äntligen en tråd på det längsta dokumenterade svenska mtx långtestet med 1(?) förare :thumb:
den här tråden blir kul att följa, lista gärna upp vad du bytt vid vilka mil oxå.
op2:
Hittade lite vad som hänt genom åren med min skoter...
2008-03-31 22:23
"Nu har jag hunnit med att köra 450 mil med min Nytro Mtx.
Mina slides har visserligen blivit lite nedslitna men jag har inte behövt byta de än och de sista 110milen så har det varit nästan bara ledkörning (tärnaby - treriksröset - nikkaloukta) Jag har haft isrivare monterat de sista 150 milen.
Jag har haft en förbrukning på mellan 1,5 - 1,7 liter/mil på långkörning och när man kör och leker så ligger den på mellan 2 - 2,4 liter/mil för mig.
Något som är tråkigt är dock att boggin på min har gått av i fästningen i främre fästet + länken från främrestötdämparen nertill som oxå gått av
Detta hände i går på väg hem från min långtur. Men utöver missödet med boggin så är jag mkt nöjd med denna maskin. Motorn är riktigt trevlig. "
2009-02-19 17:53
"Hej nu har jag kört 712 mil med min Nytro MTX.
Det som har blivit gjort på garantin är att de bytte spindellederna i framvangen + att de bytte alla bussningar vid 510mil.
Första remmen höll i 595,5 mil
Men nu har den börjat växla lite för tidigt och även börjat slira på remmen men jag ska kolla om man kan få en ny fjäder till sekundären eller är det ngn som har ngn idee på hur man ska lösa det? Jag provade att spänna fjädern i från läge 6 till 9 på utsidan men nu tycker jag att den varvar lite väl mkt istället
på utsidan finns det ju bara läge 0, 3, 6, 9 och på insidan verkar ju alla lägena ge samma spänning på fjädern.
En annan sak är att den tar in mkt snö innanför kåporna i den främredelen av motor rummet vilket resulterar i att den blir trögstyrd men den har visserligen gått 200 mil sen den var i ett varmagarage sist.
Annars är jag väldigt nöjd med skotern
"
2010-02-05 21:57
"Nu har jag kört 1140mil med min Nytro MTX-08 och den rullar på fortfarande.
Jag bytte ju matta tidigare i veckan till en med samma mått som orginalmattan men det är en challenger extreme som sitter på nu. Skotern blev MYCKET roligare att köra nu men bränsleförbrukningen ökade drastiskt från runt 2,4 till 3,5l/mil men jag har bara kört i puder med nya mattan än så länge. I övrigt så fungerar maskinen bra."
Lite som jag minns är gjort under åren på skotern:
Under dessa mil är det endast en gång som den inte har startat för mig en kall kväll när det var ca -30C. Felet då var att bränslepumps reläet hade frusit vilket är ett ganska vanligt fel på många maskiner. Efter byte av relä så har jag inte haft något problem med detta.
Framvagnsbussningarna har jag bytt varje vinter (efter ca 500mil). Det finns bättre eftermarknadsbussningar men dessa har jag aldrig provat.
Oljebehållaren har jag låtit svetsa då det blev små sprickor vid anslutningen i botten och oljan rann ut sakta.
Dynan spricker lätt i framkant efter ett par år.
Handtagsvärmaren på vänstersida blev bytt 2ggr på garanti men sist bytte jag den själv och modifierade lite och sen dess har det fungerat bra.
En framstötdämpare har gått av men har nu 2st dämpare från en Renegade X -06:a. Har schimsat om ena bakdämparen. Jag är inne på min andra uppsättning A-armar. Leden (den stora) ute i spindlarna har jag bytt 1 gång.
Boggin svetsade jag lite vintern som var, det var den främre svingen som spruckit och gått av på ett par ställen. Märkte det först när jag skulle smörja boggin och såg att fettet kom ut på fel ställen.
Boggihjulen har jag bytt lager (och hela hjulen där det inte gick att bara byta lager) i de som går att byta i nu sista vintern så upp till 1500mil håller de iaf men sen kan det nog vara dags att byta.
T.O.R.S:n kopplade jag ur efter andra vintern då en strulade lite ibland.
Det var nog det mesta som är gjort på skotern vad jag kan minnas för stunden iaf.
Haha, ja jävlar. Jag gissar rent spontant på att vi två är varandras totala motsatser. Jag vill inte gärna äga en skoter som har gått över 100 mil då den i mina ögon är klappslut. Sen vill jag inte att det ska vara en liten repa någonstans. Jag har idag en liten repa längst nere till höger på tunneln från en knapp till mina täckbyxor, den är typ 1-1,5cm lång och syns i vissa vinklar, och jag gillar det verkligen inte, stör mig något jävulskt på det och det ska bli så jävla najs med en ny tunnel till skotern så att jag slipper det där. :madgrin:
:heh: Ja så är det nog! skulle jag byta skoter vid hundra mil så skulle det bli 5-6 st skotrar på en vinter för mig...
Min nya Arcitic som kommer till storuman i helgen ska jag dock försöka hålla i bättre skick, iaf första veckorna:blink1:
Idag har det inte hänt mkt men boggin är svetsad iaf så den åker nog i imorgon kväll och jag tänkte även förstärka upp skenorna lite.
Här är en bild: