Inkörning Polaris -12

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Om du tar lös pluggen och tittar närmare på den så ser du vilken sida som gäller för vilket läge.
Japp, tack! :)

Kan man köra i premiumläget när man har 98okt i tanken?

Vad är skillnaden mellan de olika lägena? Blir det någon eller ska det bli någon skillnad om man kör 98okt och premiumläget jämfört med om man kör 95okt och ethläget?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja jag vet inte om man bara lurar sig själv för att "det ska vara så", men jag tyckte att maskinen blev piggare. Men samtidigt så var det i samma veva som jag gick från 95 till 98 och det kan ju göra en del skillnad också.

Testa på bara så får du en egen riktig uppfattning , tar ju bara några sekunder att flytta om den!

Barbiekent: Premiumläget är till för högre oktan som jag har förstått det. Grejen är väl den att du ska kunna slå över till eth läget när dom börjar med 10% etanol i soppan?

Märkte du någon skillnad emot 95okt och eth pluggen? :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Nu blir det en dubbelpost här men jag kom bara att tänka på en sak.

Hur vet man när maskinen är inkörd helt och hållet om det är 3h över 6000rpm som gäller? Finns det något som indikerar att den är inkörd klart?

Jag har kört 4.5h men har ingen aning om hur många timmar som är över 6000rpm, blir ju en del duttande på gasen när man inte har jättemycket snö.
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Vilket är premium läget på bränslepluggen? Står det vilket läge som är det?
Har jag missat något att det går att ändra något läge på pluggarna? Eller ?

Trodde man bytte hela pluggen beroende på vilken soppa man ska köra?!
Och att det bara fanns
95 + 10% eth
95 no eth
98 / 160 ohm
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Man vänder ju bara på pluggen. Står ju även på den vilken som är prem och eth

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har jag missat något att det går att ändra något läge på pluggarna? Eller ?

Trodde man bytte hela pluggen beroende på vilken soppa man ska köra?!
Och att det bara fanns
95 + 10% eth
95 no eth
98 / 160 ohm
Finns två olika "lägen" på pluggen som sitter i. Som Jeens_ säger så finns prem och eth att välja på, båda är märkta på pluggen så du ser lätt vilket som är vilket.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ingen som vet helt säkert hur man har koll på när maskinen är inkörd klart? Eller ska man dra en chansning i stil med "1 tank bensin förbrukad"
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jodå det har jag koll på, men haken är att dom 3.5 timmarna ska vara över 6000rpm, och därför är det svårt att veta när det är klart så att säga. Därför undrar jag om det finns någon som har koll på exakt hur man vet att den är inkörd, men jag antar att man får gå på magkänsla?

Min maskin betedde sig lite konstigt imorse när jag skulle starta den, den hade stått ute över natten i ungefär -2.5C, jag drog igång den och lät den stå en stund, satte mig och gasade lite efter en stund (7-10min) , och då var det som att den ville dö ut, försökte några gånger men den bara "dog"

Startade om skotern och väntade nån minut till, höll in bromsen och gasade till rejält, då släppte det och sen gick den som den skulle.

Kan detta ha något med inkörningen att göra eller tror ni den bara var kall? (den har inte gjort så vid kallstarter förut, och jag varmkör alltid maskinen innan jag åker någonstans.)

3,5 timmer sa min handlare.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Så här ligger det till ang inkörningen.

Spridarna som sitter monterade på 2011 års modeller har en "inkörningsperiod" på 3 timmar (över 6000 rpm). Det som händer efter dessa timmar är att spridarna flödar aningen mer. Detta kompenserades då genom att man ökade spridarnas öppettider lite under dessa 3 timmar (för att undvika att motorn gick för snålt).

Enda konsekvensen av att inte ha den här kompensationen vore att motorn skulle tappa prestanda de första timmarna pga för mager bränsleblandning. Detta gjordes alltså för att det inte skulle spela någon roll om maskinen var under "inkörningsfasen" eller ej, motorn skulle oavsett vilket få rätt bränslemängd. Målet var alltså att maskinen skulle prestera likadant hela tiden.

Inför 2012 har man bytt spridare från Siemens till Bosch. Dock har man valt att inte gå ut med huruvida dessa spridare kräver samma typ av "inkörning" eller inte. Det spelar helt enkelt ingen roll. Det finns ingen elektronisk inkörnings"spärr".
Snälla läs mitt inlägg! Detta är info direkt från Polaris Scandinavias teknikavd. 2011 års maskiner hade en "gräns" på 3,5 timme. Detta berodde på att det var den tiden som krävdes för Siemens -spridarna att "slita in sig". i år har man bytt till spridare från Bosch. Dock finns ingen info ang om dessa spridare kräver samma "inkörning" eller ej. detta pga allt snack som blev ang 3,5 timmars gränsen från i fjol. Det spelar alltså INGEN roll om maskinen gått 0 timmar över 6000rpm eller 4,5.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Någon som vet när templampan börjar varna på -12orna?

Var ute och gjorde de första milen på skotern idag och den pendlade väldigt i temp, från 52-98 grader (Körde på väldigt varierat underlag). När den kom upp i 98 grader kollade jag på varningslampan utan att se att den lyste men slog ändå av maskinen. Kunde sedan läsa i instruktionsboken att systemet ställer om sig när den blir för varm så den börjar gå dåligt (misstända).

Blev därför fundersam vid vilken temp detta händer och funderar även över om 98 grader är "farligt" varmt?
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Hur känsligt är det att blanda oljor egentligen?

Min ÅF hade haft i Maxima Racing i min oljebehållare så jag använde en oljesug och sög upp det mesta men sparade lite olja, i nivå med oljeslangen. Fyllde sedan upp med VES Gold oljan varpå den blandades med resterande Maxima-olja och blev grönaktig.

Fick för mig vid "bytestillfället" att det inte spelade så stor roll med tanke på den lilla mängd av Maxima-olja jag lämnade kvar men jag har börjat fundera lite kring det nu.

Kan detta leda till "igen-klibbade" avgasportar?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hur känsligt är det att blanda oljor egentligen?

Min ÅF hade haft i Maxima Racing i min oljebehållare så jag använde en oljesug och sög upp det mesta men sparade lite olja, i nivå med oljeslangen. Fyllde sedan upp med VES Gold oljan varpå den blandades med resterande Maxima-olja och blev grönaktig.

Fick för mig vid "bytestillfället" att det inte spelade så stor roll med tanke på den lilla mängd av Maxima-olja jag lämnade kvar men jag har börjat fundera lite kring det nu.

Kan detta leda till "igen-klibbade" avgasportar?
Lägg huvudet på kudden och somna om-det är inget att ligga sömnlös över.
Avgasventilerna kleggar inte fast på några få mil, och vad jag kan förstå har du inte kört speciellt mycket med den?
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Lägg huvudet på kudden och somna om-det är inget att ligga sömnlös över.
Avgasventilerna kleggar inte fast på några få mil, och vad jag kan förstå har du inte kört speciellt mycket med den?
Haha! :)

Nej jag har inte kört speciellt långt med den oljan innan jag bytte men det är mer den blandningen av de två oljorna som är nu som jag fått för mig kan klibba ihop hela alltet och maskinen kommer gå bra många mil med den oljeblandningen.