Nya bensinen E10, ev. från första Maj.

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Körde min bmw på 50% utan problem under några år.

Man får väl se hur Nytron klarar av det nya bränslet. Kör då inte på 98, är ju ingen turbo.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Helvetti saatana, että mitään ei voi olla...
Att dom ska gå och ändra allt, det blir bara att tanka med 98´an då så länge man får :tsk:

Att inget får vara ifred, blodsugare är vad dom är helt enkelt :mmph:
Jag ska inte behöva betala för nå perkele 4-5 liter milen för att få köra skoter och hålla huset varmt... Visst fan svider det ändå och tanka, 14 kronor kostar det och att köra en mil nu, och Grizzlyn då, kostar mig lite mer än 30 kronor milen, funderar STARKT på att skaffa en 4-taktare med injektion för att få ner
förbrukningen och slippa köpa oljan som kostar multum också...
Hur är det förresten med 4-takts förarna, klarar dom sig då med nya "95´an"? :huh:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Okej.
Farsan säger att det inte gör något då det finns och köpa oktan höjare till bränslet, men vet inte om det hjälper nått mot den nya bensinen, är det nått att gå på för 2-taktarna?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle gärna kunna köra på E85 (E75)
Bränslet ger mer effekt med rätt inställd motor, både på sug och turbomaskiner.
Som jag ser det är det bara två problem, kallstarter och ökad bränsleförbrukning.
Kallstart skulle man kunna lösa med att ha en liten tank med bensin, 1 liter eller så, så man kan prima när det är dags för start. På en insprutare får ju såklart programmet sköta detta genom extra spridare.
Ökad förbrukning ger kortare aktionradie, så större tank behövs för att nå samma radie som idag.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Mer effekt med en sugmaskin kan du glömma, det är med turbo du kan utnyttja det högre oktantalet genom att öka turbotrycket utan spikning. Bränslet har lägre energiinnehåll.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Mer effekt med en sugmaskin kan du glömma, det är med turbo du kan utnyttja det högre oktantalet genom att öka turbotrycket utan spikning. Bränslet har lägre energiinnehåll.
Jasså? :) Varför skulle det inte ge mer mer effekt någonstans på en _rätt_ inställd sugmotor?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mer effekt med en sugmaskin kan du glömma, det är med turbo du kan utnyttja det högre oktantalet genom att öka turbotrycket utan spikning. Bränslet har lägre energiinnehåll.
Nej det kan jag inte.
E85 ger mer effekt även på sugmotorer.
Det är rätt som du säger att etanolen har ett lägre energi-innehåll, men man tillsätter ju ca 30% mer bränsle, och eftersom E85 är mer spiktålig kan man köra på med värre tändning och får då mer effekt...
En firma i Avsta som bygger BMW har kört bilar i bänk och säger 5-10% mer effekt efter bränslebyte. Såklart då med annan mappning som passar E85.
Har sett en tråd på deras forum förut där dom bromsat för att kolla, hittar tyvärr inte just den, men hittade en annan som tar upp ämnet iaf.
Bmwandreas är en av killarna som driver firman samt mappar alla bilar och är överjävlig att locka fram effekt ur motorer.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=41264&highlight=e85+sugmotor
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det finns gott om nissar som hävdar att deras "trimmade" motor minsann blablabla 5-10% mer effekt yaddayadda men i den krassa verkligheten är det inte så enkelt som att högre kompression+högre tändning- 30% lägre energi i bränslet ger mer effekt. Däremot får du en mer svårkörd motor under precis alla förhållanden. Hög kompression ger ju vissa andra effekter.

Men med turbo kan du ju dra nytta av det högre oktantalet och mata på med turbotryck - och det är ju DÄR som potentialen finns.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varför blir en motor med högre komp svårkörd?

Busbilen jag har som går på E85 går som precis vilken bil som helst i det oladdade området.
Den enda nackdelen jag märkt är att den är riktigt tjurig att få igång när det är kallt...

Du säger att E85 har lägre energi-innehåll, sant.
Men om man då tillsätter 30% mer E85 som man gör för att få rätt lambdavärden, då har man ju tillfört lika mycket energi totlat i bränslet... Eller...
 

Stefu

Medlem
12 feb 2011
14
0
1
Finland
Ja det är märkligt när professorerna talar... Nu ska vi alla köra på ''miljövänligt bränsle.''.

