Blåsjön/jorm

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
jag har aldrig varit med om nått liknande som de va ihelgen! Det var spår överallt och då är jag uppe i jorm nästan varje helg! Men som tur så har man sina smultronställen så vi hitta färsk meter puder endå! :) Så letar ni lite så hittar ni fina ställen!
Jo det var verkligen spår överallt på alla plana ytor och lite mindre i backarna. Har aldrig heller sett något liknande, men det beror nog på snöbristen och att det knappt har snöat något på flera veckor.
Men helgens körning var den bästa hittills, man har ju sina egna smultronställen... men det måste ner mer snö nu!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Vi var upp ett gäng 7-10 februari och vilket dröm före och väder, kunde inte blivit bättre. Första gången jag själv var upp men absolut inte sista :bigsmile:

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Besviken på alla icke läskunniga som trotsar förbudet från parkeringen och sen när man svischar förbi trasiga remmar och godispapper på vägen upp i backarna hur svårt kan det vara? Det är ändå relativt fritt att åka här och då kan man väl ta vara på det och kanske få behålla området fritt i några år till?

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Jag håller med dig Antonol, jag förstår inte vad det som är så svårt. Finns liksom inga ursäkter att inte sköta sig.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Åker upp på tisdag och följer väderleksprognoserna nitiskt just nu. Har sett att det kom in en varmfront men som även verkar bringa med sig lite snö de närmsta dagarna. Någon som har koll på hur hårt temperaturen påverkat snön som ligger nu?

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Åker upp på tisdag och följer väderleksprognoserna nitiskt just nu. Har sett att det kom in en varmfront men som även verkar bringa med sig lite snö de närmsta dagarna. Någon som har koll på hur hårt temperaturen påverkat snön som ligger nu?
Har rengnat nästan en vecka nu... Snön har sjunkit ihop ganska mycke.
MEN, nu KRÄKSNÖAR det........ Och ska göra så framöver mot och över helgen....;-)

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Har rengnat nästan en vecka nu... Snön har sjunkit ihop ganska mycke.
MEN, nu KRÄKSNÖAR det........ Och ska göra så framöver mot och över helgen....;-)
Trist men fan vad härligt att det snöar. Med lite tur kanske det hinner komma nog mycket snö för att det inte ska bli skare på den gamla snön under. Låter ju som att det kanske kan bli fint före på onsdag då :)

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Ja, en Aktiv Karibo är väl det ultimata som föret ser ut nu.. Helgens tur blev därmed inställd och framflyttad i väntan på bättre tider!

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Ja, en Aktiv Karibo är väl det ultimata som föret ser ut nu.. Helgens tur blev därmed inställd och framflyttad i väntan på bättre tider!
Ska ju komma 2dm på lördag och ytterligare 2.5dm på måndag/tisdag. Jag och 5 till drar upp på lördag för att stanna en vecka. Hoppas vi ses bland träden!

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Hur är föret uppe i Blåsjön? Vore av yttersta intresse att veta hur snön är däruppe efter varmgraderna?

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Hur är föret uppe i Blåsjön? Vore av yttersta intresse att veta hur snön är däruppe efter varmgraderna?
i lördags: tung/ lite klibbig snö som botten. Sen en 10cm skorpa och ovanpå det 20-25dm puder.

Hyffsat bra sikta och gasa före.
Men skorpan och den tunga snön under ställer till det om du ska in och skråa bland träden.

Det hände flera gånger att om du burkade eller skråade så försvann skidan in i snön och du i stort sätt flög över skotern..

Vet att det snöat yterligare sen dess, men det har även varit varmgrader.

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
i lördags: tung/ lite klibbig snö som botten. Sen en 10cm skorpa och ovanpå det 20-25dm puder.

Hyffsat bra sikta och gasa före.
Men skorpan och den tunga snön under ställer till det om du ska in och skråa bland träden.

Det hände flera gånger att om du burkade eller skråade så försvann skidan in i snön och du i stort sätt flög över skotern..

Vet att det snöat yterligare sen dess, men det har även varit varmgrader.
Okej så teknisk körning är inte att föredra alltså? För det är den typen av åkning vi är ute efter.

Hade en underbar resa i mitten av februari då var föret riktigt bra för sån typ av åkning. Känns inte som någon mening att åka upp om det är samma förutsättningar där uppe som här hemma bara att snömängden skiljer.

Så till slutsatsen, är det värt att dra upp om man är ute efter teknisk körning?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har nu i veckan kapat kammarna på rmk:n, monterat dubb, extra boggihjul och ett par extra isrivare så ska jag nog klara helgen. :)