GoPro

J

Jona$

funderar på hd2 motorsports men har några frågor jag inte fått besvarade efter att läst alla sidor.

1.hur klarar ni er utan display för att kunna veta ni har rätt vinkel.
2.hur länge klarar den sig på ett batteri i ca 10-20 minus och finns det bättre att få tag i?
3.vad är egentligen bästa upplösningen för filma, och hur fort fyller den minnet
4.nåt som rekomenderas köpa till?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
funderar på hd2 motorsports men har några frågor jag inte fått besvarade efter att läst alla sidor.

1.hur klarar ni er utan display för att kunna veta ni har rätt vinkel.
2.hur länge klarar den sig på ett batteri i ca 10-20 minus och finns det bättre att få tag i?
3.vad är egentligen bästa upplösningen för filma, och hur fort fyller den minnet
4.nåt som rekomenderas köpa till?
1: köp till en lcd skärm om du är orolig för vinkeln.
2: vet inte exakt då jag inte filmat mycke mer än ca: 15min varje gång jag vart ut.
3: beror lite på vad för körning det är, provar man dom olika upplösningarna märker man rätt snabbt vad som funkar till vad, lite av en smaksak.
4: Se 1
 
J

Jona$

Ingen av det svarar på mina frågor, men visst kan jag köra direkt ur 12v uttaget men man vill juh vara "fri" och såklart man kan "bara" köpa till en skärm men känns onödigt om den är lätt att ställa in, alltså att det räcker att rikta den med ögat så vet man det kommer ge vinkeln pga dess breda synsätt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
1 Man lär sig ungefär hur kamran bör sitta för att få med något vettigt. Men man märker ju inte föränns på kvällen när man kommer hem om det blev bra eller ej.
Så jag kommer nog att skaffa en lcd så man ser om vinkeln är ok. Har missat allt för många häftiga saker för att kamran har petat fel...
2 tycker batterierna räcker rätt bra på dom, brukar mest ha på kameran hela tiden och den fyller då oftast ett 32gb kort innan batterierna tar slut. Största problemet är att komma ihåg att sätta kameran på laddning kvällen innan :)
3 brukar köra på läget som ger 720p och 60fps.
4 köp med fästen så du kan sätta den på allt annat än hjälmen. Torso fästet tycker jag är bäst om man ska ha den på sig själv. Att ha den på hjälmen brukar mest bli helt värdelöst, du kan hoppa 50m och det ser ut som man precis lättar...
 
J

Jona$

Tack Asker.

Tanken är att kameran ska få gå under f'rderna så man kanske får med alla "kodiak moment" :p så får nog bli nåt där det är monterat på hjälm så den filmar det man själv tittar på.

Har kikat en del nu på folk som filmat skoter med chest mount och det ger en mer "riktig" upplevelse men tråkigare vinkel då det ser för "bekvämt" ut i mitt tycke.

tack iaf, bara lägga en order.. kameran kommer mest användas på båten,cross och såklart skotern :)
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag använder lcd skärmen när jag har den på båten eller som handkamera och den fungerar väldigt bra men särskilt länge räcker inte det inbyggda batteriet i kameran. Tveksam till att ha den på hjälmen där den ändå inte gör någon nytta.
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Asker: hur tycker du att vinklarna är på filmen då du har filmat med chestmount? Ger den en mer rättvis visning av sluttningar man kör?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Asker: hur tycker du att vinklarna är på filmen då du har filmat med chestmount? Ger den en mer rättvis visning av sluttningar man kör?
Bättre än att ha den på huvudet iallafall. Men man får ändå inte riktigt med känslan på hur brant det är. Då är det bäst att någon annan filmar en...
Men det blir mer action i filmen än att ha den på huvudet, blir nästan för mjukt och fint då.
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Gjorde ett eget chestmount av den där plattan som gopro'n står på när man köper den. Gör bara några hål och fixa några remmar (jag tog från någon gammal bag) och sen sy fast allt :)



 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Har inte hunnit testa det :( men den borde ju fungera precis lika bra som den man köper :)
Har använt nå "stretch" band från ett par gamla hängslen som går över axlarna och sen tog jag nå band med ett sånt där spänne från någon bag.

Tror det blir bättre än att ha den på hjälmen iaf, när man har den på hjälmen så får man antingen med hjälmskärmen eller liknande eller så ser man inte hur man styret (som jag tycker man ska ha med). Med chestmountet så ser man ju styret och sen frammåt :)
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Har fixat spänne och två elastiska band ikväll så nu fattas bara det som ska vara kring bröstkorgen. Kanske bäst att ha ett som inte stretchar runt bröstkorgen?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Använd ett som är elastiskt runt bröstkorgen då det är sjukt mycket skönare eftersom att den inte behöver vara lika spänd och bilden blir skakigare med ett som inte är elastiskt :)
 
J

Jona$

beställt gp2 motoredition, 32gn cl10 kingston samt backpackminnet på mx24 och refererat til 2 andra ställen ang minnet och kamerans pris så dom kan korrigera.

Vad bör man använda för att redigera och vilka inställningar bör kameran ha mer än 720p 60f?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
När det gäller redigering beror det lite på hur mycket du har sysslat med sånt innan , men adobe premiere och sony vegas är bra program som fungerar för både proffs och nybörjare.

Sen rekommenderar jag också att du bara använder 720p 60fps när du ska ha slow-mo klipp, i övrigt fungerar 1080p 30fps skitbra. Du får numera ut samma vinkel, till skillnad från GP1 där du fick typ 170c vinkel med 720p, och 125c med 1080p.

Lycka till! :)
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Hur fraktar ni runt er go pro med tillbehör? Skulle vilja ha nå smidigt sätt att frakta den. Har ni nå bra tips?
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Använd ett som är elastiskt runt bröstkorgen då det är sjukt mycket skönare eftersom att den inte behöver vara lika spänd och bilden blir skakigare med ett som inte är elastiskt :)
Tar ett av dom med stretch runt bröstkorgen då. Lägger upp nån bild när det blivit klart :>
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Hur är kameran att filma med typ om man ska filma ungarnas barnkalas.. Behöver inget fantastiskt då systemkameran ju filma ok men om man vill använda den som "hand kamera" med lcd displayen, är det möjligt?