Som många entusiaster som jag som kör 2-takt så är tydligen tanken att vi är en målgrupp som inte ska räknas med.

Nä ärligt sagt så skulle jag ha något emot några 4-taktskotrar på gården så skulle det inte vara nåt problems för mig....eller.

Vad gäller E10 så är den soppan bannlyst i den här gården.
Testade den i min gamla bil och bränsleförbrukningen steg såpass att jag tankar hellre 98 oktan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Det finns gott om nissar som hävdar att deras "trimmade" motor minsann blablabla 5-10% mer effekt yaddayadda men i den krassa verkligheten är det inte så enkelt som att högre kompression+högre tändning- 30% lägre energi i bränslet ger mer effekt. Däremot får du en mer svårkörd motor under precis alla förhållanden. Hög kompression ger ju vissa andra effekter.

Men med turbo kan du ju dra nytta av det högre oktantalet och mata på med turbotryck - och det är ju DÄR som potentialen finns.
bara för att man har turbotryck betyder det INTE att man har effekt....
effekten ligger i tändingen, elakare tändning ger kort sagt mer effekt med vissa restriktioner

Varför etanol är bra, är ja pga spiktålighet, men det spikar inte PGA turbotrycket, det spikar pga för elak tändning...
skillnad på ladddtryck och Cylindertryck, cylindertryck får man av effekt, effekt gör de spikkänsligt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag blir bara glad åt den högre inblandet etanol för då kyler den bara bättre och blir mer spiktålig. ca 8% mer mos kan man ta ut av 100% etanol i dom flesta motorer om kompförhållandet höjs maximal och tändning ställs in optimalt och då gämförs det mot max komförhållande och tändning på 98 okt.

Jag har gjort tvåtakts blandtest (paybacks challenger helsyntet) med 100% sprit och oljan är blandad perfekt i minst 2 dagar sedan sjunker en viss del av oljan till botten ruskar man om flaskan så är det perfekt blandat direkt. så jag känner mig helt säker på paybacks challenger när det gäller små inbland upp till 40%.

Ska man åka enbart e85 så måste man köra ex klotz specialolja för spritinbland men jag har ingen erfarenhet så hög spitåkning och tvåtakt så jag vet inte hur känslig dom blir för skärning i cylinderfoder som bör vara problemet.

Många dragracingfarbröder åker ju e85 men det är svårt att bilda sig en uppfattning hur cylindrar och kolvar håller.
Helt klart bör dom bli mer skärkänsliga pga att sprit tvättar bort oljefilm men frågan är hur mycket den kylande effekten hjälper mot detta?

Men all inbland upp till 20% etanol är ingen fara men man bör köra en olja som inte separerear direkt vid den inbland man ska åka så gör en bland test i en flaska med det bränsle och favoritolja man vill åka på för säkerhets skull och man kan tänkas måsta gå upp en pissaning i bestyckning med det nya bränslet.

Problemet med högre inbland av etanol är att man inte kan se på stiften hur förbränningen är men jag vet inte vart % gränsen för osäker stiftavläsning är. Men jag hoppas man kan läsa stiften på e10 ivf. Man får väl dubbelkolla mot lamda mät och avgastemp så det löser sig nog snabbt.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Ja det är märkligt när professorerna talar... Nu ska vi alla köra på ''miljövänligt bränsle.''. :blink1:
Som många entusiaster som jag som kör 2-takt så är tydligen tanken att vi är en målgrupp som inte ska räknas med.:eek:h:
Nä ärligt sagt så skulle jag ha något emot några 4-taktskotrar på gården så skulle det inte vara nåt problems för mig....eller.:eyebrows:
Vad gäller E10 så är den soppan bannlyst i den här gården.
Testade den i min gamla bil och bränsleförbrukningen steg såpass att jag tankar hellre 98 oktan.:eviltongue:
Igår blev E10 i bannlyst i Tyskland på grund av att nästan ingen köpa E10. Men det har många orsaker, bland annat högra bränselförbrukning, miljön i u-landen (röjning av skogen). Dålig information av politik, bilindustri och oljebolag. Dessutom skada Etanol många elastomere(gummi), därför trår jag att många
snöskoter har problemar med sina insuggummi.