Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Ja eller bara en tvätt skulle nog göra väldigt gott för skotern :)



Jag vände inte drivhjulen då jag inte har ngn tillgång till press men de har sett likadana ut iaf de senaste 1000 milen så de får gå ett tag till :)
Ja en ny bussning ska jag helt klart skaffa så fort jag kommer i närheten av en yamaha skoterhandlare, satte dock tillbaka den gamla ikväll men den tar ju ca 5 min att byta den sen.

Ikväll blev det inte så mkt gjort satte i mattan och bytte även drivaxellagret på variatorsidan.
Boggien har jag ännu inte fått tigad men jag ska försöka få det gjort imorgon om jag hittar ngn som kan hjälpa mig med det.
Monterade även på lite mer meshtyg på högra kåpan.

Här är en bild med mattan vänd & på plats

Ser ut som att du behöver ett nytt dynöverdrag. Jag har ett kanonfint som ligger och skräpar på hyllan om du är intresserad.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ser ut som att du behöver ett nytt dynöverdrag. Jag har ett kanonfint som ligger och skräpar på hyllan om du är intresserad.
Tack! Men ett nytt dynöverdrag har handlaren som jag köpte skotern av (Orrkvistsmotor) erbjudit mig ett helt nytt gratis så jag tänkte hämta det när jag är där uppe igen. :)
Det som är synd att original överdragen verkar hålla dåligt, har sett flera som fått sprickor i de är dock inte lika stora som på mitt men ändå. Den svarta biten längst upp där man sitter håller bra men resten spricker lätt :(
 

MarcusD

Medlem
13 mar 2010
20
0
1
Östersund
Tack för en bra tråd! Jag ska köpa en Yamaha fyrtaktare och spanar nu och då på Blocket. Det känns tryggt att Yamahas prylar fungerar så bra. Jag har en mc med 750 cc paralelltwin som gått 3000 mil. Den går mest troligt 10 000 till innan jag får kolla om den behöver nya kamaxlar eller nåt:).

Jag kollar på begagnade RX1 och Vector och i prisklassen där de gått 500 mil. Känns som de bara är inkörda ;)
Det blir spännande att se hur många mil du hinner köra i vinter. Jag håller tummarna för dig och Nytron.
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Haha, ja jävlar. Jag gissar rent spontant på att vi två är varandras totala motsatser. Jag vill inte gärna äga en skoter som har gått över 100 mil då den i mina ögon är klappslut. Sen vill jag inte att det ska vara en liten repa någonstans. Jag har idag en liten repa längst nere till höger på tunneln från en knapp till mina täckbyxor, den är typ 1-1,5cm lång och syns i vissa vinklar, och jag gillar det verkligen inte, stör mig något jävulskt på det och det ska bli så jävla najs med en ny tunnel till skotern så att jag slipper det där. :madgrin:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
äntligen en tråd på det längsta dokumenterade svenska mtx långtestet med 1(?) förare :thumb:

den här tråden blir kul att följa, lista gärna upp vad du bytt vid vilka mil oxå.:pop2:
Hittade lite vad som hänt genom åren med min skoter...




2008-03-31 22:23
"Nu har jag hunnit med att köra 450 mil med min Nytro Mtx.

Mina slides har visserligen blivit lite nedslitna men jag har inte behövt byta de än och de sista 110milen så har det varit nästan bara ledkörning (tärnaby - treriksröset - nikkaloukta) Jag har haft isrivare monterat de sista 150 milen.

Jag har haft en förbrukning på mellan 1,5 - 1,7 liter/mil på långkörning och när man kör och leker så ligger den på mellan 2 - 2,4 liter/mil för mig.

Något som är tråkigt är dock att boggin på min har gått av i fästningen i främre fästet + länken från främrestötdämparen nertill som oxå gått av :( Detta hände i går på väg hem från min långtur. Men utöver missödet med boggin så är jag mkt nöjd med denna maskin. Motorn är riktigt trevlig. "




2009-02-19 17:53
"Hej nu har jag kört 712 mil med min Nytro MTX.

Det som har blivit gjort på garantin är att de bytte spindellederna i framvangen + att de bytte alla bussningar vid 510mil.

