därmed skissat på en alternativ 2-takt? Eller en annan typ av 4-takt, kanske följt bilindustrin och satsat på downsizing och turbo/kompressor ist? För jag är helt övertygad om att kunnandet finns hos Yamaha att göra detta, men som sagt så tror jag inte de är beredda att "äventyra" något genom att stressa ut något halvfärdigt och ogenomtänkt. Sen kan det säkert ligga nått i det 426h säger också.

Men det var en liten parentes :). Iaf så funderar jag starkt på en X-ride till 2013, förutsatt att den kommer (vilket jag antar?). När den kom ifjol blev jag glatt överraskad, och även av priset! 129900:- med spade, kamera och ryggsäck kändes riktigt vettigt. Då var jag av slutet på min karriär som student, vilket omöjliggjorde ett köp. Nu är det andra tider och en X-ride är övekomlig känns det som ;).
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Exakt, Samuel. Yamaha kommer med fungerande skotrar på en gång!

Visst det känns lite trist att det tar så lång tid innan det kommer något nytt, men jag förstår samtidigt att dom kör på med samma så länge det säljer och bara finslipar på lite detaljer mellan årsmodellerna. Man vet ju vad man får när man köper en Yamaha.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Om man gillar kvalitet och inte byter skoter varje år så känns Yamaha som ett givet val! Finns många andra lättare skotrar med fler hk kontra vikt.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Nytron var knappast felfri när den kom hösten 2007 och vi har inte sett något nytt från Yamaha sen dess. Bara lite uppdateringar på gamla modeller. Så tycker verkligen att det är dags för nått nytt. Visserligen verkar dom fortfarande sälja skotrar men vi som köpte nytron när den kom och som nu tycker det är dags att byta maskin har inte annat att välja på än att byta märke.

Tror Yamaha skulle behöva komma med en riktig lössnömaskin för att hänga med konkurenterna.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tror Yamaha skulle behöva komma med en riktig lössnömaskin för att hänga med konkurenterna.
Och det är de nog helt medvetna om. Sled Talk bloggen skriver ju att det är i mountain och crossover segmenten som försäljningen ökar nu och att trail och ditch bangers tappar marknadsandelar. Gissar att det var därför Yamaha släppte 44mm matta på XTXn i USA.
Om ekonomin tillåter det så gissar jag att Yamaha kommer med nått nytt nästa år, hoppas de inte är för sena på bollen bara.