Japp, tändplattan är bakom magnapullen och innanför svänghjulet. Kanske känns lite jobbigt att gräva sig in dit, men det är i stort sett inte värre än att byta startsnöre.
När du ändå har magnapullen lös så ser du över den också, är tunna fjäderbyglar där som kan ha gått av eller är slitna och ingreppsklackarna kan också vara slitna så att de behövs slipas till eller bytas.
Med magnapullen borta så tar du bort ingreppskorgen och täckplåten, kanske fläktkransen också (kommer inte ihåg) men var isåfall försiktig med plasten som är gammal och ganska spröd.
Igenom hålen i svänghjulet så ser du nu tändplattan och hur brytarspetsarna öppnar när du snurrar på svänghjulet, precis som på en gammal moped. Kontrollera att kontaktytorna är bra och inte sönderbrända.
Ta bladmått och justera brytaravståndet till 0,3-0,4mm.
Kom ihåg att man ALLTID ställer brytaravståndet FÖRE justering av tändpunkt.
Tändpunkten ska vara 1,8mm före övre dödpunkt (ÖDP)
Detta mäter du fram med t.ex skjutmått igenom tändstiftshålet och gör ett linjeringsstreck från svänghjul till gods.
Sedan skall tändpunkten kontrolleras. Ett gammalt trick är att ta det tunnaste papper som du kan finna, (typ cigarettpapper) gör en smal remsa som du sätter mellan kontaktytorna på en brytare. Sedan sträcker du försiktigt på pappersremsan, snurrar sakta på svänghjulet och när papperet släpper från brytaren så har du tändpunkten där.
Skulle inte brytarspetsens öppningsögonblick komma vid 1,8mm före ÖDP så får du vrida på tändplattan lite tills tändpunkten är riktig. Använd RÄTT storlek på stjärnmejseln som håller tändplattan, skruvarna sitter hårt och det är jättelätt att vrida sönder stjärnspåret i dem.
Med brytare och tändpunkt justerat så är det bara att sätta ihop grejerna igen.
SM340 ska ha NGK B7HS, som är ett mjukare stift än vad lite modernare Yamaha ska ha. Elektrodavstånd 0,5-0,6mm.
Har du nu inte gnista så får du börja med att felsöka på tändspolarna, tändkablar och tändstiftshattarna.
SM340 ska ha tändstiftshattar som INTE är avstörda.
Mäter du med multimeter från tändstiftshatten till gods så ska resistansen ligga på ca 5-6 KOhm. Får du ett värde på ca 10 KOhm, så har nog någon bytt tändstiftshatt till en med resistor (avstörd) Skruva då av hatten och mät från tändkabeländen igenom tändspolen, då ska värdet vara ca 5-6 KOhm.
Tändspolens primärlindning ska ha ett motstånd på ca 1 Ohm, d.v.s har du kontakt mellan ingående kabel till gods så är det okej.
Har du jättehög resistans eller oändligt så har du avbrott i någon av lindningarna i tändspolen. Byt spole.
Är tändsystemet okej från brytarspetsar till tändstift och du fortfarande inte har gnista, så får du söka felet hos stopp/dödar-kretsen.
Skulle du trots perfekt elsystem och tändsystem, så kan det vara kondensatorfel på tändplattan, men det är sällsynt.
Här är bild på elsystemet på en SW440 med elstart. Det är inte exakt som till din skoter, men väldigt nära och kan vara till bra hjälp.