Första remmen höll i 595,5 mil

Men nu har den börjat växla lite för tidigt och även börjat slira på remmen men jag ska kolla om man kan få en ny fjäder till sekundären eller är det ngn som har ngn idee på hur man ska lösa det? Jag provade att spänna fjädern i från läge 6 till 9 på utsidan men nu tycker jag att den varvar lite väl mkt istället :( på utsidan finns det ju bara läge 0, 3, 6, 9 och på insidan verkar ju alla lägena ge samma spänning på fjädern.

En annan sak är att den tar in mkt snö innanför kåporna i den främredelen av motor rummet vilket resulterar i att den blir trögstyrd men den har visserligen gått 200 mil sen den var i ett varmagarage sist.

Annars är jag väldigt nöjd med skotern :)"



2010-02-05 21:57
"Nu har jag kört 1140mil med min Nytro MTX-08 och den rullar på fortfarande.
Jag bytte ju matta tidigare i veckan till en med samma mått som orginalmattan men det är en challenger extreme som sitter på nu. Skotern blev MYCKET roligare att köra nu men bränsleförbrukningen ökade drastiskt från runt 2,4 till 3,5l/mil men jag har bara kört i puder med nya mattan än så länge. I övrigt så fungerar maskinen bra."



Lite som jag minns är gjort under åren på skotern:

Under dessa mil är det endast en gång som den inte har startat för mig en kall kväll när det var ca -30C. Felet då var att bränslepumps reläet hade frusit vilket är ett ganska vanligt fel på många maskiner. Efter byte av relä så har jag inte haft något problem med detta.

Framvagnsbussningarna har jag bytt varje vinter (efter ca 500mil). Det finns bättre eftermarknadsbussningar men dessa har jag aldrig provat.

Oljebehållaren har jag låtit svetsa då det blev små sprickor vid anslutningen i botten och oljan rann ut sakta.

Dynan spricker lätt i framkant efter ett par år.

Handtagsvärmaren på vänstersida blev bytt 2ggr på garanti men sist bytte jag den själv och modifierade lite och sen dess har det fungerat bra.

En framstötdämpare har gått av men har nu 2st dämpare från en Renegade X -06:a. Har schimsat om ena bakdämparen. Jag är inne på min andra uppsättning A-armar. Leden (den stora) ute i spindlarna har jag bytt 1 gång.

Boggin svetsade jag lite vintern som var, det var den främre svingen som spruckit och gått av på ett par ställen. Märkte det först när jag skulle smörja boggin och såg att fettet kom ut på fel ställen.

Boggihjulen har jag bytt lager (och hela hjulen där det inte gick att bara byta lager) i de som går att byta i nu sista vintern så upp till 1500mil håller de iaf men sen kan det nog vara dags att byta.

T.O.R.S:n kopplade jag ur efter andra vintern då en strulade lite ibland.

Det var nog det mesta som är gjort på skotern vad jag kan minnas för stunden iaf.



Haha, ja jävlar. Jag gissar rent spontant på att vi två är varandras totala motsatser. Jag vill inte gärna äga en skoter som har gått över 100 mil då den i mina ögon är klappslut. Sen vill jag inte att det ska vara en liten repa någonstans. Jag har idag en liten repa längst nere till höger på tunneln från en knapp till mina täckbyxor, den är typ 1-1,5cm lång och syns i vissa vinklar, och jag gillar det verkligen inte, stör mig något jävulskt på det och det ska bli så jävla najs med en ny tunnel till skotern så att jag slipper det där. :madgrin:
:heh: Ja så är det nog! skulle jag byta skoter vid hundra mil så skulle det bli 5-6 st skotrar på en vinter för mig...
Min nya Arcitic som kommer till storuman i helgen ska jag dock försöka hålla i bättre skick, iaf första veckorna:blink1:


Idag har det inte hänt mkt men boggin är svetsad iaf så den åker nog i imorgon kväll och jag tänkte även förstärka upp skenorna lite.

Här är en bild:
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Kul att du har sån sten koll på allt! 595mil på en rem är häftigt:) vi har ett rekord på phazer mtx 1093mil på samma rem:)
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
tack tack:thumb:

tycker det är mkt intressant läsning, speciellt eftersom du skriver å berättar ur en väldigt objektiv synvinkel.
inget "märkesnördsnack"
som att hymla om vad som hänt, el berätta att det är bara skit att det inte håller...

fortsätter följa med spänning:pop2:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Så nu har jag fått ihop skotern så att den är körbar igen.

Jag förstärkte upp boggiskenorna lite med ett plattjärns som jag skruvade och limmade fast så nu ska nog inte boggin spricka där igen iaf.



Här kommer ett par bilder på fotstegen och hur mkt de har spruckit efter dessa hårda mil




Boggin på plats igen


Jag bytte även styrpindeln då den som satt på kom från min gamla framvagn som jag fick montera dit då den andra gick av i april.






Jag dubbade även mattan lite ska bli intressant och se hur detta fungerar annars får jag skruva ut de igen. Kammarna blev iaf ännu styvare nu gäller det ju bara att de inte går av istället. :unsure:



Då är det väl "bara" snön som fattas så att man kan få testa och se om det har blivit bättre eller inte.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Seriöst, du kör med lappbelag på PowderPro? :D

(PS, kolla så dubbarna inte tar i kylarna.)
Ja precis det bästa från två världar " lappbelag på PowderPro"
Sanningen är den att runt påsk började det tina väldigt fort och det kom fram mkt grus och sten nere i byn med omnejd och den övriga snön i låglandet bar väldigt dåligt så fick lappskidorna åka på. Lappskidorna brukar även vara bra att ha i början på säsongen då det är mkt stenar som tittarfram. Men någon gång i januari åker de med största säkerhet av igen.

Jag kollade innan jag monterade dubben och då var det gott om plats så jag tror att det kommer gå fint. Tack för att du tipsade mig iaf!
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
HA åsså gnäller dom på andra sidan att Yamahas chassi inte håller :) jämnför denna med en av dom andra märkena som gått 1000mil :) Snart har du 2000 mila sträcket :)

Ska f.ö. bli roligt att höra skillnaden på Nytro och M11t:n :) iofs 08 vs 12
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
HA åsså gnäller dom på andra sidan att Yamahas chassi inte håller :) jämnför denna med en av dom andra märkena som gått 1000mil :) Snart har du 2000 mila sträcket :)

Ska f.ö. bli roligt att höra skillnaden på Nytro och M11t:n :) iofs 08 vs 12
Ja det ska bli riktigt kul att få testa ny skotern och tur är ju att man får 3 års garanti på den:) Nytron kommer nog fortsättningsvis vara bästa "trädfällarskotern" den är ju tyngre och nu med den "nya" frontbågen så behöver man ju inte svänga så mkt:evil:


Lägger ut lite bilder på Gammnytron så ni får se hur den har använts




Detta är anledningen till att jag bytte styrspindel idag. Så här såg den ut efter att rullat ner för en fjällslutning.




Den fungerar bra som guideskoter här guidar jag ett gäng på lite drygt 50pers.


Här är jag ute och förbereder en tur för lite hundspannsfolk. Det blev ca 29 mil den dagen på skotern.


En lite längre tur ca 90mil på 3,5 dgr ner till Åre via Gäddede mm.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Lite fler bilder.

Trädfällarskoter eller det verkar snarare vara träden som fäller skotern eftersom den ligger ner hela tiden :S






Ena skidan skar ner under skaran efter en liten luftfärd slutade det såhär.


Ledunderhåll, den har iaf dragit sladd minst 100-150mil


Lite lek bilder








Den tar sig iaf längre än en Summit 600Sdi i snön:madgrin:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Förstår inte hur du lyckas träffa alla träd?
På bilderna ser det ut att vara gott om plats på sidorna om dom, likt förbaskat ska du envisas med att försöka köra över dom?
;)

Sköna bilder!
Det ser ju inte ut som att det bara är glidarmil heller precis, så det argumentet faller för dom som hävdar att skotrarna inte håller för många mil om man inte uteslutande kör snällt med dom!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Underbart hur du använder skotern. Snacka om brukshäck! Gillar särskilt renskinnet & jeepdunken. Så långt ifrån "forum-pimp" man kan komma. :D:D

Berätta gärna lite mer om vad du behövt göra under dessa snart 2000 mil. Renoverat boggie? Variatorer? Annat?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Förstår inte hur du lyckas träffa alla träd?
På bilderna ser det ut att vara gott om plats på sidorna om dom, likt förbaskat ska du envisas med att försöka köra över dom?
;)
Ja det undrar jag oxå:mmph: Att de ska vara så svårt att köra bredvid träden!:mad2:
Jag skyller på att jag bara är 192 cm och väger ca 85kg och inte orkar bryta runt skotern ;) Första "träd"bilden så kom jag på en hård smal frusenkant så då tippade skotern helt enkel ner precis framför träden. Den andra så kom jag upp för en brantsluttning och när skotern kom över kanten så tippade den åt lite fel håll in i ett träd. Jag flög över styret och tog halva tumgasen med mig.

Den största trädsmällen gjordes på vägen hem från Åre strax innan Björkvattnet sent på kvällen då vi brände på längs leden, leden slingrade sig i lagom snäva kurvor för att kunna hålla ett bra tempo (tresiffrigt) sen började det att bli lite brantare utförskörning genom skog och myrlanskapet och plötsligt så kom den där skarpa kurvan som jag helt hade glömt bort från när vi åkte ner till Åre. Jag bromsade förfullt men med en skoter fullastad med packning och alldeles för högfart så fanns det bara en utväg... skogen nästa... första granen missade jag precis men sen den andra PANG :embarassed: Ja ja inga personskador iaf. Nu gällde det bara att Jörgen som kom med sin Ski-Doo expedition 600sdi bredbandare inte skulle komma och mosa mig och nytron. Jag ser ski-doons xenon extra ljus genom skogen och ja han hann heller inte bromsa in så pass att han klarade den snäva kurvan men han missade mig och granarna och hamnade även han ute i periferin.

Underbart hur du använder skotern. Snacka om brukshäck! Gillar särskilt renskinnet & jeepdunken. Så långt ifrån "forum-pimp" man kan komma. :D:D

Berätta gärna lite mer om vad du behövt göra under dessa snart 2000 mil. Renoverat boggie? Variatorer? Annat?
Boggin (båda aluminuimskenorna) byttes på garanti första vintern då troligtvis en bult skruvat ut sig vilket medförde att öronen bröts av (hålet precis bakom det jag svetsat och förstärkt här på sida 3).
Det värsta var att jag var på en långtur som skulle bli 160mil på 5 dagar men nu blev det bara 110mil på 3,5 dagar och en trasig skoter strax söder om Nikkaloukta. Lynxen som var med på turen höll däremot fint :eek:hwell: Vi kom iaf till Treriksröset från Tärnabyfjällen:)

I stort sett alla lager är bytta i boggin och vänster drivaxellager.

Sekundären har jag bara spänt fjädern ett par gånger och så har jag bytt justerskruvarna som justerar remmensläge då dessa blivit så nötta att de inte gick att skruva in längre. Detta märktes genom att remmen låg högt och gnällde vid tommgångskörning rem slitaget ökade även drastiskt till runt 100-250mil per rem.

Primären har jag inte gjort något alls med förutom att jag har lyckats att slå bort en bit stor som en tumnagel någon gång då jag burkat och råkat hitta en sten precis i nerlägget.

Trailtanken lyckades smälta så pass mkt i botten så att det rann ut soppa på turen ner till Åre. Med originaltanken är en reservdunk ett måste då man är ute en heldag om man vill ta sig hem.

Jag drevade ner den 2 kugg vid matt bytet förra vintern.
Jag hade en i stort sett helt ny matta på men jag råkade träffa en liten stubbe mitt i björkskogen så illa att ena boggiskenan gick rakt igenom mattan. Boggiskenan blev sned men riktades och jag passade även på att förlänga skotern till 162". Det mesta gick på försäkringen som tur var.
Får se om jag kommer på något mer men det mesta står nog tidigare i tråden.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Antar att du måste få all fixning klart med denna då om du skall göra den denna vinter oxå!